Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Virkning av en emulgatorer

Virkning av en emulgatorer

Rapport fra to forsøk med bruk av emulgatorer.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
10.06.2009

Forsøksdato:

Onsdag den 25. februar 2009.

 

Deltagere:

Første gruppe i delingstimen.

 

Bakgrunnsinformasjon:

Kort sagt er en emulgator en brobygger. Emulgatorer fungerer slik at de binder sammen stoffer seg trekker seg fra hverandre. Hvis vi bruker vann som et eksempel, som er polart vil ikke det kunne blide seg sammen med olje, som er upolart.

 

Vann er polart fordi molekylet hvor hydrogenatomene er plassert har en positiv ladning som overgår den negative ladde delen av molekylet ved oksygenatomene. Den upolare enden til oljen vil ikke ha noen trekkraft mot vannet og stoffene vil støte fra hverandre, slik som en magnet.

 

<bilde>

 

Emulgatorene har to forskjellige sider som fungerer på hver sin måte. En emulgator har både en polar og en upolar ende, dette gjør at den kan feste seg med ender av både polart og upolart. En emulgator vil da altså kunne binde sammen vann og olje. Vi skulle gjennomføre to forsøk med bruk av emulgator.

 

Forsøk 1.

Hensikten med forsøket var å bruke en emulgator for å studere hvordan den kan få stoffer som vanligvis ikke blander seg, til å blandes. Dette gjorde vi i en emulsjon.

 

Utstyr:

- To reagensrør

- Et stativ for reagensrør

- Et begerglass

- En rørepinne av glass

- Matolje

- Oppvaskmiddel

- Egg

- Vann

 

Vi fylte to reagensglass litt mer enn halvfulle med vann og tilsatte et par dråper med matolje i hvert av glassene. Deretter fylte vi litt oppvaskmiddel i ett av glassene og ristet begge kraftig.

 

Forsøk 2.

Det vi oppdaget var at oppvaskmiddelet fungerte som emulgator. I det ene reagensrøret holdt oljen seg samlet i vannet, mens i det reagensrøret hvor vi brukte såpe ble oljen finfordelt. Det er dette som skjer i kroppen også ved at galle finfordeler fettet slik at det skal bli lettere å bryte ned fettet mer effektivt.

 

<bilde>

 

I den andre oppgave helte vi cirka to spiseskjeer vann og 0,5 dl matolje i et begerglass. Etter dette rørte vi om i glasset med en rørepinne og som vi antok, delte ikke oljen seg. Vi tok fram et egg og prøvde å sile ut som mye av eggehviten som mulig. Eggeplommen inneholder flere emulgatorer, en er lecitin. Med eggeplommen i blandingen blandet væskene seg til en gulaktig blanding. Emulgatorer fungerer altså som brobyggere.

 

<bilde>

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil