Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Nokas - et spennende ran

Nokas - et spennende ran

Filmanmeldelse av Nokas. En rekonstruksjon av Nokas-ranet i 2004.

Sjanger
Anmeldelse (bok, film...)
Språkform
Bokmål
Lastet opp
31.10.2011
Tema
Filmer

Lengde: 1 time 30 min.

Aldersgrense: 11 år

Regissør: Erik Skjoldbjærg

Årstall: 2010

Skuespillere: Tov Sletta, Frode Winther Gunnes, Geir Høiseth, Morten Larsen, Jeton Jajovski, Geir Høyseth, Morten Håland, Marit Synne Berg, Andrè Eriksen, Lirik Sahiti, Thomas Berhane, Lars Morten Skaiaa

Sjanger: Spenning/Drama/Thriller

 

<bilde>

 

Det er det kjente «Nokas-ranet» i april 2004 som er filmatisert. Det hele skjer i Oslo hvor 11 fult utstyrte menn prøver å ta seg inn i tellesentralen til Norsk Kontantservice, Nokas. Det hele er nøye planlagt. Det går ikke helt etter planen når de skal ta seg inn ruta i bakgården. Vanlige mennesker skjønner ikke helt at det er noe som skjer. Alle bare går som vanlig over den store plassen utenfor. De 11 ranerne står med David Toska i fronter. Under filmen følges poletiets og Nokas ansette og ranerne. Det er tett oppfølging av hele dagen til Winther Schumann og Klungland.

 

Filmen er en rekonstruksjon av det største ranet i Norgeshistorien. Hvor 11 fullt utstyrte menn kledd som beredskapstroppen prøver å rane Norsk kontantservices tellesentral, Nokas. Det viser hva som skjer i kronologisk rekkefølge samtidig som det er parallellhandling. Det er et lite unntak i filmen hvor de hopper fem minutter tilbake. Det er langt inn at i patruljebilen som er ute å kjører og ranernes bil har på samme radiokanal.

<bilde>

Filmen starter ikke brått på, men litt mystisk. Det er spennende hele veien og bygger seg opp mot ranet, men litt ut i ranet stopper det litt opp. Kameraene følger de som står på vakt oppe på gaten, der hvor det står ganske så i ro. Det bygger seg opp litt når det blir skuddveksling. Ellers en god og spennede film.

 

Slutten er litt rar. Det første som skjer er at Kjell Alrich Schumann skyter og dreper politiførstebetjent Arne Sigve Klungland. Kjell Alrich kommer seg til bilen og når de skal til å kjøre, blir de beskytt av politibetjenter. Det ender med at to av fluktbilene kræsjer i alt kaoset. Bilene starter etter my om og men og kommer seg vekk. Etter den scenen ser vi ambulansen komme til den drepte politiførstebetjent Klungland. Helt til slutt blir skjermen svart. Faktasetninger om hvordan det har gått i ettertiden kommer opp med en bankende rytme i bakgrunnen.

 

<bilde>

 

Filmmusikken som var lagt på ga en spenning i filmen og var virkningskapende. I tida før ranet startet ble Winther Schumann fulgt. Hans angst blir vist fram av et godt lydbilde hvor hans nervøse pust blir lagt som grunntone.

 

Jeg vil anbefale denne filmen for andre. Jeg likte den veldig godt fordi den var spennede nesten hele tiden. Det var også veldig artig og fascinerende å se hvordan det hele skjedde.

 

Den passer helt klar for min aldersgruppe. Det er satt 11 års aldersgrense på filmen. Det er fordi det er enkelte truede scener og scener hvor det er skuddveksling som gjør at filmen har fått denne aldersgrensen. Jeg synes også den var litt vanskelig å forstå i og med det hopper en del, for eksempel fra ranerne til politiførstebetjent Klungland.

 

Jeg likte den veldig godt fordi den var spennede nesten hele tiden. Det var også veldig artig og fascinerende å se hvordan det hele skjedde. Det som trekker ned litt er at den stoppet litt opp midt under ranet og at den var litt vanskelig å forstå av å til. Ellers en god film.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil