Når skal NFF lære?

Handler om hvor gode de norske fotballdommerne er.
Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2009.05.07
Tema
Fotball

UEFA Champions League semifinalene har akkurat blitt unnagjort, med ikke så mye forskjell fra i fjor. Nesten de samme lagene, nesten like mange mål, lik underholdning, samme nerver, og nesten samme finale. Men det er en ting som skiller seg ut i år som manglet i fjor; en god norsk dommerglipp som representer nivået til de norske superdommerne på internasjonale turneringer. Fjorårets helt var Svein-Erik Edvardsen, mens årets sjarmør er Tom Henning Øverbø. Det Norske Fotballforbundet er derimot stolt av å la disse superflinke dommerne dømme på både Norsk toppfotball og internasjonale turneringer.

 

Chelsea tar en tidlig ledelse på Stamford Bridge med en praktscoring av Michael Essien mot Barcelona. Det falt en ro over Fulham Road, inntil en wannabe utgave av Colina viser seg fram, og ikke minst Norsk. Først blir Malouda felt inne i seksten meteren, men trolig nok er 10 cm innefor sekstenmeteren ikke nok for en meget optimistisk Tom Henning Øvrebø for å dømme straffe på. Felling etter felling og Øvrebø holder forstsatt fløyta i munn. Kanskje det ikke var nok av kondisjon nok til å blåse. Ellers så var den lettkledde blondinen med Barcelonatopp mer attraktert enn kampen selv. Senere ut i kampen kan han ha synet synd på seg selv og Chelseas småfrustrasjon kan ha gitt han en viss anelse om hva han kunne vente seg etter kampen; russisk mafia oppe i hælen og en gjeng med snaudklipte Stone Island-kledde hooligans som ventet utenfor stadionet. I denne sammenheng dømte han rødt kort til Eric Abidal hvor situasjonen taler for seg selv etter finfin dømming. Det virker som han synes synd på det katalanske laget og minutter etter ser det ut som Piqué for Barcelona, mer hadde basketball i fysikken. Dette plagde ikke Øverbø som mest sannsynlig fortsatt hadde den lettkledde Barcelona blondinen på hjernen. Av full frustrasjon begynte Ballack for Chelsea å danse og rope vilt rundt Øverbø. Det er usikkert om Øverbø ga gult kort til Ballack for ropingen eller om han mislikte dansen til Ballack. Like etter scorer Barcelona, som gir finalebilleten i Champions League.

 

Det er usikkert om Øverbø vet selv om han blåste av kampen, men uansett, gir han gult kort til Drogba som klager på god dømming av Øverbø. En iskald Øverbø overser resten av laget sine utbrudd og går rett i graderoben hvor han hadde en del og tenke på angående kampen og hva som skulle vente han utenfor stadionet. Midlertidig ropte Drogba ”F**cking Disgrace” til kameraer og viste tydelig hva han følte. Men han kunne ikke føle seg mindre skamfull enn Øverbø etter hans ansiktsutrykk som ble trykket i avisene dagen etter, etter å ha avsluttet sin maori dans.

 

Samtidig som de delikate bildene av Drogba ble offentliggjort, kan det virke som Tom Henning derimot kan ha hatt et møte med Abramovich og hans følgevenner fra Russland, ettersom han ikke har vært tilgjengelig til intervju, er han sporløst forsvunnet?

 

Nå strider det mot Tom Henning av alle kanter, men kanskje dette er en lærepenge for den dyktige dommeren og for Det Norske Fotballforbundet. Norske dommere skulle gjerne dømt i den Engelske ligaen for å vise deres talent. Når en dommer får en mulighet til å dømme på internasjonalt nivå skal han representere seg selv og noenlunde landet han kommer fra, men det virker som Tom Henning ikke er nasjonalist nok for å vite hva slags konsekvenser det kan komme av slike feilaktige dømminger. Han kan risikere å påføre et rykte mot norske dommere, seg selv, og dette blir for flaut for det norske folket. Allikevel støtter Det Norske Fotballforbundet denne begavede dommeren som kan gi norsk fotball et dårlig rykte og dårlig inntrykk fra andre per i dag.

 

Terje Hauge hadde også noe minnerikt fra Champions League finalen i 2006 da han fikk pepper fra Arsenal for et feilaktig rødt kort. Men hvis det er slik at de norske dommerne er de som skal være heltene i Europacuper, så hvorfor har ikke NFF lært at det kanskje er feil med å sende norske dommere for å dømme kamper i Europa. Alle dommere gjør større eller mindre feil, men når norske dommere gjør fatale feil gang på gang, er det nok av å se dem ydmyke seg selv og norsk fotball. Når skal NFF lære?

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst