Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Metadon og dens bivirkninger

Metadon og dens bivirkninger

Bivirkningene av metadon blir ikke belyst særlig bra i mediene.

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
04.07.2011
Tema
Narkotika

Metadon er et legemiddel som ble tatt i bruk allerede under den andre verdenskrig. Tyske soldater fikk utdelt metadon og andre smertestillende preparater. Under det tyske felttoget i Sovjetunionen brukte russerne den brente jords taktikk og tatt med seg alt de kunne av mat og drikke, og derfor fikk tyskerne tak i mer mat når de selv hadde gått tomt. Når tyskerne ikke hadde nok mat brukte de metadon for å stilne sulten. Men metadon tok også slutt og da ble de tyske soldatene syke av absistenser.

 

Det virket som en god ide å lansere metadon som et middel for å hjelpe folk som var avhengige av heroin. Metadon ble fremstilt som om ingen narkotika-misbrukere ville få noen problemer i fremtiden hvis de bare brukte metadon. Men slik gikk det ikke, snarere tvert imot. Istedet kom bivirkninger som apati, hukommelsestap og vektøkning.

 

De som bruker heroin og andre narkotiske stoffer er som regel tynne. Men dem som går over til metadon får mer vann i kroppen og de får dermed en kraftig økning i vekt. Avisene er flinke til å skrive at metadon er vidundermiddelet mot heroin. Folk som ikke har peiling på metadon og dens bivirkninger sluker rått det avisene skriver om at metadon er så bra. 

 

Den norske staten burde kjenne bivirkningene av dette stoffet etter så mange år. Bivirkningene av metadon har vært kjent siden andre verdenskrig. Metadon er ment som et overgangsmiddel fra heroin til å slutt helt med narkotiske stoffer. Men folk er blitt langtidsbrukere av dette stoffet også, i like stor grad som de ville blitt med andre narkotiske stoffer. Og dermed blir man statsnarkoman i flere år fremover, istedet for å slutte helt med narkotika slik planen var.

 

Metadon gir ingen direkte rus slik heroin gjør. Men man kan likevel ikke kalle seg selv nykter, selv om man går på metadon og får kjøre bil. Kjører du bil med heroin eller valium i kroppen ryker lappen. Med metadon innabords har man lov til å kjøre bil, selv om det ikke nødvendigvis blir bedre og tryggere kjøring av det.

 

Blant annet i Østerrike er det mulig å få utdelt metadon hvis man har stått oppført som narkoman i mange år og utfører jobber for staten. I Norge får narkotika-brukere utdelt metadon uten noen form for videre oppfølging eller fritidsaktiviteter for brukerne. I Sveits har minst halvparten av brukerne hoppet fra metadon og tilbake til heroin etter seks måneder eller mindre.

 

All medisinering fører som regel til bivirkninger etter lang tids bruk. Bivirkningene av metadon er at brukeren blir følelsesmessig ødelagt. Sorg og glede forsvinner og livsgnisten blir borte. Med metadon blir man apatisk, tiltaksløs og korttidsminnet blir raskt ødelagt. Angst og depresjon er heller ikke uvanlig. Metadon-brukere blir lovlig narkomane og i forhold til antall brukere er det få som klarer å slutte med metadon og samtidig klare å holde seg unna andre narkotiske stoffer. Å bytte ut metadon med heroin hjelper ikke, man bare bytter ut et problem med et annet.

 

Staten sier at narkotika er ulovlig samtidig som de deler ut det narkotiske stoffet metadon. Staten blir dermed den største narkotika-selgeren vi har. Flere land har valgt å kutte ut metadon på grunn av alle bivirkningene dette stoffet har. Uheldigvis er ikke Norge et av dem.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil