Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Det sies at man er tøff hvis man tør å skille seg ut

Det sies at man er tøff hvis man tør å skille seg ut

Å skille seg ut blant alle andre kan være krevende.

Sjanger
Essay
Språkform
Bokmål
Lastet opp
10.11.2010
Tema
Identitet

Det sies ofte at man er tøff hvis man tør å ta egne valg som kan føre til at man skiller seg ut fra flertallet. Likevel er det mange som blir plaget fordi de ikke gjør det samme som alle andre. Er det egentlig lurt å ta egne valg uten å tenke på folk rundt deg hvis du har tenkt til å bli akseptert? Eller burde man bare følge strømmen, gjøre det samme som alle andre?

 

Når det gjelder sport er det i dag mange som driver med fotball og handball. Men det er også mange som driver med annen sport. Mange som driver med fotball eller handballl har veldig lett for å gå rundt å rakke ned på de som ikke gjør det. De kommer med teite og upassende kommentarer. Jeg kjenner jeg blir så frustert hver gang jeg hører noen venner av meg sier ’’ Bryting er en forbanna homse sport, det er bare homser som driver med bryting’’. Dette sier de bare fordi det er en intim sport.

 

Blir noen venner sint på meg kommer det alltid en kommentar ’’Det er ikke jeg som ligger å gnir meg oppå gutter’’, eller ’’ Det er jo du som er homoen du som går på bryting’’. Hver gang det kommer en sånn kommentar kjenner jeg at jeg blir ordentlig forbannet, jeg får lyst å bare slå dem rett ned. Jeg syns det er så frekt og dumt av venner og andre å dømme folk etter hvordan sport de går på, det er direkte respektløst for de som går på den sporten, og det er enda verre for de personene som ikke er så flinke å snakke for seg.

 

Jeg føler at jeg ikke kan ta en liten spøk eller tulle med medelever uten at det kommer noen frekke og veldig upassende kommentarer tilbake. De går nesten alltid i lag å rakker ned på personer, de flirer og har det så veldig morsomt. Mens det står en igjen som må ta i mot alt dette, bare fordi han går på en annen sport, som ikke alle bryr seg så mye om.

 

Selv om jeg er mye større en de fleste i klassen, har jeg vett nok til å ikke klikke på dem. Det er bare så forbanna jævelig å være den eneste som blir rakket ned på av andre, og hvis jeg prøver å rakke ned på en person på grunn av at han går på fotball danner han/hun seg en liten gruppe som begynner å rakke ned på deg, å får deg til å føle deg helt jævelig og teit.

 

Venner som liksom ska støtte deg, stikker rundt og snakker drit om deg. Det er jo akurat som om at jeg skulle ha sagt til en venn at han eller hun suger i fotball eller handball. Hvordan trur du han eller hun ville ha følt seg hvis jeg hadde sakt det? Jo, jeg veit svaret på det, han eller hun ville ha følt seg helt forbanna jævelig, det er ikke noe artig å få slengt sånne kommentarer rett i trynet, og må forsvare seg for at man ikke skal bli rakka ned på enda mere.

 

Alt gjelder ikke sporten, sier man noe feil i en time kan man for eksempel bli kalt teit eller idiot. Jeg synes at hvis de har noe frekt de skulle ha sagt kan de bare holde kjeften og holde det for seg selv, istede for å hviske det videre til personen som sitter vedsiden av seg, sånn at jeg må sitte å høre på all fnisingen og føle meg som en fjott.

 

Kanskje vil det bli lettere å skille seg ut når man blir eldre. Da har kanskje folk rundt deg skjønt at alle er forskjellige og det er faktisk ikke noe negativt. Men det at det er tøft å skille seg ut når man er yngre, ja det tviler jeg sterkt på.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil