Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > A Dance Tribute to the Art of Football

A Dance Tribute to the Art of Football

Anmeldelse fra teateret A Dance Tribute to the Art of Football av Jo Strømgren.

Karakter: 6

Sjanger
Anmeldelse (bok, film...)
Språkform
Bokmål
Lastet opp
17.11.2009
Tema
Teater

Forestillingen

Tirsdag 22. September dro alle elevene fra Sør-Odal Ungdomskole til Kongsvinger rådhusteater for å se på den kritikerpriste forestillingen ”A Dance Tribute to The Art of Football” som er koreografert og regissert av Jo Strømgren. Forestillingen var en blanding av dans og fotball som var bra satt sammen. Meste parten av handlingen var om fire menn som spilte fotball både på trening og fotballkamp. Det var noe vold i noen tilfeller der det virket som om det ble uenigheter i spillet. Forestillingens spilletid var 60 minutter.

Før Forestillingen presenterte Emma Romenstad de 4 danserne for hele skolen.

 

Forestillingen ”A Dance Tribute to The Art of Football” var virkelig noe for seg selv etter min mening. Jeg har kun sett 7 teaterspill før, men A Dance Tribute to The Art of Football” er helt klart min favoritt. Forestillingen ble gjort med utrolig god innlevelse og man følte seg virkelig tilstede under hele forestillingen. Det var ikke bare en kul og bra utført forestillingen, men det var også humor i forestillingen noe som jeg tror at den blir mer likt blant barn og ungdom. Det ble ikke brukt kulisser i forestillingen, men fortsatt skjønte du hva som skjedde. Det eneste jeg savnet blant kulissene var noe som kunne skapt litt mer interesse for alle elevene mot scenen og ikke andre steder. Noe som et 5x6 meter stort bilde av en fotballstadio under fotballkampen.

 

Lyssetting var noe som imponerte meg stort. Det var virkelig planlagt og vell utført. Lyssettingen passet alltid til de rette tidspunktene. Lydeffekter og musikk under forestillingen var bra, ikke kjempe bra pågrunn av at det var noen ganger jeg følte at musikken ikke passet inn i situasjonen som skjedde på scenen. Kostymene danserne brukte var som regel orginale fotballtrøyer, fotballstrømper, fotballsko, og fotballshorts, men det ble litt kjedelig i slutten med de samme kostymene. Dialogene og replikken var på tysk noe som gjorde det vanskelig og forstå hva som ble sagt, men det hadde ingen betydning for meg under forestillingen og jeg tror det var meningen fordi lyden var dårlig og det var litt ekko til det skuespillerne sa. Det ble ikke brukt så mange rekvisitter, og grunnen til det er nok at det var en danseforestilling/teater og ikke bare et skuespill. Det jeg savnet blant rekvisittene var et eller to fotballmål.

 

Jo Strømgrem Kompani

Jo Strømgren Kompani ble offisielt stiftet i 1998 av Jo Strømgren og Agnes Kroepelien. Jo strømgren Kompani har gjennom tidene blitt tildelt mange priser blant annet Heddaprisen for forestilligen ”There” i 2002. Jo Strømgren Kompani består av mange forskjellig lysdesignere, musikkansvarlige, scenografer, fotografer, scenearbeidere og styremedlemmer. Jo Strømgren bruker mange forskjellige dansere, men i ”A Dance Tribute to The Art of Football” og mange andre forestillinger har han blant annet brukt danserne Sverre Magnus Heidenberg, Jan Nicolai Wesnes, Stian Danielsen, Mikkel Are Olsen og Kai Anders Ryan.

 

Terningkast

Jeg har valgt og gi forestillingen terningkast 5 pågrunn av at forestillingen var veldig bra satt sammen og bra utført, det er noen sånne ting som kunne vært gjort annerledes noe som gjør at forestillingen ikke rekker helt opp til terningkastet 6. Forestillingen i ”A Dance Tribute to The Art of Football” er en forestillingen jeg virkelig oppfordrer alle personer over 13 år til å se på hvis man liker musikk, fotball, dans og skuespill.

 

Terningkast:

<bilde>

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil