Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Konkurransepreget idrett, utvikling av tapere eller vinnere?

Konkurransepreget idrett, utvikling av tapere eller vinnere?

Negative og positive sider ved idrett.

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
02.10.2010


Før i tiden så var idrett en sosial måte å komme i form og ha det gøy på. Mange mener at sånn er det ikke lenger. At barn og unge er alt for konkurransepreget, har veldig høye mål og vil tenker mye på pengene, som kan forekomme hvis man lykkes. En anen ting som fleste folk regner som å være en negativ ting, er at noen unge bruker ulovelige måter. Som steroider og speed. Men det er også mange positive sider med trening. Hvis man har lyst å lykkes så er man mål bevis, dette kan komme ut i dagelig livet, som skole. Man er i fysisk bra form. Mange utøvere spiser sunt, for å oppnå bedre resultat i treningen.

 

Negative sider ved konkurransepreget idrett.

De to mest populære metodene som er i bruk i dag for å bli bedre nå i dag er:

 

Beroligende midler. Beroligende midler brukes for å øke prestasjonsevnen, både ved at toleransen for smerte øker, og at det demper uro og bekymring, og øker selvtilliten. Eksempler på slike midler er, alkohol, morfin, diverse smertestillende og beta-blokkere.


 

Anabole steroider. Anabole steroider er den doping måten som har spredd seg blant utøvere mest i hele verden. I følge antidoping Norge så er det over en million personer helt ned i 13 års alderen som bruker anabole steroider i bare U.S.A. Effekten er at styrke og utholdenhet øker i større grad enn normalt, og at muskelmassen vokser. Det er så mange bivirkninger av Anabole steroider, at det er ikke lett å vite hva som kan skje. Men noen av bivirkningene er: misting av hår, skader på indreorganer, mage sår, høyt blodtrykk, Psykisk avhengighet, Psykisk avhengighet.

 

Egoisme kan være svært negativt når det gjelder konkuransepreget idrett . Man kan fokusere så mye på idretten man mister gode venner. Hvis barn å unge bare tenker på å vinne, så mister de følelsen av å meste. Og blir dermed bare opptatt av resultater. Hvis man driver svært mye med en idrett så kan man bli så fokusert, at man glemmer skole og vil få en dårlig utdanning.

 

Noen personer kan ikke tape med ett smil rundt munnen. Hvis man har gjort en dårlig jobb eller at du gjorde en god jobb og lika vel så ble du slått. Så burde en person klare å gå bort å ta vinneren i hånda å si at han gjorde det veldig bra. I stedet får bli sur, og gå i garderoben. Så får man mye mer ut av å lære av feilene sine.

 

Positive sider ved konkurransepreget idrett.

Kameratskapen som man får ved å drive med en idrett, er viktig. Det er mange som lager en god venn for resten av livet ved å drive med en felles idrett. Fordi det ikke er alle som skjønner hvordan en idrett er bak fasaden. Alle kan starte med en idrett. Dette er veldig positivt, fordi man kan lage forskjellige grupper og dermed få ett veldig trygt og godt lærings miljø for alle!

 

I nesten alle idretter så er man i en gruppe med mennesker, som man må samarbeide med. Hvis man ikke kan samarbeide på noe vis med trenere og trenings kamerater, så vil ikke man lykkes. Hvis man klarer dette, som de fleste klarer. Så vil man komme langt med trening og utenom treningen. Man klarer å høre på kritikk, å se at det ikke alltid er negativt. Men en måte å få bort feil og bli bedre.

 

Ved å blir best i en idrett hjelper det ikke bare å trene. Man må spise og ha nok søvn. Altså må man passe på hva man spiser. Hvis man gjør dette i ung alder, så vil det være en stor fordel resten av livet. Man holder seg slank og er i god form. Dette minsker sjansene for å få hjerte og kar sjukdommer. Hvis man har gode rutiner med når man skal legge seg på kvelden og få en god natts søvn. Vil neste skoledag bli fokusert å bra.

 

Det å vinne en idrettskonkurranse gir inspirasjon. Bruker sporten kick boksing som eksempel ut ifra egene erfaringer. Man får god følelse av selvtilitt hvis man vinner, og dette gjør at man vil trene mer og gleder seg til neste kamp. Man stiller seg spørsmål om hvordan neste kamp vil gå, vil man tape eller går det bra? Hvis man vinner kamp etter kamp, så vil man etter hvert få klare mål om hvor man vil ende opp. En naturlig plass for en ungdom som har lykkes i sin idrett i dag er kretslaget. Hvis man gjør det bra i kretslaget så vil man inn på landslaget. Jeg syntes det er positivt å ha helt klare mål setninger om hva man vil oppnå.

 

Konklusjon.

Det at mange unge har store planer om å bli best er kanskje ikke så verst. Selv om noen bruker ulovelige midler for bli det, så må vi huske på at det er et langt større tall av unge i idrett som trener utrolig mange timer i uka, ikke bare for å bli best men også for de er har et stort forhold til den idretten. De føler at man går i ett med den sporten, man har det gøy! Og det er viktig for å lykkes. Det er mye bedre at man er ute og holder seg i form, spiser sunt. Enn å være hjemme å se på film og spille dataspill.

 

Men en ting dere som leser denne teksten kan spørre dere selv om er ” hvordan kan vi bli kvitt de negative sidene, som doping?”


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil