Søk i stiler
 

Metadon og dens bivirkninger


Bivirkningene av metadon blir ikke belyst særlig bra i mediene.
Sjanger:ArtikkelLastet opp:04.07.2011
Språkform:BokmålForfatter:Anonym
Tema:Narkotika
Verktøy:Utskrift   Del på Facebook


Metadon er et legemiddel som ble tatt i bruk allerede under den andre verdenskrig. Tyske soldater fikk utdelt metadon og andre smertestillende preparater. Under det tyske felttoget i Sovjetunionen brukte russerne den brente jords taktikk og tatt med seg alt de kunne av mat og drikke, og derfor fikk tyskerne tak i mer mat når de selv hadde gått tomt. Når tyskerne ikke hadde nok mat brukte de metadon for å stilne sulten. Men metadon tok også slutt og da ble de tyske soldatene syke av absistenser.

 

Det virket som en god ide å lansere metadon som et middel for å hjelpe folk som var avhengige av heroin. Metadon ble fremstilt som om ingen narkotika-misbrukere ville få noen problemer i fremtiden hvis de bare brukte metadon. Men slik gikk det ikke, snarere tvert imot. Istedet kom bivirkninger som apati, hukommelsestap og vektøkning.

 

De som bruker heroin og andre narkotiske stoffer er som regel tynne. Men dem som går over til metadon får mer vann i kroppen og de får dermed en kraftig økning i vekt. Avisene er flinke til å skrive at metadon er vidundermiddelet mot heroin. Folk som ikke har peiling på metadon og dens bivirkninger sluker rått det avisene skriver om at metadon er så bra. 

 

Den norske staten burde kjenne bivirkningene av dette stoffet etter så mange år. Bivirkningene av metadon har vært kjent siden andre verdenskrig. Metadon er ment som et overgangsmiddel fra heroin til å slutt helt med narkotiske stoffer. Men folk er blitt langtidsbrukere av dette stoffet også, i like stor grad som de ville blitt med andre narkotiske stoffer. Og dermed blir man statsnarkoman i flere år fremover, istedet for å slutte helt med narkotika slik planen var.

 

Metadon gir ingen direkte rus slik heroin gjør. Men man kan likevel ikke kalle seg selv nykter, selv om man går på metadon og får kjøre bil. Kjører du bil med heroin eller valium i kroppen ryker lappen. Med metadon innabords har man lov til å kjøre bil, selv om det ikke nødvendigvis blir bedre og tryggere kjøring av det.

 

Blant annet i Østerrike er det mulig å få utdelt metadon hvis man har stått oppført som narkoman i mange år og utfører jobber for staten. I Norge får narkotika-brukere utdelt metadon uten noen form for videre oppfølging eller fritidsaktiviteter for brukerne. I Sveits har minst halvparten av brukerne hoppet fra metadon og tilbake til heroin etter seks måneder eller mindre.

 

All medisinering fører som regel til bivirkninger etter lang tids bruk. Bivirkningene av metadon er at brukeren blir følelsesmessig ødelagt. Sorg og glede forsvinner og livsgnisten blir borte. Med metadon blir man apatisk, tiltaksløs og korttidsminnet blir raskt ødelagt. Angst og depresjon er heller ikke uvanlig. Metadon-brukere blir lovlig narkomane og i forhold til antall brukere er det få som klarer å slutte med metadon og samtidig klare å holde seg unna andre narkotiske stoffer. Å bytte ut metadon med heroin hjelper ikke, man bare bytter ut et problem med et annet.

 

Staten sier at narkotika er ulovlig samtidig som de deler ut det narkotiske stoffet metadon. Staten blir dermed den største narkotika-selgeren vi har. Flere land har valgt å kutte ut metadon på grunn av alle bivirkningene dette stoffet har. Uheldigvis er ikke Norge et av dem.


Kommentarer fra brukere


En gang i blant skrives det kommentarer som mangler seriøsitet eller som ikke har noe med oppgavens tema å gjøre. Hjelp oss å rydde! Klikk 'varsle' nederst til høyre på de meldinger du mener må bort. Så fjerner redaksjonen kommentarene etter hvert.

Roald
06.05.2014 15:06

Bra!
14
anbefalinger
Brukt metadon i 12 år. Totalt følelsesmessig lobotomert. Ingen morfin heroinmisbruk på de 12 åra. Har villet gått av i 3-4 år da jeg ikke husker hvordan det var å være stein. Gikk av metadon for 13 måneder siden. Jeg lå rett ut i 7 måneder, å bu endorfinen hjalp ikke den tiden. Er frisk nå å skal ut av LAR løpet av ca. 6 måneder. Bivirkningene var mange 30 kg opp. Sterkt plaget av svette å ubehag. Metadon er djevelens verk, likså LAR.

Kronisk smerte
15.04.2015 15:04

Bra!
14
anbefalinger
Hei. Ja dette var litt interessant. Hvilken bakgrunn har du for å skrive dette? Har du brukt metadon? Jeg bruker 20 mg X 4 pr dag. Har aldri vært narkoman, aldri tatt heroin. Jeg bruker metadon mot smerte. Tidligere gikk jeg noen år på Oxycontin og Oxynorm. Men ettersom kroppen min tåler veldig mye morfin, så måtte jeg opp i sinnsyke doser for å ta bort smerten. Når jeg gikk over på metadon, så forvandlet det livet mitt. Har brukt det i et halvår nå. Er på ingen måte følelsesløs, vekta er som den var før. Vil jeg bli tynnere kan jeg bare trene. Så disse bivirkninger du sikter til, finnes i hvert fall ikke til meg. Det jeg tror er at du har lest om narkomane som har brukt heroin i 12-15 år, som har gått over på metadon. De må møte opp på et kontor, hver dag for å ta dette stoffet. Pisseprøve to tre ganger i uka osv. I år ut og år inn. Samme kontor, samme prosedyre. Så blir de lei og syter mye over hvor fælt metadon er. Abstinenser når de slutter er verre enn heroin osv. Vet du, trur ikke noe på det jeg. De plagene de har, er etter heavy bruk av heroin, som har ødelagt kroppen deres. Jeg har som sagt ikke en ødelagt kropp, jeg tar det mot kroniske nervesmerter. Er glad og gråter som før, viser altså følelser osv. Så dette med å snakke totalt negativt over noe, som man ikke vet så mye om. Bare det som er sett og lest. Det blir litt for dumt syns jeg. Ha en fin dag alle sammen.

Anny Aasmundsen
09.11.2012 07:23

Bra!
13
anbefalinger
dette stemmer har går på det 12år på metadon, masse bivirkninger og IKKE NOE SOM HELST FORM; REHABLITERING OG OPPFØLGING AV LAR I SKEDSMO KOMMUNE

HelgeJR
27.06.2012 10:59

Bra!
10
anbefalinger
Birkningene er der... MEN: Metadon gjør at det er større mulighet å leve ett bortimot "normalt" liv. Slipper å leve som ett uønsket utskudd, noe man blir av å måtte skarape sammen allt av kr og løsøre for å slippe å bli utrolig syk med store smerter. Man blir uverdig av å leve uverdig, ikke bare føles det sånn. Det er en av flere bivirkninger man får av ikke å få metadon, om du er kommet så langt i ruskarieren...da er det nesten umulig å stoppe. (Jeg bruker metadon daglig)

rsl
07.09.2015 20:05

Bra!
10
anbefalinger
her er det mange som ikke har peiling, noe riktig men masse vås. Man må være så lei heroinen at man har det langt opp i halsen og ikke har igjen årer og få det inn i kroppen før man i det hele tatt har mulighet til og bli frisk, og da mener jeg over på metadon fordi jeg har ALDRI sett noen som har vært rusfri etter og vært på heroin kjøret i årevis, dopamin nivå og hjernen blir jo ødelagt som har en stor skyld for et flatt følelsesliv. Vært på 150 mg daglig nå i 12 år, har noen bivirkinger men ikke så mye som et ev. heroinkjør ville gitt. Fått meg bil og førerkort igjen for noen år siden, fast jobb, eget hus m.m. altså ting har ordnet seg. Men skal ikke nekte for at det jeg sliter mest med er humøret som går opp og ned. Veide og mye i starten men etter noen års jobbing i industrien har jeg en fin match vekt. Skulle jeg selv fått bestemme ville jeg ønske og kunne fått tildelt ren heroin da jeg tror og delvis vet det er det minst skadelige.

anonym
15.03.2012 10:36

Bra!
5
anbefalinger
den historien der er bare tull


12.04.2012 18:02

Bra!
5
anbefalinger
En som slutter med metadon, hvor stor sjanse er det for at en greier å holde seg rusfri resten av livet?

morten
10.01.2015 21:20

Bra!
5
anbefalinger
Metadon var siste utvei for meg,hadde jeg fortsatt med heroin hadde jeg vært død nå.Men vi burde få metadon som er mindre skadelig for kropp og sinn.

Nina
21.03.2012 16:15

Bra!
4
anbefalinger
Du skriver at det er mye bivirkninger på metadon, har du kjennskap til bivirkningene? Er enig med deg om at det skrives lite om hvilke bivirkninger metadon kan gi. Noen av de eksemplene du skriver om her kan jo også komme etter langtidsbruk av heroin, eller etter x- antall overdoser. Egentlig kan det jo bli vanskelig å finne ut om det skyldes et langvarig rusmisbruk, eller bivirkning på metadon


18.11.2013 15:24

Bra!
4
anbefalinger
Har brukt metadon Dne noen år . Sliter med sterk magesyreansamling,halsbrann ol. Var innlagt på sykehus og fikk der sykehus metadon i solberg. Da forsvant mageproblemene,så det viser seg at jeg kunne sluppet disse problemene uten bruk av tillegs med somak ol. Min lege har derfor foreskrevet sykehusmetadon,men LAR nekter å betale da denne er dyrere . Dette er svert frustrerende. Lurer på om de har lov å nekte meg dette .


10.08.2014 09:43

Bra!
3
anbefalinger
Det værste vrøvle jeg har lest noen gang.

Svensiss
28.10.2014 22:50

Bra!
3
anbefalinger
vurderer å gå over fra subutex til metadon... Det som bekymrer meg er vektøkning... Skjer det med samtlige brukere av metadon? Kan man forebygge vektøkning på metadon?


16.08.2016 17:58

Bra!
3
anbefalinger
Er enig med jan som skriver inn med kronisk smerte.har Becterevs syndrom og har prøvet nesten alt av sterke medisiner opp gjennom årene også Oxycontin opp mot 80-100 mg.daglig i 5 år.startet med 20 mg.daglig men måtte øke nesten hver mnd.fikk etter hvert hjelp på et sykehus for å starte med Metadon 45 mg.daglig og det hjalp meg til å bli smertefri.har også nerveklem i hoftene og ryggen.vil bare si at Metadon hjalp meg.kjenner ikke noe bivirkniger så dette forandret mitt liv til det bedre.

R.D
10.12.2016 10:26

Bra!
3
anbefalinger
Trodde vi snakket om LANGTIS virkning her.vet ikke om et par år nødvendigvis kvalifiserer. Har gått 10 år snart 11 år på metadon. Det er stortsett kun de to siste årene neg har merket endring/ bivirkninger som apati, tap av glede,depresjon og ekstremt lite energi. Jeg angrer stort på at jeg begynte på det der, selv om det i starten fikk meg over på rett spor uten noe mye bivirkninger. Er slettes ikke sikker på at det har vært verd det. For min del....


22.07.2017 22:52

Bra!
3
anbefalinger
har brukt Metadon i 3 år å har klarte å slutte i 3 mnd men klarer ikke holde ut mer ,er rastløs og klarer ikke fullføre noe kan noen komme med tips ? jeg vet det er dumt å starte på nytt men bedre enn og miste håpe , har aldri brukt heroin bruker metadon på grunn av nerve smerter ,dere som har mere erfaring kan dere hjelpe meg med å tenke videre ? takk

Katherine
07.09.2017 11:33

Bra!
3
anbefalinger
Selv om man for noen bivirkninger av å gå på metadon så er det uansett mye bedre å gå på det enn å være hekta på heroin. Heroin og livet rundt det er mye mere skadelig. De som for tildelt metadon for det pga de har prøvd å bli nykter mange ganger men ikke greier det, altså som en siste løsning. Metadon har reddet kjempe mange, som ellers fortsatt hadde vært hektet eller i værste fall døde! Metadon gir ingen rus, å derfor er det veldig usaklig av deg å si at de som går i lar er statsnarkomane... og man blir ikke følelsesløs av å gå på det, for dosene som blir gitt ut idag er såppass lave iforhold til før. Jeg og mannen min har vært nykter og gått på metadon i 5 og 1/2år nå. Vi har det kjempe bra å det har reddet oss. Det er ingen som vet om at vi går på metadon utenom lar og gode venner for det er ingen som kan se noe forskjell på oss og folk som ikke går på det. man blir altså ikke påvirket av det og er absolutt ingen fare i trafikken. Blir såå irritert når folk skriver slikt uten å ha satt seg ordentlig inn i saken engang

lars
26.10.2014 11:24

Bra!
2
anbefalinger
Har gått på metadon,j jeg har jo d me bedre nu enn føron i 10 År, har mye av disse bivirkninger,jeg har hatt en jobb,men d er mye misforstårelse ute å går blant folk,

Bedre blitt
15.08.2015 20:10

Bra!
2
anbefalinger
Etter egne inntrykk og erfaring vil jeg si at det er metadonbrukerebe som verken jobber eller gjør noe konstruktivt med livet sitt som ender opp med de bivirkningene som blir nevnt her..Mange går fra Heroin og over i Lar for så å uføretrygde seg.. da blir livet labert om man foetsetter å henge i de samme miljøene og lever den samme livsstilen, bare med metadon istedet for Heroin. Jeg begynte selv på Metadon for et drøyt år siden og har kun opplevd positive effekter, bla nesten total smertestilling av rygg som har ført til misbruk ellers. Prøver nå å gjøre noe med livet mitt, noe nytt med nye mennesker og arbeid blir en viktig del av det hele.. Jeg anbefaller Metadon for de som vil ut av stoffhelvelvete med intensjoner om et nytt liv alt i alt.. Jeg vet stoffet er skadelig for kroppen, men dette kan forebygges mye med trening og ellers er det absolutt verdt det for meg, da jeg ikke hadde vært i live uten den dag i dag..

Bitte
01.11.2015 23:17

Bra!
2
anbefalinger
Gikk i 17.5år på metadon, var i full jobb, startet to organisasjoner for omplassering av dyr osv men bivirkninger var det nok av. Problemer med hjertet, forlenget qt-tid og ulike hjerterytme forstyrrelser og nyrene fungere ikke som de skal, får gjentatte nyrestein.og jeg gikk ikke opp i vekt, mange gjør det men tipper ca 50-50 gjør det. Null oppfølging fra LAR. Reiste til Serbia og slutta der på to uker, hoppa av fra 70 mg. Kombinasjonen av medisiner jeg fikk der gjorde at jeg ikke fikk abstinenser, men jobben begynner mentalt når en kommer hjem. Men rett skal være rett, hadde jeg ikke fått metadon den gang hadde jeg vært død i dag. Men lar har en jobb å gjøre med oppfølging av hver og en pasient, dagtilbud osv.

JES
06.11.2015 14:01

Bra!
2
anbefalinger
Hold deg til bivirkningene det er riktig,men slutt å kall oss for statsnarkomane din dust.En kan ikke stikke under en stol at metadon har også reddet mange liv også.En person som er stabilisert er ingen fare i trafikken.Det er mange ting som er feil i LAR systemet,men hold deg til det du har peiling på.VH.JES

bønna
16.04.2016 12:08

Bra!
2
anbefalinger
Starta på 120 og skulle av etter 3-4 år, ba da LAR om hjelp men den uteblei. Trappa meg ned til 20, så opp til 30 pga en litt vanskerlig periode (ikke rusrelatert) så ville jeg ned igjen men nå kan ikke fastlegen sette meg ned pga LAR. Var på sykehus og dem satt meg opp til 70 uten at jeg ville men det var det eneste som jeg fikk. Så var det å starte på nytt for å gå ned, er på 30 nå men LAR gir ikke fastlegen mulighet til å la meg gå videre ? Er nærmere 60 år nå så la meg bestemme over livet mitt,fått meg kjæreste nå men det lille jeg går på hemmer sexlivet mitt. Var også helt nykter i 6 år før jeg starta på det etter en ulykke !


29.06.2016 06:55

Bra!
2
anbefalinger
Har brukt metadon siden 1994 er mye mer avhengig nå enn noen gang før og jeg har brukt narkotika siden 1968 Heroin og amfetamin kokain siden 1968 vi har flere ganger blitt lovet kvote flere ganger av politikere det er som å love døende folk å bli friske to til tre ganger i året jeg er nå 60år og har 2 sønner som jeg ikke har fått sett siden de var 2 år gamle


27.06.2017 11:13

Bra!
2
anbefalinger
Har gått på metadon i over 12 år . Har mange bivirkninger . Men det finnes ingen oppfølgning . Lar betyr Legemiddel assistert behandling . DVs at behandlingen du får er metadon . Lar er kontrollorganet . DVs de sjekker at du ikke har sidemissbruk . Sjekker urinprøver ol. Folk som er i LAR klager over at LAR ikke gjør noe . Sett deg in i hva LAR er , før du skriver under på de dokumenter du må skrive under . Da vil du som meg forstå . At lar er ikje for deg . Men en kontrolletatat . Og ingenting mere .


29.11.2016 01:10

Bra!
1
anbefalinger
Var ikke meningen å trykke på innlegget til Bitte.beklager.


11.12.2017 08:06

Bra!
1
anbefalinger
Har hørt at man kan gå over til metadon i tablett form, så kan væskeansamling i kroppen bedre seg... Lurte på om noen hadde noen erfaring med dette?

Anonym
03.04.2018 13:27

Bra!
0
anbefalinger
Metadon er jo et opioid og bør ikke ha store bivirkninger


Legg inn en melding!
Obs! Meldinger som ikke omhandler oppgavens innhold slettes. Det samme gjelder meldinger uten stor grad av saklighet.
Ditt navn      Din e-mail (valgfritt)
Din kommentar (HTML-tagger fjernes)





På forsiden nå!

Lyktes med Shakira-fleipen

Torsdag skal Shakira angivelig ha blitt mor til en liten gutt, hevdet kjæresten og toppfotballspilleren Gerard Pique - og lyktes med Twitter-spøken.

Les hele saken

   

Holmes tas av tidlig

Katie Holmes opplever nå at teaterforestillingen som er hennes første store oppdrag etter skilsmissen fra Tom Cruise, blir tatt av - svært tidlig.

Les hele saken







 
Req.time: 0.021 sec - 1 pageviews