Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Atomet (s. 60-61)

Atomet (s. 60-61)

Oppgaver om atomet!

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
19.10.2009
Tema
Naturfag

1. Beskriv oppbygningen til atomet

 

Atomet er bygget opp av tre viktige og sentrale ting:

- Elektroner(-)

- Nøytroner(elektrisk nøytral)

- Protoner(+)

- Hovedskall er det som holder protonene inne i atomet: Det er flere også og alle de heter(Fra først til siste): 1. Hovedskall, 2. Hovedskall også videre.

 

2. Hva finnes i atomkjernen, og hvordan holder protonene seg i kjernen?

- Det vi finner inne i et atom er Nøytroner og protoner

- De holdes inne av hovedskallet

 

3. Hva vil det si at atomet har positiv ladning?

- Det vil si at atomet har flere Protoner i seg

 

4. Hva vil det si at atomet har negativ ladning?

- Når et atom har en negativ ladning så har atomet flere Elektroner enn protoner!

 

5. Hva er et ion

- ion er et elektrisk ladd atom eller molekyl.

 

6. Hva er atomnummer?

Et atomnummer er antall protoner i en atomkjerne, og angir dermed grunnstoffets plass i periodesystemet. Atomnummeret viser hvor mange protoner det er i kjernen av et enkelt atom.

 

7. Hva er atommasse?

- Atommasse er den gjennomsnittlige massen av alle isotopene til et grunnstoff. Tegnet for atommasseenhet er u. (Skjønte ikke så godt utifra boka)

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil