Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Reklameanalyse - O'boy

Reklameanalyse - O'boy

Dette er et eksempel på hvordan man kan skrive reklameanalyse.

Karakter: 4/5

Sjanger
Analyse/tolkning
Språkform
Bokmål
Lastet opp
15.11.2009
Tema
Reklame

I denne analysen skal jeg gå gjennom de forskjellige virkemidlene kraft foods har brukt, prøve å forstå budskapet, og breie ut om bildene og teksten.

 

Avsenderen er O’boy som reklamerer for sitt nye, sunnere og kanskje bedre produkt. Etter å ha sett på reklamen som er fra et blad, i et par sekunder får jeg inntrykk av at den er rettet mest mot barn og foreldrene deres. Den er ganske fargerik som gjør at den blir spennende i øynene hos barn. I tillegg står det at det er 30% mindre sukker i den, og dette gjør kanskje at foreldrene går med på å kjøpe produktet til barnet sitt.

 

Denotasjon:

Det første jeg ser når jeg ser på reklamen er skriften som er skrevet med store uthevede, røde bokstaver – ”O’boy”. Så ser jeg automatisk opp dit det står ”nyhet”. Nyhet er for meg et ord jeg legger fort merke til. Det er et såkalt ”oppmerksomhetsord” for de fleste. Etterpå går øynene mine til bakgrunnen, og der er det jo avbildet en løpebane og 2 joggesko. Så ser jeg en gul liten ramme, der det er noen små grønne ”haker” inni. Inni den rammen kan jeg lese informasjon om at det er 30% mindre sukker i den, mer fiber og den samme gamle smaken. Aller nederst på reklamen ser jeg en hvit linje med tekst som du ikke kan unngå å lese.

 

Hensikten med reklamen er selvfølgelig å nå frem til målgruppen og få dem til å kjøpe produktet. Det med at de har brukt en løpebane og joggesko i bakgrunnen skal få folk til å tenke at dette er noe man kan drikke etter/før trening. Altså, det er mye sunnere enn den gamle o’boy. De vil at vi skal forbinde det nye produktet med noe godt, slik som trening. Bildet av glasset med o’boy som er litt skråstilt gjør det også mye mer spennende å se på. Hadde den bare vært midtstilt hadde vi fått et annet syn på det. Ellers er det brukt mye sterke farger som gult og rødt. Disse 2 fargene er skrikende farger, som trekker oppmerksomhet og gjør at du kanskje må snu deg en ekstra gang for å ta en titt om du vandrer tilfeldig forbi den.

 

Teksten

Teksten er lett å forstå, og noe av teksten er faktisk også etterlignet at det er skrevet med o’boy. Effekten gjør at selve bildet blir litt mer stiligere. Lite tekst gjør at reklamen blir enklere å få med seg om du er på farta, slik som hvis den skulle hengt bak på en buss. Det finnes færre av de folk som orker å lese en reklame hvis det er bare tekst overalt. Effekten gjør at selve bildet blir litt mer stiligere. Det som også gjør det litt fristende å kjøpe produktet er at de har skrevet på at det er mindre sukker i, og mer fiber. Dette har de skrevet helt nederst, kanskje for at vi skal dra synet over hele reklamen, og så ned dit for å lese det lille ekstra. Jeg vil også si at ordet ”nyhet” får mye oppmerksomhet i og med at det er et veldig godt brukt ord. Nesten alle vet hva det er, og når man leser det blir man som regel nysgjerrig. Dette er noe de som lager reklamen har god peiling på. Fargene på skrifta er noe variert, men mye sterke farger er tatt i bruk. De har også gjentatt informasjonen med at det er mindre sukker og samme smak i o’boyen 2 ganger. Det er for at vi som leser reklamen skal bedre kunne huske dette når vi går i butikken og leter etter o’boy neste gang.

 

Prosessmodellen:

Senderen til reklamen er kraft foods som produserer o’boy. De kommer opp med et budskap som skal prøve å få unger til å drikke dette i sammenheng med trening. For de som er aktive med idrett skal dette bli et mer positivt produkt for dem, som de kan velge uten at det spiller på samvittigheten når de kommer til kassen og skal betale.

 

Reklamens tema:

Jeg vil si at temaet til reklamen er sport. Dette er fordi det er en løpebane bak som nevnt tidligere. Joggeskoene forsterker bare budskapet, men jeg tror ikke de fleste vil forbinde o’boy med sport likevel.

 

Min mening:

Min mening om reklamen er at den er spennende. Jeg synes den virker harmonisk og fargerik, og det fanger blikket mitt fort. Teksten tar et godt tak i deg så lenge det står at det er mindre sukker i og mer fiber. Det at teksten også ikke er helt midtsilt er bra. Da blir ikke reklamen så kjedelig. Allikevel ville jeg ikke ”hoppet på” reklamen med det første, men så har jeg heller aldri vært en person som er så veldig glad i sjokolademelk heller.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil