Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Møtet med en fremmed kultur

Møtet med en fremmed kultur

Et anstrengt møte med en annen kultur og religion. Tentamensoppgave.

Sjanger
Fortelling
Språkform
Bokmål
Lastet opp
04.02.2010


En høy og blond mann med en stor tursekk på ryggen stod utenfor flyplassen i Islamabad. Hodet hans var full av ivrige tanker og forventninger om hva han kom til å oppleve og hvor spennende det kom til å bli. Han kjente at det kriblet i magen.

 

Terje var en ambisiøs mann på 49 år som ville ut og oppleve verden. Han jobbet som en lege i Trondheim, men han følte at noe manglet i livet hans. Midt oppi sin suksessrike karriere hadde han stoppet opp for å ta noen språkkurs på universitetet. Han var en smart fyr som lærte fort. Så han håpet på at det ikke kom til å være for vanskelig å snakke med pakistanerne. Terje hadde planer om å reise verden rundt og oppleve mange forskjellige kulturer. Han ville ha egne erfaringer og fantastiske historier som han kunne fortelle til vennene sine. Kanskje skulle han skrive en bok? Terje hadde alltid vært fasinert av kultur. Derfor skulle han besøke en fremmed familie som levde oppe i fjellene i Pakistan. Dette skulle bli en fantastisk opplevelse, tenkte han da han klatret inn i drosjen.


 

Da han gikk ut av drosjen var det første som slo han den ekstreme varmen og den skinnende solen. Etter han fikk justert øynene sine til lyset, klarte han å se seg litt rundt. Han var omringet av vakre og veldig bratte fjell. Det var veldig få levende organismer rundt omkring. Bare noen tørre kvister som stakk opp fra bakken. Terje var litt forvirret. Var det virkelig her de bodde? Midt i ingenmannsland? Han snudde seg og gikk tilbake til drosjen. Sjåføren smilte og pekte på en liten sti som Terje ikke hadde lagt merke til. Han takket sjåføren og begynte å gå.

 

Etter en temmelig lang spasertur langs stien, var Terje veldig sliten og sulten. Han begynte å tvile på om han var på riktig sted. Kanskje hadde han blitt lurt av drosjesjåføren? Akkurat i det han skulle til å snu fikk han øye på et lite hus. Han begynte å gå litt fortere og var femme etter noen minutter.

 

Terje ble møtt med en stor velkomst fra familien. Faren, Rasheem var en gammel, men veldig hyggelig mann. Han hadde et langt grått skjegg og en turban på hodet. Terje rakk nesten ikke å hilse på han før Rasheem begynte å snakke i vei om alt mellom himmel og jord. ”I familien vår gjør vi alt for at gjestene våre skal føle seg velkommen. Det er en viktig del av kulturen vår. Du trenger ikke å bekymre deg om noe.” Rasheem hadde en veldig sterk dialekt, så Terje hadde litt problemer med å forstå alt han sa. De gikk inn i det lille huset som bestod av et rom. Det var veldig skittent og tomt.  I hjørnet var det litt kjøkkenutstyr, men bortsett fra det var det bare noen pledd som lå på gulvet og et slags skap som så veldig gammel ut.

 

Resten av familien snakket lite. Terje syntes det var veldig vanskelig å få kontakt med de to unge jentene. De var veldig sjenerte og virket litt redde for han. ”Dette er konen min, Taesh” sa Rasheem. Hun var veldig kort og var helt dekket av en burka. Det eneste han kunne se var ansiktet. Ute ifra det, klarte han å se at hun var mye yngre enn Rasheem og også veldig syk. Øynene hennes var røde og hun virket veldig slapp og svak. Terje smilte til henne men hun så bare ned på bakken. ”Kom, jeg skal vise deg hvor du skal sove,” sa Rasheem og tok han med ut til en annen liten skur.

 

Det var mye større enn det andre huset. På gulvet lå det to madrasser oppå hverandre. Hvorfor skulle han få to madrasser mens Rasheem, hans kone og barna måtte ligge på gulvet? tenkte Terje. ”Skal ikke dere ta madrassene? Du har jo små barn. Og jeg vil ikke skape noen problemer for dere. Jeg kan godt sove på gulvet” sa Terje. Han så at Ansiktet til Rasheem stivnet til et surt blikk. ”Nei. Du er gjesten vår. Jeg vil at du skal sove her. Du trenger ikke å bekymre deg for min familie. Jeg tar meg av dem.” sa Rasheem fort. ”Men jeg har ikke noen problem med å sove…” ”Nei,” avbrøt Rasheem.”Du er gjesten vår.” Terje skjønte at det ikke var noen vits i å argumentere om saken. Han la fra seg sekken og ble med Rasheem ut.

 

”Taesh skal lage middagen og passe på barna. Jeg skal vise deg geitene mine,” sa Rasheem mens de gikk opp i fjellene. Jobben til Rasheem besto stort sett av å sitte på toppen av et lite fjell med sin gevær og følge med på geitene. Og hvis det kom et rovdyr prøvde han å skyte den eller i hvert fall skremme den bort.

 

Utsikten var helt utrolig. Rasheem og Terje satt i skyggen av et enslig tre og hadde en hyggelig samtale. Terje lærte mye om pakistansk kultur og historie. Etter en stund sa Rasheem at de måtte begynne å dra tilbake. De jaget sammen geitene og begynte å gå. Da de nærmet seg huset hørte de et noen lyder. ”Hva er det?” sa Terje. ”Er det barnene dine?” spurte han. Rasheem hørte etter lyden. ”Ja. De skriker, ” sa Rasheem med et bekymret blikk. Verken Rasheem eller Terje forstod hva som skjedde.  De begynte å springe ned bakken. Lyden av barn som grein ble tydeligere.

 

Terje skulle til å springe inn i huset, men han ble stoppet av Rasheem. ”Du må vente her. Jeg går inn og ser hva som er problemet,” sa Rasheem. Terje nikket og sprang til soverommet hans. Han fant frem førstehjelpsutstyret hans og sprang tilbake til det andre huset.  Noen sekunder senere kom Rasheem ut med døtrene hans. ”Taesh er bevisstløs. Du kan ikke komme inn, hun har ikke på seg burka,” sa Rasheem bestemt til Terje. ”Men jeg er lege. Jeg kan hjelpe henne,” sa Terje. ”Nei jeg kan ikke la deg gjøre det,” sa Rasheem. ”Har du tenkt å la henne død?” ropte Terje. Rasheem svarte ikke. Terje dyttet Rasheem til side og sprang inn i huset. Der lå Taesh bevisstløs på bakken. Terje begynte å behandle henne så gått han kunne med det lille han hadde som utstyr. Rasheem prøvde å dra han med ut, men Rasheem var en gammel mann og klarte ikke å rive han løs Taesh. ”Slutt! Slutt! Du er en mann. Du kan ikke behandle en kvinne. Du fornermer min familie og min religion!” ropte Rasheem mens han prøvde å stoppe han. Terje prøvde å ignorere ropingen til Rasheem og skrikingen til ungene slik at han kunne fokusere på å holde Taesh i livet.

 

Rasheem sprang ut av huset. Terje ble lettet og tenkte at han endelig skulle klare å jobbe i fred med å hjelpe Taesh. Hun begynte akkurat å åpne øynene da Rasheem kom in i rommet igjen med geværet sitt pekt mot Terje. ”Kom deg bort fra huset mitt og familien min. Du viser ingen respekt for oss og religionen vår,” sa Rasheem mens han pekte geværet mot Terje. Terje følte et sug i magen. Han var redd. Terje reiste seg og la hendene sine på hodet sitt. Taesh hadde fått tilbake bevisstheten. Hun sa noe ti Rasheem som Terje ikke fikk med seg. ”Ut med deg nå!” ropte Rasheem. Taesh begynte å grine. Terje gikk sakte ut av rommet og ut til stien. Han kjente at hjertet dunket hardt i brystkassen. Han sprang ned stien og helt ned til veien uten å se tilbake.

 

Terje var helt satt ut av det som nettopp hadde skjedd. Han satt seg ned på veikanten. Terje hadde blitt så overrasket over oppførselen til Rasheem. De som hadde blitt så gode venner. Hvordan kunne det ha forandret seg så fort? Og jeg som trodde at vi kunne være gode venner selv om det var store religiøse og kulturelle forskjeller mellom oss, tenkte Terje. Han satt og grublet en stund på dette før det kom en bil forbi som han fikk sitt på med.


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil