Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > På tide å kalle de norske soldatene hjem

På tide å kalle de norske soldatene hjem

En kort artikkel. Oppgaven lød: "Bør forsvaret sende norske soldater til utlandet?".

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
09.09.2010


Norge har 550 soldater i utlandet idag. Ca 511 av disse er i Afghanistan. Den heftige diskusjonen i mediene som pågår idag er om Norge burde kalle tilbake disse soldatene? Ifølge NATO er det hele  521 soldater som er drept i Afghanistan. Og av disse ble det nylig drept 9 norske soldater i Kabul. Blir det riktig av forsvaret å sende soldater til utlandet? Norge er jo et demokratisk land, og vil holde freden med andre land i verden, men blir det riktig av dem å blande seg i andre kriger?

 

Er det riktig at Norge skal bidra i offensive innsatsstyrker? Norge er et lite land i en stor verden, og det kan bli veldig lett for stormakter å vinne et slag mot Norge viss de kommer i uenigheter. Derfor er Norge nødt til å være med i en militær allianse som NATO, eller andre store allianser. I 1940 da tyskerne angrep Norge hadde dem ikke sjans til å forsvare seg, og det var denne feilen Norge lærte av. Nato er et nettverk, der de rikeste og mektigste landene lover hverandre evig troskap og beskyttelse. Det er viktig at Norge har et forsvar i dagens urolige verden. Norge har sendt mange soldater til Afghanistan med USA og NATO i spissen, for å stoppe Osama Bin laden og hans terrorregime.


 

Nesten hver dag dør det uskyldige mennesker i Afghanistan, Fordi NATO slepper bomber over områder der det ikke er en eneste skyldig person. Neste dag i mediene kommer det for. Eks at 20 terrorister ble drept og over halvparten uskyldige mennesker døde. Er dette hva de kaller å holde fred i verden? Er Norge og andre land som er medlemmer av NATO, med på å sikre freden i Afghanistan ved å drepe hundrevis av uskyldige barn og voksne? Dette er en av grunnene til at Norge burde «fjerne» sine soldater fra utlandet. Istedet for å hjelpe dem og gi dem mat og klær så dreper de dem. «Man kan begynne å lure på om de har som mål å redusere befolkningstallet på denne måten». Hvorfor bruker ikke NATO og Norge alle disse pengene på noe fornuftig enn å produsere flere farlige væpner og atom væpner?

 

Hele stortinget er «for» å ha soldater i utlandet. Norge har altså ingen utløsning på Afghanistan, men det er det demokratiske problemet at halvparten av befolkningen er imot å ha soldater i utlandet. Den åtte år lange krigen har slått feil, og Norge må gi et klart signal til NATO om at strategien må endres. Dette kan kun gjøres ved å hente soldatene hjem. Norske soldater kjemper og dør for en meningsløs krig uten ende. Hjelper dette noen? Folk sier at NATO er Norges forsvar, men hvorfor mister da norske soldater livene sine i et land okkupert av USA? Flere norske soldater er skadd under krigen i Kosovo, og terrorfrykten øker på grunn av Norges militære deltakelse i Irak. De norske soldatene er ingen «helter» og er helt vanlige mennesker som oss andre. De har et liv de også, og vil ha en familie å leve for.

 

Jeg er skikkelig imot at forsvaret sender soldater til utlandet. Jeg er rett og slett imot alt som har med krig å gjøre, fordi flere og flere uskyldige mennesker dør på grunn av en lite gruppe terrorsiktede. Og ikke nok med det, krigen fortsetter uansett om de skyldige blir tatt eller drept. At NATO er i Afghanistan pga Osama Bin Laden tror jeg er bare en bløff. Det jeg mener er at USA bruker dette som en unnskyldning og er inne i landet for å utnytte ressursene i landet. NATO har også som mål å utrydde taliban fordi de prøver å beskytte landet sitt, akkurat som Mahatma Gandhi. Flere tusen mennesker flykter pga krig i hjemlandet, og flytter til de vest-europeiske landene der det fins fred, hus, mat og andre viktige ting de trenger. Dette slår jo selvfølgelig tilbake på de «rike» landene, som får så stor innvandring der de heller ikke kan skaffe alle mat.

 

 

Egenvurdering: 
Det jeg synes er at vi burde få vite på oppgavene litt før skrivedagen, sånn at vi kan forberede oss godt. Dette er viktig når man skal skrive en sakprosa tekst. Oppgavene var greie, og jeg håper at jeg har gjort en bra jobb, og at teksten er bra.

 

Kilder:

http://www.adressa.no/nyheter/utenriks/article1527006.ece
http://nrk.no/nyheter/verden/1.7226775
http://no.wikipedia.org/wiki/NATO   

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil