Reklameanalyse av leppestift.

Reklameanalyse av leppestift.
Sjanger
Analyse/tolkning
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2001.02.09
Tema
Reklame
Reklamen er av en leppestift, fra Estèe Lauder. Den skal holde hele dagen, og være Guds gave til kvinnelige lepper. Annonsen består av en fin kvinne, som titter gjennom en fargepalett, med et lukket øye. Munnen er synlig, sammen med en del av halsen. De andre fargene i leppestift-serien er dandert på paletten.

Leppene er sentrum i bildet, selv om de ligger litt til høyre for det punktet man får når man trekker diagonaler gjennom bildet. Delen oppe består av de andre leppestiftfargene, som er vist på paletten. På bunnen av reklamen står merket, Estèe Lauder, samt den lebestiften som damen har på seg.

Det som står av tekst i reklamen er: Gi leppene dine pleie med en fest av farger. Re-Nutriv All Day Lipstick. Glansfulle nye farger og en formel som gir en rik, overdådig følelse mot leppene.

Re-Nutriv er et ”hokkus-pokkus” ord. Et fremmedord som vitner om mer kunnskap enn det vi har. Vi tror selgeren har stor kunnskap – detter er et virkemiddel som gjør at produktet blir mer fristende. Alle vet jo at kloke folk ikke snakker som barnehagetanter.
Det betyr næring. Re–Nutriv, vil si at leppestiften gir næringen tilbake til leppene, som vil si at den fungerer som leppomade og leppestift på en gang.
Andre virkemiddel i denne reklamen er erotikk. Den spiller på damen, halvt i mørket med det lukkede øyet. Leppene er fine og fyldige, og går i ett med den sarte huden og den smale halsen.
Den har også mange plussord, som igjen reklamerer for produktet. Disse er f. eks. glansfulle, nye, pleie, rik og overdådig.
Farger er også et effektivt virkemiddel. De er mørke og lokkende, ikke sykehushvite og hygieniske. Dette er liksom ikke leppestift for varme sommerdager i blomsterengen, men for lange kvelder foran peisen om vinteren. Det er nettopp dette som gjør reklamen til hva den er - sexy.
Blikkfanget her er utrolig effektivt. Hele paletten og damen er en spesiell kreasjon. Sammen med de fine leppene blir det litt av noe å se på. Spesielt for den mannlige delen av samfunnet. Kanskje det kan resultere i at de synest kvinnen som står dem nærmest trenger en?
Reklamen har et eksklusivt utseende. Leppestiften ser dyr og elegant ut.

Annonsen vender seg til alle kvinner som bruker leppestift, men jeg ville følt meg mer tiltalt som voksen kvinne, enn jeg føler som ungdom. Det er liksom ikke noe kult med reklamen. Bokstavene er ikke boblete og morsomme, men lange og elegante. Damen smiler ikke, ikke lager hun grimaser, og ikke ser det ut til som hun har det utrolig morsomt. Ikke ser det ut som hu har 100 venner og kjærester p.g.a. leppestiften heller. Reklamen er rett og slett eksklusiv, elegant, og det er mye mer et skjønnhetsideal i 25 – 45 års alder enn i ungdommen.
Jeg mente at reklamen nærmet seg det perfekte. Bare det at øyet er lukket er nøye gjennomtenkt. Hadde det vært oppe, hadde det forstyrret flyten og sammenhengen i reklamen. Det ville vært som et speil med en diger ripe. ”Den overdådige følelsen mot leppene” ville vært total vrakpant.
Fargene virket dyprøde og mørke, nesten som slik fløyel som henger ned fra svanesenger man ser i filmer om 1600-tallet.

Men da jeg i et kort glimt fikk se reklamen i farger ble jeg skuffet, ordentlig skuffet. Paletten var i stikkende svart, og dama var skikkelig bleik. Dette mener jeg er totalt ødeleggende for effekten. I alle fall effekten jeg hadde villet å oppnå hvis jeg laget denne reklamen. Jeg ville laget alle fargene dyprøde og røde, i samsvar med leppestiften hun har på seg. Paletten skulle være av mørkebrun mahogni, og huden brun.
Selv om dette etter min mening ville gjort reklamen bedre, er den fortsatt en god reklame. Selve kreasjonen med paletten og kvinne er genial. Den er enkel, men genial. Enkelt genialt, genialt enkelt.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst