Seksuelle overførbare sykdommer

Litt om prevensjon og seksuelle overføre sykdommer.

Naturfagsoppgave fra 10. klasse.

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2011.11.23

Hva kan konsekvensene være hvis noen blir smitten av en eller flere seksuelle overførbare sykdommer?

 

Jeg skal snakke litt om dette og jeg skal også drøfte litt rundt dette. Jeg vil også snakke litt om ulike prevevnsjonsmetoder Hva som er lurest og hvorfor man skal/ skal ikke bruke den og den prevansjons metoden.

                 
Kjønnssykdommer, eller seksuelt overførbare infeksjoner er infeksjoner som overføres ved ulike former for seksuell aktivitet. Noen seksuelt overførbare infeksjoner smitter bare ved samleie med kontakt mellom skjede og penis eller mellom endetarm og penis. Andre smitter også ved munnsex (kontakt mellom munn og kjønnsorgan eller munn og endetarm).

Enkelte kjønnsykdommer, kan i tillegg overføres via blod fra en som er smittet. Kjønnsykdommer forårsakes av små «organismer» som bakterier, virus, amøber, lus m.m. Når disse mikroorganismene blir mange og sterke nok, kan de gi betennelse eller annen sykdom på det stedet de slår seg ned.

 

Noen er mer smittsomme enn andre. Felles for dem er at man like gjerne kan bli smittet under det første ubeskyttede samleie som etter et senere samleie..

 

De vanligste kjønnsykdommene i Norge i dag er klamydia, kjønnsvorter og kjønns herpes. De litt mindre utbredte sykdommene i Norge er trichomonas-infeksjon, flatlus, skabb, hiv-infeksjon og hepatitt B.

Gonoré og syfilis er sjelden i Norge. To infeksjoner som ikke er seksuelt overførbare, men som ofte oppfattes som det, er sopp og bakteriell vaginose. Dette ville jeg ha med fordi på mange nettsteder står det under som seksuell overførbar sykdom.


Hiv-infeksjon fører sannsynligvis til AIDS. Hepatitt B og syfilis kan gi alvorlige og livstruende sykdommer. Klamydia og gonoré er alvorlig fordi de av og til medfører nedsatt fruktbarhetsevne (evne til å få barn). Kjønnsvorter og kjønnsherpes er stort sett ufarlige, men kan gi ubehag under utbrudd. Trichomonas-infeksjon, flatlus og skabb er plagsomt, men helt ufarlig. 


Det er Ca. 6.514.523.758 mennesker i verden (Og det tallet blir større og større for hvert år!) , 3.000.000 mennesker dør av HIV og AIDS hvert år, 5.000.00 er under 15 år.  


Hvordan unngå smitte:
Det finnes to måter å redusere smitterisikoen på:
• Man kan la være å ha sex med andre.
• Man kan bruke kondom.  Man kan også bruke prevansjonsmidelet P-piller, men det har faktisk blitt dokumentert det at hvis man bruker p-piller som prevensjon, øker man risikoen for herpes og andre overførbare sykdommer.

 

Kondomen beskytter det området det dekker. Herpes, kjønnsvorter, skabb og flatlus kan sitte utenfor dette området og kan derfor smitte selv om kondomen brukes riktig. Høres litt skummelt ut...

 

 

Kilder:

http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/hiv&aids.php

http://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/kjoenssykdommer.php

Ei bok jeg lånte på skolen «Kjønnsykdommer»

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst