Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Henrik Ibsen-dikt

Henrik Ibsen-dikt

Dette er et dikt, gjort om til en kort biografi om den verdenskjente dikteren Henrik Ibsen.

Karakter: 5

Sjanger
Dikt
Språkform
Bokmål
Lastet opp
30.11.2009

Henrik Ibsen, du synes kanskje han ligna på nissen?

Han ble født i hjem i Skien, men det gikk ikke helt bra med økonomien.

Faren ble slått konkurs da Henrik var åtte, før dette var familien hans rike og storslåtte!

Første skuespill han skrev het catilina, har ikke planer om å høre det enda.

Men jeg synes Ibsen var en flink poet og dikter, han skrev faktisk mye jeg liker.

Henrik skrev mange kjente skuespill, med drama, romantikk og enda litt til, men jeg er ganske sikker på at han ikke skrev serien om one tree hill!

Derimot skrev han skuespillet ”et dukkehjem”
der hvor lille frøken nora reiser fra sin familie til sitt barndomshjem

et dukkehjem handler om nora og skillsmissen, selv synes jeg historien var litt vissen.

En god slutt var det akkurat ikke, lurte nesten på om cd’n mangla en databrikke

 

I 1858 gifta ibsen seg med sin kusine, han tenkte vel at ”dette var hu fine”

Året senere fikk di en sønn, han het sigurd og var hannkjønn

Men dette var ikke ibsenes første farskap, for å få den første sønnen var han nok i nærheten av et barskap

Ibsen betalte for oppfostring av det uekte barnet, men selv ville han ikke ha det

I 1863 fikk han reisestipend fra regjeringen, dette brukte han og økte diktsamlingen

I 1864 reiste han sydover – på kartet er det nedover

Ibsen er i dag kjent som norges dikter, han har nok gledet mange ansikter

Ibsen laget retrospektiv teknikk, dette var en måte å skrive effektiv lyrikk

Ibsen døde i Christiania, han var 78 år da

Men fortsatt lever hans drama og dikt, det viser seg at værkene hans ble veldig godt likt.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil