Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > "Hodejegerne" av Jo Nesbø

"Hodejegerne" av Jo Nesbø

Bokrapport om "Hodejegerne" av Jo Nesbø.

Karakter: 6 (9. klasse)

Sjanger
Anmeldelse (bok, film...)
Språkform
Bokmål
Lastet opp
01.03.2012

Innholdsfortegnelse

Info om boka og forfatteren

Sammendrag

Anmeldelse av boka, og miljøbeskrivelser

Kilder

 

<bilde>

 

Informasjon om boka

Boka er skrevet av Jo Nesbø i 2008. Den er utgitt av Aschehoug forlag.

 

Boka er på 238 sider.

 

Informasjon om forfatteren:

Jo Nesbø ble født i 1960 i Oslo, og vokste opp i Molde. Han er utdannet siviløkonom og finansanalytiker. I tilegg til å være forfatter er han vokalist i bandet Di Derre. Nesbø har også vært fotballspiller for Molde FK, men skadet seg alvorlig som 19 åring, og kunne ikke spille mer.

 

Hodejegerne er Nesbøs første kriminalroman som ikke har førstebetjent Harry Hole som hovedperson. Det er 8 bøker i serien om Hole, og Nesbø har skrevet 15 bøker til sammen.

 

Sammendrag av Hodejegerne.

Hovedpersonen Roger Brown er hodejeger i hodejeger-byrået Alfa i Oslo,og er en av de beste i bransjen. Kona hans heter Diana. De har en rådyr bolig på Voksenkollen, bygd på 30-tallet. De har ingen barn, selv om det er Dianas største ønske, men Roger er ikke interessert i å få et barn inn i tilværelsen sin. Dette gjør at Roger må gjengjelde dette i materielle ting, som huset deres. Derfor er Roger kunsttyv også, fordi lønnen fra Alfa ikke er nok, ikke det at lønna er lav, for det er den absolutt ikke.  Roger har også en elsker som heter Lotte, hun er dansk og møtte Roger på en kunstutstilling.

 

En dag introduserer Diana Roger for en nederlender ved navn Clas Greve som akkurat har flyttet til Norge. Diana sier at Clas vil passe perfekt i et GPS-firma fra Horten, som heter Pathifinder. Roger har fått i oppgave å headhunte en direktør til Pathifinder, og Clas har nylig blitt avskjediget i et nederlandsk GPS-firma, HOTE, et av de beste i bransjen.

 

Under samtalen mellom Clas og Roger kommer det fram at Clas har et bilde i 100-millioners klassen, Det Kalodynske Villsvin av Peter Paul Rubens. Roger bestemmer seg for å få tak i maleriet. Roger har en medsammensvoren som kunsttyv, Ove Kjikerud som jobber i vaktselskapet Tripolis. Dette er det vakstselskapet Clas Greve bruker. Roger bestemmer seg for å rane Rubens-maleriet når Greve er i Amsterdam og henter hunden sin. Kjikerud skrur av alarmen i Greves bolig i timene før og etter Brown skal stjele maleriet.

 

Når Brown er i Greves bolig, kommer en tanke i hodet hans, når han får solgt maleriet videre, er jo økonomien hans, og kona hans, trygg for alltid, Nå kan jo han endelig gi Diana det barnet hun alltid har ønsket seg. Han bestemmer seg for å ringe henne der og da. Da hører han telefonen hennes fra under senga til Greve. Han skjønner at Diana har hatt en affære med Clas Greve. Roger legger maleriet i bilen, og drar hjem. Han gidder ikke å snakke noe om saken til Diana.

 

Etter planen skal Ove kjøre maleriet i Rogers bil til Göteborg om natta, hvor en person skal betale penger for det. Men når Roger våkner står bilen enda der, og Ove sitter i forsetet, død. Roger får panikk, og flytter Ove til side. Når Roger setter seg i bilen, kjenner han at han blir svimmel. Når han skal se om han sitter på noe, oppdager han en pittteliten ball med gift i i setet, akkurat da ser han Diana foran seg i garasjen. Da får han bare enda mer panikk, og tror at Diana er ute etter ham. Roger kjører av sted, uten og vite hvor han skal, han vet bare at han skal kvitte seg med liket av Ove. Han finner en innsjø noen mil utenfor Oslo. Han kaster liket av Ove i elva, men ser da han at liket ikke er dødt, at Ove egentlig bare var bevisstløs. Roger drar da hjem til Ove igjen, men da Ove våkner ordentlig opp igjen, vil han drepe Roger, men før Ove får skutt, plasserer Roger en kule pent i skallen hans.

 

Da kjører Roger til en hytte utenfor Elverum som han og Ove ofte låner hos bonden Sindre Aa. Han får plassere bilen i låven til Aa. Når Roger går ut på utedoen, hører han Clas komme. Roger skjønner at Diana må ha plassert GPS-sendere i håret hans, en teknologi Clas fortalte han hadde tilgang til, fordi HOTE var de som utviklet små mikrosendere som kunne holde seg fast i hår. Roger løper mot bilen, men den er er sabotert av Greve. Roger bestemmer seg for å spørre om nøkler til traktoren hos Aa, men han finner Aa drept i huset sitt, sannsynligvis av Greve. Roger finner traktornøklene, og går mot låven.

 

Når han skal til å gå inn i låven, kjenner han noen bite ham i nakken, det er Greves beist av en hund, men han får spiddet hunden med gaflene på traktoren. Når han kommer seg ut på veien, blir han stoppet av en fremmed mann, som ser at det er Aas traktor, mannen ser også at han har et bitt i nakken, og ringer politiet. Når Roger våkner, vekkes han av en mann som presenterer seg som politibetjent Sunden fra KRIPOS, men han snakker til Roger som om han er Ove Kjikerud. Når Sunden, sammen med politibetjentene Monsen-tvillingene fra lensmannskontoret i Elverum, er på vei til lensmannskontoret , blir de påkjørt av Greve i en stjålet trailer. Da blir politibilen kastet ned i skogen, rett ved en elv. Roger er den eneste som overlever. Han må finne en måte å slippe unna dette. Han klipper av seg håret, og putter det i lomma til en av Monsentvillingene, nå kan ikke Greve finne han. Så bytter han klær med den andre Monsen-tvillingen, og klipper av fingertuppene hans, så de ikke kan sjekke hvem personen er ved fingeravtrykk. Så tømmer han pengebøkene for kontanter, og går opp mot hovedveien. Etter en stund finner han en bussholdeplass, derfra tar han buss til Oslo S, og går hjem til Ove igjen.

 

Hos Ove ser han på TV at det har skjedd en ulykke med en politibil, og at en politimann er borte. Dagen etterpå drar han hjem til Diana, hvor han ville prøve å ordne opp forholdet igjen, det hadde nå gått opp for Roger at Diana bare var et middel for å få Roger til å gjøre Greve til direktør i Pathifinder, og selge firmaet til HOTE, som var interessert i teknologien deres. Diana forklarte at grunnen til at hun gjorde som Greve sa var at han lovte henne et barn, da sa Roger at han nå ville gi henne det barnet. Senere på dagen drar han hjem til sin tidligere elskerinne, Lotte og dreper henne for at Diana ikke skal finne noe ut.

 

Når Roger er hjemme hos Ove igjen , kommer Clas Greve inn og skyter mot ham. Roger tar våpenet som Ove har på fanget, og skyter mot Greve tilbake. Roger har glemt å skru av alarmen, så videokameraene tar opp hele skytingen, men kameraene filmer ikke senga i stua hvor Roger sitter, så på vaktkontoret til Tripolis kan de ikke se om det er Ove eller en annen person som har skutt mot Greve, når Roger har drept Greve, går han ut vinduet bak, og spurter bort fra huset hans, før politiet ser noe til ham.

 

Boka er delt inn i 6 deler, men delene har ingen stor forskjell, før 6 del, hvor de hopper en måned fram i tid, da sitter Diana og Roger og ser på ”kveldsredaksjonen”, et debattprogram på NRK1, hvor KRIPOS -sjef i Oslo, Brede Sperre er dagens gjest. Den kvelden er temaet den største drapssaken i norsk historie, den såkalte Greve-saken, som har fått internasjonal oppmerksomhet, med 7 drepte, det var 3 politimenn, Lotte og Sindre Aa og de to hovedmennene, Ove Kjikerud og Clas Greve de snakket om, og midt i denne saken, et Peter Paul Rubens maleri verdt 800 millioner kroner som ble funnet på et utedo på gården til Sindre Aa, hvor Kjikerud og Greve skal ha oppholdt seg.

 

Men ingen Roger Brown blir nevnt.

 

Anmeldelse av boka

Jeg synes boka er veldig bra skrevet. Den har et veldig bra nivå fra begynnelse til slutt.

 

Forfatteren har fått til og beskrive persontrekk og personlighet veldig bra i denne boka, og skaper en enormt spennende atmosfære i boka, hele veien.

 

Miljøbeskrivelser:

 

Roger og Dianas bolig:

Boligen ligger i Oslos mest eksklusive strøk , Voksenkollen, rett ved Holmenkollbakken. Boligen er bygd i 1934, og er verdt 13 millioner kroner.

 

Boligen har et veldig klassisk design, med masse eksklusive detaljer. I gata hvor boligen ligger , kjenner nesten alle alle.

 

Oves bolig:

Boligen ligger på østkanten, med utsikt mot holmennkollen og oslofjorden. Boligen ble reist i 1988, og er ikke verdt mer enn 1.5 millioner. Boligen har 1 soverom, 1 kjøkken, 1 bad og 1 stue.

 

På soverommet har Ove en enorm våpensamling, så han sover i stua.

 

Roger Brown:

Roger Brown er en mann som er opptatt av å jobbe for det han vil ha, men er også optatt av luksuriøse, dyre, eksklusive ting.

 

Han har svart hår, solbrun hud, og en muskuløs kropp. Han er også ganske opptatt av sex, og har et bra dametekke.

 

Ove Kjikerud:

Ove har ikke det samme dametekket, men er minst like opptatt av sex. Han er for øyeblikket forelsket i en russisk hore ved navn Natasja, og tror at det er ekte kjærlighet….

 

Ove har lite hår igjen, en solid ølmage, og er ikke veldig opptatt av formen.

 

 

Kilder:

http://no.wikipedia.org/wiki/Jo_Nesb%C3%B8

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=4775782&rom=MP

Hodejegerne, Jo Nesbø. Aschehoug 2008

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil