Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Tamara de Lempicka - Autoritratto (kvinne i grønn Bugatti)

Tamara de Lempicka - Autoritratto (kvinne i grønn Bugatti)

Oppgaven var å analysere bildet med samme navn som overskriften.

Karakter: 5/6

Sjanger
Analyse/tolkning
Språkform
Bokmål
Lastet opp
10.08.2009
Tema
Kunst


Førsteinntrykk:

Det første jeg tenker når jeg ser dette maleriet er at det er fra 1920-tallet, fordi den klesstilen var veldig typisk på den tiden samtidig som bilen ser gammel ut også. Jeg ser også for meg en rik kvinne som sitter i bilen fordi det var bare de rike som hadde bil på den tiden. Men hun ser ikke noe glad ut, nærmere sagt så ser hun depressiv ut. Det første som slo meg var at det var et fint bilde med fine farger som er kombinert riktig sammen.

 

<bilde>

Tamara de Lempicka - «Autoritratto»

 

Katalogkunnskap:

Bildet «Autoritratto», som også er kjent som «Kvinne i en grønn Bugatti», er laget i 1925 og er et selvportrett som er laget av Tamara de Lempicka (egentlig navn; Maria Górska). Hun har laget bilde i hjembyen sin Warszawa, Polen. Bildet er malt med oljemaling på tre og er fra hennes private kolleksjon.


 

Motiv:

Bildetypen er et portrett. Kvinnen som kjører skal forestille Tamara de Lempicka. Hun er nok ganske ung på det selvportrettet, men jeg kan ikke si en eksakt alder. Hun er veldig godt påkledd, men det er fordi hun kjører en åpen bil; kåpe, skjerf, hansker og hatt.

 

Formal oppbygning:

Det er ingen rom hun sitter i, men det er en grønn bil som allikevel ser ganske trang ut. Du kan se at hun er malt halvt forfra og halvt fra siden. Bildet er kombinert bra og gir nesten følelsen av at du står å ser på henne i virkeligheten. Minner litt om en reklame. Jeg vil si at bildet er malt fra normalperspektiv, men det er en liten blanding av fugleperspektiv der også fordi vi kan se litt av taket på bilen. Når det kommer til synsvinkel, så ser vi henne og bilen halvt fra siden og halvt forfra. Det er mye bevegelse i maleriet, og du kan se at bildet er malt med kalde farger rundt og varme farger på selve damen for å sette henne i sentrum. Lyset skinner oven i fra, så jeg vil si at det er sollys, fordi det er mørkt i resten av bilen og lyset på panseret blir reflektert fra et øvre lys. Fargene er ganske mørke, men det hvite og oransje som er innblandet gjør at ikke bildet blir altfor trist. Dette lyser opp og er et blikkfang. Det er brukt jevne, rette og lange linjer. Penselstrøkene er nesten ikke å se(bare på småtingene)og det virker som om hun har brukt en svamp for å jevne ut. Bildet er nøye gjennomtenkt før det er malt.

 

Ikonografi:

Bildets innhold er en dame og en bil. Mer enn det ser vi ikke.

 

Temaet for bildet er en kjøretur, men det er også at Lempicka alltid hadde ønsket seg en grønn Bugatti. Så her har hun sett for seg at hun kjører en. Men hvis du ser på ansiktsuttrykket hennes, så ser hun jo ikke noe glad ut selv om det er drømmebilen hennes. Hun ser sliten og deprimert ut. Men da stiller man seg det ene spørsmålet; Hvorfor ser hun sånn ut når hun endelig har fått den bilen hun alltid har ønsket seg? Kanskje hun hadde det vanskelig i livet?

 

Dette vil jeg si symboliserer de indre tankene hennes. Som sagt; bare se på det bikket? Hun ser velstelt å pen ut, men det er noe som tynger bildet og det er blikket hennes. Hadde hun malt et stort smil i bilde, ville det blitt tolket på en helt annen måte. Et annet symbol (som mange kanskje ikke er klar over) er at hun er blek. Dette symboliserer at hun ikke måtte være ute i varmt vær i jobbe som tjenestepiker/gutter gjorde på den tiden. Å være helt hvit i huden symboliserer at hun er rik, og var man mørk/brun/solbrun, betydde det at du var en som lå langt ned på rangstigen. Men var virkelig Lempicka rik, eller ville hun bare se ut som om hun hadde mye penger? Svaret er ja, hun var født inn i en rik familie.

 

Iknonlogi – kontekstanalyse:

Stilen som Lempicka er kledd i, var veldig typisk på 1920-tallet, men bilen som hun er avbildet i er noe nyere. Bildet henger veldig i den tidsepoken den er laget i. Det som henger sammen er klesstilen og bilen. Uten å vite når bildet er laget, kan man faktisk gjette at det er laget i 1925 fordi den stilen og fargene var veldig typisk på den tiden. Bildet ble laget der og da fordi Lempicka skulle ha en stor utstilling i Milan, Italia det året. Hun var svært produktiv og produserte 28 malerier på bare seks måneder og «Autoritratto» («Kvinne i grønn Bugatti») var en av dem. Bildene til Lempicka er ment å være elegante, presiserte og rene. Bildet er malt i ekspresjonismen (1920-1930) og er av typen «art deco» som hun alltid malte. Art deco er en bevegelse innenfor dekorativ kunst tidlig på 1900-tallet som vokste til å influere arkitektur, mote og visuell kunst [kilde 4; sitat om art deco].

 

Karakteristikk (Hva er typisk?):

Det som særpreger dette bildet er at du ikke kan se penselstrøkene og at mye av arbeidet er gjort med svamp. Men dets hoved særpreg er at bildet er veldig «mykt», men samtidig med mye geometriske figurer og fargene er satt veldig godt sammen. Det som særpreger kunstneren Tamara de Lempicka er at hun maler alle bildene etter seg selv som mal. Men dette bildet og en håndfull til er ment å være henne og hun maler sine drømmer. Fargene hun velger er alltid veldig sterke og hun har alltid varme farger på hovedelementet i bildene. Det som kjennetegner perioden er at det på den tiden kom inn mer og mer tegneseriepregede bilder, og dette bildet er intet unntak, fordi du kan se at denne personen ikke kunne blitt brukt i virkeligheten fordi hun ser ikke ekte nok ut.

 

Konklusjon:

Tamara de Lempicka er en ekstremt bra kunstner, og jeg liker bildene hennes veldig godt. Hun skilte seg alltid ut, og holdt seg til å bruke malen av seg selv. Sammensettingen av bildet er veldig bra. En av de mest kjente samlerne av kunsten hennes er Madonna.

 

Kilder:

1 http://en.wikipedia.org/wiki/Tamara_de_lempicka

2 http://www.goodart.org/artoftdl.htm

3 http://www.mystudios.com/women/klmno/lempicka.html

4 http://no.wikipedia.org/wiki/Art_deco#Kjente_art_deco-kunstnere_og_-designere


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil