Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > NEI til EU

NEI til EU

Hvorfor Norge aldri bør bli med i EU.

Sjanger
Leserinnlegg
Språkform
Bokmål
Lastet opp
31.12.2011

Norge er ikke medlem av EU. Med målinger som viser over 75 % som er imot EU, er det få, om noen, som tror på noen snarlig omkamp om norsk medlemskap. De fremste representantene for EU i Norge er statsminister Jens Stoltenberg og utenriksminister Jonas Gahr Støre, og de har overhodet ikke tenkt å gi opp kampen om Norges medlemskap i EU. De mener at det bare er medlemskapet i EU som nordmenn er så kraftig imot. Dermed har de utviklet et strategi for å gjøre Norge mest mulig avhengig av EU ved å integrere vårt samfunn tettest mulig inntil det indre marked i EU, samtidig som de godtar kontrakter og traktater mellom Norge og EU. Dermed svekkes også nei-argumentene mot norskt EU-medlemskap.

 

Under dekke av løgner om at Norge er avhengige av EU og EØS for å få solgt varene våre, så tilpasses Norge stadig nærmere EU. Denne tilpasningen går bare fortere og fortere. Fagbevegelsens uro og forbannelse over EUs vikarbyrå-direktiv avfeies av AP. KrFs og avholdsbevegelsens motstand mot alkoholreklame på TV blir glatt oversett. Datalagringsdirektivet implementeres uten hensyn til hva faginstanser, andre partier eller den norske befolkningen mener om disse sakene. Et nei er aldri et nei, bare en omvei. Det er først ved et ja, at det aldri åpnes for omkamper. Da er det endelig og uomstøtelig. Fordi ja er et ”den rette svaret”. Det er mange som reagerer mot APs måte å snike Norge inn i EU, og EU-motstanderne har rett. EU burde aldri ha så stor makt, når folket er så entydig imot EU. Vis meg en annen sak der folkeviljen har kommet så klart og entydig til uttrykk, men eliten likevel fortsetter uten hensyn til befolkningen? Dette er mulig så lenge det norske folk går til valg uten å tenke EU når de står ved stemmeurnene. Det er på tide å stoppe dette.

 

Vi kan ikke sitte stille å se på at AP godtar alle lover og direktiver fra EU når vi, folket, ikke vil det. Folkets politiske hukommelse er ofte veldig kort. Derfor må noen minne folk på hva som skjer, også når vi kommer til stortingsvalg. Det eneste språket politikere forstår er hvor stor oppslutning de har blant velgerne. Hvor lenge skal vi la AP uhemmet fortsette å tilpasse Norge til EU før mange nok av oss reagerer? Dette er spennende spørsmål i 2011. Kanskje enda mer spennende i 2013? Hvor mye skal vi bestemme selv her i landet, og hvor mye skal vi legge oss flate for EU? JA til et demokrati styrt av folket, NEI til EU.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil