Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Loddekurs i naturfag

Loddekurs i naturfag

Vi hadde loddekurs i naturfag på skolen og skrev rapport om det.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
19.12.2010

Dato: 16/12/2010

Samarbeidspartnere: Ørjan, Khalid og Thor-Eirik

 

Utstyr:

Beskyttelsesbriller, En Hammer, En Loddebolt, Seks Spiker, To Binderser, Ett Batteri, En lysdiode, En bryter og to Motstander (resistans).

 

Hensikt:

Å se hvordan vi kan regulere lysdiodens lysstyrke ved å parallellkople en bryter som er seriekoplet til en motstand.

 

Hypotese:

Lyset vil bli sterkere når vi slår bryteren på, og svakere når vi slår den av.

 

 

<bilde>
<bilde>

 

Fremgangsmåte: Vi spikret seks spikre inn i en sponplate. Så surret vi kobbertråd rundt alle spikrene og langs midten. Vi kappet opp ledning og loddet på batteri, en bryter, to motstander (resistans) og en lysdiode på forskjellige plasser.

 

<bilde>

 

Resultat: Vi fikk en sluttet krets med regulerbar lysstyrke av lysdioden ved å parallellkople to motstander med bryter på en av dem.

 

Konklusjon: Når man parallellkopler flere motstander, vil strømmen bli sterkere, ikke svakere. Fordi elektronene vil få flere veier å gå gjennom.

 

<bilde>

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil