Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Vi lager hydrogengass (fremstilling av hydrogen)

Vi lager hydrogengass (fremstilling av hydrogen)

Rapport fra et forsøk som vi hadde på skolen hvor vi lagde hydrogengass.

Skrevet i 8. klasse.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
19.05.2011


Jeg samarbeidet med Vilde og Sunisa

 

Utstyr:

 

 

 

 

 

  • Stativ
  • 2 reagensglass
  • Gassrør og gummislanger
  • Glasskål
  • 15 % saltsyre
  • Sinkbiter
  • Fyrstikker
  • Vernebriller

 

 

Hensikt, hva skal jeg finne ut med denne øvelsen.

( Hypotese, hva tror du vil skje)

 

 

 

 

Hensikt: Vi skal påvise Hydrogen (H2) og lage knallgass.

Hypotese: Jeg tror at det kommer til å begynne å boble i reagensglasset når vi lager hydrogengassen, slik som den øvelsen vi hadde sist. Jeg tror det skjer litt det samme som sist, men at det er ett nytt kjennetegn for at det vi har laget er Hydrogengass. Jeg tror at det vil smelle litt, komme en liten eksplosjon eller at det vil lage en merkelig lyd?

 

 

 

 

 

Hvordan gikk jeg fram:

Vi gjorde:

Hvorfor gikk du fram på den måten du gjorde?:

1. Vi fant frem utstyret og satte det sammen (slik som vist nedenfor.)

2. Fylte det tørre reagensrøret halvfullt med vann, og holdt tommelen forran og snudde det deretter opp ned i glasskåla. Da åpningen var under vann, tok jeg vekk tommelen.

3. Deretter fikk vi noen sinkbiter av læreren, og vi la det oppi det reagensrøret som hang på stativet. Læreren helte 1/3 av glasset med saltsyre.

4. Vi luktet på gassen

5. Vi samlet opp hydrogengassen ved å stikke oppsamlingsrøret under åpningen på det vannfylte reagensrøret.

6. Vi lot den dannete gassen boble litt for å få ut all luft, og da reagensrøret var fylt med gass, tok vi oppsamlingsrøret bort.

7. Vi løftet opp reagensglasset med hydrogen, mens jeg holdte en tommel på åpningen. Fordi hydrogengass er lettere enn luft, måtte vi holde glasset med bunnen opp, slik at gassen ikke skulle forsvinne.

8. Raskt satte vi en brennende fyrstikk bort til åpningen på reagensglasset.

 

Det som var annerledes enn sist gang og hvorfor:

 

 

 

Denne gangen lagde det en slags ”bjeffelyd” da vi tente på. Sist flammet det opp i reagensglasset, og da måtte vi slukke fyrstikken slik at det kun var glør på den. Grunnen til at glørene flammet opp i reagensglasset sist er fordi oksygen underholder forbrenning, og det kjemiske kjennetegnet for oksygen er at en treflis med glo på vil flamme opp i gassen.

Kjemisk kjennetegn for hydrogengass er at gassen brenner med en nesten usynlig flamme, og det dannes vann.

 

Tegning/figur

 

<bilde>

 

 

 

 

 

 

 

Resultat og

Konklusjon

Her fører du også svar på spørsmål, tabeller og diagram

Når vi blander saltsyre med sinkbiter, skjer det en kjemisk reaksjon, og det lager hydrogengassen. Når vi blandet til hydrogengass, skjedde det en pitte liten eksplosjon på fyrstikken idet vi satt den inntil reagensglasset med hydrogengassen. Det kom da ett lite poff, eller ett bjeff. Hydrogengassen var fargeløs, og det luktet litt ekkelt.

Kjemisk kjennetegn for hydrogen er at gassen brenner med en nesten usynlig flamme, og det dannes vann.

Hcl + mg = h2+ mgCl2

Hcl + Zn = H2 + Zncl

H2 + O2 = knallgass

 

 

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil