Fotball - Et rusmiddel for folk flest.

Kåseri om fotball.
Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2011.03.28
Tema
Fotball

Førtifire legger, en høyteknologisk lærkule og et areal på rundt 5700 m2. Hva er det som gjør fotball så vanvittig populært?

 

Jeg må først si klart og tydelig: alle har et forhold til fotball, uansett om man liker det eller ikke. Det er ingen som kan med hånden på hjertet si at de aldri har spilt fotball eller sett på fotball.

 

I generasjoner har pappa tatt oss med ut i bakgården for og spille og leke med ball. I flere generasjoner har pappa okkupert stuen både lørdag og søndag og kanskje mandag for og se på tippekampene. I flere generasjoner har vi sett pappa vri seg i sinne på gulvet fordi han for tredje helg på rad ikke fikk mer enn 5 rette på tippekupongen. Er det rart vi elsker fotball ?

 

Når du blir eldre er ikke fotball like søtt og kosete som før. Du begynner nå å føle alvoret. Nå handler det om stolthet og prestisje. Før tenkte du kanskje: Jaja, 1-9 mot Stabæk vi skåret tross alt ett mål dessuten var de jo veldig gode. Men nå er det: faen! Opdal er jo helt forferdelig! Og Huseklepp er jo bare enda verre. Han ser jo ikke forskjell på et mål og et bøffeldyr engang! Gidder aldri og gå på stadion for og se på ett slik dritt lag igjen. Tenker du. Men du er tilbake til neste hjemmekamp med et stort smil og et engasjement større enn noensinne.

 

Hvorfor er fotball så utrolig populært ? Noen av grunnene til det kan være selve bredden. Bredde da tenker jeg på at det finnes så utrolig mange fotball lag rundt om i verden. Ligaene har ofte to divisjoner som er populære internasjonalt. Da ser jeg selvfølgelig bort i fra Addeco-ligaen som jeg tviler sterkt på at engelskmenn er særlig interessert i å følge med på. Dessuten har jo ligaene flere divisjoner ofte helt ned til 7-8 divisjon. Her kan du foreksempel finne Ramsøy IL og Kokolokkoene United. Så her er det lag for Hver sin smak.

 

Det er mange som mener at fotball om noen 1tiår fram i tid ikke lenger blir spilt av mennesker men av roboter. Dette på grunnlag av at utstyr, fotballsko og fotballer igjennom tidene bare har blitt mer og mer teknologisk . Før spilte man i vernesko og papp-leggbeskyttere i dag spiller man i karbon-leggbeskyttere og 18 grams karbon-fotballsko med bly under skoene for og få den optimale svingkraften på foten når den treffer ballen.

 

Keeperhanskene er lagd med NASA-teknologi som gjør slik at det blir en kjemisk reaksjon i hansken slik at du får et fantastisk grep selv på vått føre. Og i fotballene er det nå blitt plassert puter som beveger seg etter hvordan man treffer på ballen. Dette gjør at ballen kan plutselig duppe i alle slags mulige retninger når som helst. Disse ballene har fått klager for mange keepere på grunn av at sjansen for og tabbe seg ut er blitt betydelig mye større med disse nye «superballene». Det skal også være snakk om at det skal bli puttet inn chipper i ballene slik at man kan begynne med digital dømming. Dette er for og unngå at tvilsomme situasjoner blir dømt feil. Høres veldig tøft ut, men på en annen side høres det litt ut som FIFA har begynt å få problemer etter en del klager på dommerne sine. Dette kunne merkes da Spania sitt omdiskuterte straffespark i VM ikke ble vist på reprise. Slike ting synes jo vi som ser på fotball er hysterisk gøy.

 

Fotballen er populært for både barn og voksne verden over. Men for enkelte supportere er det ikke fotballen som står i sentrum. Tvert i mot! Her er det guttene som står i sentrum. Spesielt de med sleik og en halv boks med voks i håret. Disse har six-pack og brystmuskler som holder på og sprenge drakten. Et godt eksempel på dette er jo selveste Cristiano Ronaldo. Eller «fotballens playboy»som han også blir kalt. Her snakker vi 1 time foran speilet før kamp. Men god i fotball er han og det kan ingen andre si noe på .

 

Fotball har i århundrer vært den mest populære sporten i verden. Men på tross av alle spekulasjoner rundt den tror jeg vi aldri hadde klart å ha en verden uten fotball. Ikke bare er det underholdning men det er også noe man kan drive med på fritiden. Og at fotball har blitt mer en teknologisk sport tror jeg ikke den tar skade av det. Det er ingen som vil se roboter spille fotball uansett. Håper jeg!

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst