Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Helge Jordal fyller 50 år som skuespiller

Helge Jordal fyller 50 år som skuespiller

Dette er et intervju med Helge Jordal.

Karakter: 4+ (8. klasse, norsk)

Sjanger
Annet
Språkform
Bokmål
Lastet opp
13.12.2011

Helge Jordal har vært skuespiller i 50 år dette vil bli feiret med champagne på Den Nationale Scene med mine nærmeste kollegaer, venner og familie sier 65 åringen. Vi skal møte Helge dagen før dagen på en restaurant i nærheten, vi er sefølgelig veldig spent.

 

<bilde>

Jubilanten: Helge Jordal fyller 50 år som skuespiller. Han debuterte som skuespiller helt tilbake i 1961.

 

Nå er det 50 år siden du debuterte som skuespiller.

- Ja det begynner å bli en stund siden nå, men det er jo fortsatt like gøy nå som det var den gang, dette er definitivt en jobb du ikke går lei av sier Helge og retter litt på slipset.

Hvilken av filmen husker du best da?

- Jo det må være ”Orions belte” det er tross alt den eneste filmen jeg har vunnet en skikkelig pris for, sa Helge og smilte fra øre til øre.

Hva foretrekke du mest av teater og film som skuespiller?

- Jeg liker dem like godt, svarer Herr Jordal litt hemmelighetsfull og med sin smittende latter hahaha.

Hva har Wenche Foss betydd for deg som skuespiller?

- Hun var mitt store forbilde da jeg var liten, det er faktisk en av grunnene til at jeg ble skuespiller. Hun har betydd svært mye for meg, og hennes bortgang kom uventet for oss alle, sa Jordal med en dårlig skjult tåre i øyekroken.

 

Har du noen drømmerolle som du skulle ønske å besette i fremtiden?

- Å få lov til å spille Gest Baardsen, det være enten på film eller scene, ville være fantastisk. Hvem vet, sier Helge og tar en god slurk av kaffen sin.

Hvordan ser planene dine ut fremover Helge?

- Jøss! Det var fint nevnte det jeg har forestilling på Den Nationale Scene klokken 19:00, så nå må jeg løpe. Så farer Helge av sted og igjen står en halvdrukket kopp med svart kaffe…

 

FAKTA: Helge Jordal     

· Helge Jordal er født 27. Februar 1946, i Bergen.

· Han størst gjennombrudd var i ”Orions Belte i 1985”

· Denne filmen vant han også en Amanda-pris for.

·    Kong Harald V utnevnte den 8. juni 2006 Helge Jordal til ridder av St. Olavs Orden.

· I 2009 vant han Amandakomiteens ærespris.

· Han er kjent for å ha dubbet en rekke barnefilmer som ”Den lille havfruen”, og ”Dragetreneren”.

· Den siste filmen han spilte i var ”Tomme tønner 2” i 2011.

· Han spiller Jeronimus i Mascarade som gikk Den Nationale Scene i Bergen våren 2010.

· Helge er en av Bergens største skuespiller gjennom tidene.

 

 

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil