Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Loddekurs

Loddekurs

Rapport om lodding.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
20.12.2010

Koble en strømkrets med to motstandere

 

Dato:

16.10.10

 

Samarbeidspartnere:

Torbjørn.

 

Utstyr:

Loddebolt, loddetinn, stålvaier, kobbertråd, treplate, bryter, lysdiode, batteri og to motstandere.

 

Hensikt:

Få koblet inn motstanderne, for så å få en ulik lys styrke.

 

Fremgangsmåte:

1.  Spikre 6 spikere inn i platen (bruker kun halve platen).

2.  Surre ståltråden rundt spikerne så smeltet vi tinnet oppå spikeren så tråden satt godt (vi varmet spikeren først, så tinnet ville feste seg).

3.  Klippe opp der de ulike komponentene skulle kobles inn.

4.  Koble til komponentene, også bruke bryteren til å skifte mellom den sterke, eller den svake lys styrken (når vi slo på bryteren ble lysdioden svakere fordi den sendte kretsen gjennom flere motstandere).

 

Resultat:

Vi observerte at lyset lyste sterke hvis vi tok av bryteren, og svakere når vi hadde den på.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil