Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Veiviseren

Veiviseren

Filmanmeldelse av den samiske filmen "Veiviseren" fra 1987.

Karakter: 5 (9. klasse)

Sjanger
Anmeldelse (bok, film...)
Språkform
Bokmål
Lastet opp
02.12.2009
Tema
Filmer


Tittel: Veiviseren
Original tittel (på samisk): Ofelas
Manus og regi: Nils Gaup
Produsent: John M. Jacobsen
Foto: Erling Thurmann Andersen
Musikk: Nils-Aslak Valkeapää, Marius Müller, Kjetil Bjerkestrand
Produksjonsland: Norge
Produksjonsår: 1987
Spilletid: 1 time 22 minutter

Språk: Samisk

Hovedrolle: Aigin/Mikkel Gaup

 

<bilde>

 

Filmen starter med at Dilko blir skutt av Tsjudene. Tsjudene er fæle folk, de dreper alt de kommer over: dyr, barn, kvinner og menn. Lillesøsteren går for å se etter hunden Dilko og storebroren Aigin, men hun blir også skutt av Tsjudene. Etter en liten stund kommer Aigin, han stopper brått og ser at lillesøsteren hans er skutt og drept og at hun blir sluppet ned i isvannet av to tsjader. Aigin mister den ene skien sin ned til der hvor Tsjudene står. De ser med en gang Aigin og nesten alle de 10 - 15 Tsjudene begynner å springe etter han. De springer og skyter med pli så råker de Aigin i armen. Men han kom seg allikevel bort fra dem med en pil i armen og kun en ski.


 

Tsjudene forsetter å jakte på Aigin, og prøver å følge sporene hans. Når Aigin kommer til en annen sameleir er han skadet og redd så han besvimer. Etter noen timer våkner Aigin til igjen. En jente som het Save renser sårene og steller han. Aigin forteller henne at Tsjudene fant leiren til familien hans og drepte dem alle. Leiren han nå har kommet til får panikk, fordi de tror at Tsjudene vil følge sporene hans så de finner leiren. Aigin sier han prøvde å skjule sporene, men han er ikke sikker på om han gjorde det bra nok.

 

Sameleiren bestemmer at de må forlate leiren, og de må gjøre det fort før Tsjudene kommer. Før de drar viser Aigin at han er veldig god til å skyte med pil og bue. Men han blir allikevel igjen alene på leirplassen, selv om sameflokken trengte han til å skyte. Når Aigin har sovnet kommer Raste, en fra sameflokken. Han forteller at han har sett reinen for tredje gang. Og lurer på hva det kan bety. Raste, Aigin og 2 andre går tilbake den veien som Aigin kom fra for å sloss mot Tsjudene. De ser fort Tsjudene, men de kommer seg bort på ski denne gangen også.

 

Etter en liten stund kommer Tsjudene til leirplassen der hvor Raste, Aigin og noen få til er. De skyter alle de ser, men Raste blir igjen og Aigin har gjemt seg. Tsjudene prøver å få Raste til å si hvor samegruppa tok veien. Men han sier det ikke. Da begynner de å slå han i ansiktet, piner og torturerer han med kniv. Aigin orker ikke se at hans gode venn Raste har det vondt så han kommer frem fra hjemmestedet sitt. Tsjudene står klar til å skyte han.

Hvordan går dette? Blir Raste og Aigin også skutt?  Og finner Tsjudene veien til resten av samegruppa?

 

Min vurdering: Jeg synes filmen var spennende med mye slossing, skyting og dreping. Filmen var ganske bra laget til å bli produsert i 1987, men man kan se ganske mange av film triksene dem bruker for å lage filmen uansett. Som for eksempel: lyder når personer går i snøen, triksing når det kommer snøras, og bjørnen som angriper ser ikke så veldig ekte ut. Men film er jo ikke ekte så man kan kanskje ikke forvente at alt skal se helt ekte ut, spesielt ikke når filmen er så gammel som den er.

 

Det er mange spenningstopper i filmen hvor man nesten ikke kan la være å se på. Men det er også mange stunder hvor det kan bli litt kjedelig i blant. Dette er nok ikke den type film jeg liker å se, men helt ok.

 

Aldersgruppe: Jeg synes at det er vanskelig å anbefale en aldersgruppe til denne filmen. Jeg tror den kan passe for de fleste egentlig, men de over 12-13 år skjønner sikkert mer av handlingen. Filmen passer nok best for de litt eldre, men det spørs jo også hva man liker å se.

 

Av meg får denne filmen terningkast:

<bilde>

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil