Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Lastebilsjåfører

Lastebilsjåfører

Et kåseri om lastebilsjåfører. Oppgaven var å skrive et kort kåseri om "noe som irriterer grenseløst". Hadde veldig få ideer, og kom til slutt fram til dette. Usikker på om jeg traff sjangeren rett!

Skrevet i 10. klasse.

Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
30.09.2010
Tema
Transport

Lastebilsjåfører irriterer. Og grunnen for at jeg begynner å skrive om lastebilsjåfører, er rett og slett fordi de har ett mål i sitt enslige liv. Å komme frem. Er det derfor de kan forklare at de kjører 20 km/t raskere enn fartsgrensen, og farer forbi slitne sykkelturister i en umotiverende fart bare for å komme frem? Er det de eneste de tenker på når de spruter sølepytter over enslige vandrere, som er de eneste de kan regjere over i klasse?

 

Hvor enn du er, så finner du en lastebilsjåfør. Enten på veien, på butikken, på en rasteplass eller så finner du de rett og slett på Fretex. Ja, hvor enn du er så finner du en lastebilsjåfør, og om ikke lenge så er det ikke annet enn lastebilsjåfører i det Norske-samfunn. Noen ganger sperrer de veien i små og trange parkeringsplasser, for ryggende biler som venter på å komme hjem til det fornuftige livet verden har gitt dem. Og det er bare en ting som setter en stopper for det. Egoistiske lastebiler som tenker bare på ondskap og egen fortjeneste!!

 

Selv var mitt første møte med en lastebilsjåfør den beryktede «Melkemannen.» Som drittungene vi engang var, kastet vi bær på melkebilen da den kom. Og, joda! Vi sprang, men vi ble fort huka inn igjen for å vaske det av. «DRITTUNGER, KOM Å VASK DETTA GRISERIET AV MED EN GANG!» Har fortsatt traumer av barten til den sure melkemannen.

 

Og for å stadfeste at jeg faktisk har personer som er rettelig enig med meg:

 

Han kjæm inn over Svinesund med trailern nesten tom, og han kjenne at han skulla hatt en blund. Siste stoppen var I Hamburg, mens dæm lasta om, og en kaffekopp da han kryssa Öresund.
Han tar sjansen på at UP'n har avspasert i kveld, han må opp te Bodø før det e for seint. Gjennom Østfold bruke han gasspedal'n, som e det livet gjeld, det han kjøre mot e nå som itj kan vent.

 

Moralen i denne sangen vet vel alle, MEN! Legg merke til understrekingene i dette tekst utklippet. Jeg er sikker på at Bjarne Brøndbo visste akkurat hva han skrev her! Han ville ikke få det frem tydelig nok for risikoen med å bli avslørt, men jeg har gjennomskuet det. Lastebilsjåfører råkjører! De svina burde ha fått fartsbøter nok til å dekke pensjonen til 50% av alle gamlingene i landet. Om du ikke er enig, eller finner en lastebilsjåfør som kan motbevise dette, kontakt snarest, før hun i nærmeste fremtid blir påkjørt. «Av hva?», spør du. Da trur jeg du må lese dette kåseriet en gang til.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil