Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Tobakk

Tobakk

Hva tobakk og røyk inneholder.

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
09.05.2011
Tema
Tobakk
  • Ammoniak. Etsende stoff som brukes blant annet i gjødsel. Det bryter ned lungene og kan føre til alvorlige lungesykdommer.
  • Arsenikk. Giftstoff som blir brukt i blant annet rottegift.
  • Cyanid. Fargeløs og en svært dødelig gass. Det er denne tilsetningen som gir hodepine og kvalme hos mennesker som røyker for første gang, eller de som røyker svært mye over en kort periode.
  • Nikotin. Det viktigste virkningsstoffet i sigaretter, kan både virke beroligende og stimulerende. Nikotin er også svært avhengighetsskapende. Undersøkelser viser at unge kan bli avhengige mye lettere enn voksne, og uten å røyke daglig. Avhengighet vil vise seg ved abstinenssymptomer som kvalme, uro, søvnforstyrrelser, svimmelhet ubehag, nedstemthet når man slutter.
  • Karbonmonoksid. Usynlig og en luktfri gass. CO binder seg lettere til de røde blodcellene enn oksygen, dette gjør og hindrer dermed transporten av oksygen rundt i kroppen, som er veldig bra. Når man røyker får man redusert oksygentilførsel til alle cellene i kroppen. Dette gjør at man kan føle seg tungpustet og slapp etter å ha røykt en sigarett. I tillegg gjør CO at blodet blir tykkere, noe som øker risikoen for hjerte- og karsykdommer som for eksempel hjerteinfarkt og hjerneslag.
  • Tjære. Et av de andre hovedstoffene i røyken. Satt til for å få nikotinen mer effektivt inn i lungene. Det er tjæren i sigarettene som er hovedårsaken til hjerte- kreft- og lungesykdommer som hvert år dreper 7500 mennesker i Norge.
  • Nikkel og bly. Tungmetaller som øker sjansen for lungeinfeksjoner og kan være skadelige for en rekke indre organer.

Påvirkning av røyk:

  • Dårlig ånde
  • Dårlig pust
  • Dårlig kondis
  • Dårlig helse
  • Dør gjennomsnittlig 14 år tidligere
  • Sløsing av penger, dårlig økonomi
  • Stygge tenner
  • Lukter vondt
  • Gul rundt fingrene
  • Skrukkede hud

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil