Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Dagens ungdom

Dagens ungdom

Noen tanker om forskjellen på dagens ungdom og tidligere ungdomsgenerasjoner.

Karakter: 5+ (10. klasse)

Sjanger
Essay
Språkform
Bokmål
Lastet opp
17.04.2009


Hvordan var det egentlig å være ungdom før, i forhold til i dag? Når var egentlig før? Var det for femti år siden? Var det da foreldrene våre var unge, eller var det da storesøster var på vår alder? Kanskje det var da Eva og Adam var unge? Da må det være bedre nå, tror du ikke? Tenk så kjedelig det må ha vært for dem. Ingen tv, internett eller lekser å bruke tiden på. På en annen side slapp de å bekymre seg for global oppvarming, finanskrise eller prøver i norsk språkhistorie.

 

Ungdommenes stil har også forandret seg ganske mye. Hvem ville vel sett ut som en løve på håret ikledd sin mors gamle neongrønne boblejakke fra 80-tallet i dag? Nå til dags er det ikke permanent som gjelder, men hår som er tupert til det ser ut som et fuglereir dusjet med en halv boks hårspray. Jeg tror de er veldig redde for at håret skal minske i volum, for de er på toalettet cirka hver halvtime for å gi det en ny dose med hårspray.

 


Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har kommet inn på et dametoalett eller i en garderobe, men har måttet rygge tilbake med akutt svie i øynene, kløe i nesen og hoste. Der inne står det nemlig en håndfull tyggegummityggende fjortiser med musikk fra mobilen på full styrke. Lufta der inne er fylt til randen med gasser fra det organiske løsemiddelet hårspray, som kan gi hjerneskade ved for stort opptak. Kanskje det er derfor ungdom gjør det så dårlig på skole?

 

Dagens ungdom har et noe annerledes syn på skolen. Før var det like ille å få stryk på en prøve som det var å banne i kirka. Nå til dags er det nesten litt kult å få ener på prøver. Utdannelsen skal gå så fort som overhode mulig, og den skal helst være uten prøver, innleveringer og eksamener.

 

Jeg tror ungdom i dag har veldig dårlig helse. Det kan da ikke være noen annen grunn til at enkelte stadig er syke? Det rareste er likevel at den plutselige hodepinen eller feberen kommer de dagene det er prøver, innleveringer eller løpetester i kroppsøvingstimen. Før i tiden var du ikke syk før du hadde tosidig lungebetennelse, tuberkulose eller kusma. Kunne du ikke være med i gymmen, var det fordi du hadde brukket beinet eller armen.

 

Kanskje det var inntaket av tran som gjorde at folk holdt seg friske før? I dag er det ikke mange ungdom som tar tran. Når folk hører at jeg tar tran, rynker de på nesen og spør hvorfor. Da jeg svarer at det er sunt, og at det faktisk ikke er så ille folk skal ha det til, forteller de meg at jeg er merkelig.

 

For noen år siden så jeg et tv-program hvor noen ungdommer ble satt femti år tilbake i tid på en feriekoloni. Der måtte de blant annet ha morgengymnastikk, leve uten alle nymotens oppfinnelser og gå i klær fra 1950-tallet. Det verste de opplevde var likevel å måtte ta tran hver morgen.

 

Jeg lurer på hva som er mote nå. En uke kan det være kjempepopulært med slengbukser, neste uke skal buksene være så trange at du må faste et døgn for å få de på.

 

Jeg tror dagens gutter har fått det for seg at de må bli mer feminine. Det kan da ikke være noen annen grunn til at de nå kler seg i hvite hårbånd, rosa v-hals gensere, diamant i øret og brunkrem, kan det vel? Etter årevis med kommentarer om at jenter bruker alt for mye sminke, har guttene kanskje innsett hvorfor vi gjør det.

 

Først brukte ungdom nesten ikke sminke, så var det så diskret som mulig, senere var det farge som gjaldt, og nå er det populært å se ut som om du akkurat har tatt deg et bad i gjørma. Jo mer uekte brunfargen din ser ut, jo mindre skiller du deg ut. Det beste er om du i tillegg tar på deg nok maskara til å bruke vippene dine som vindseil på en seiltur rundt jorda, skal du dømme etter sminken deres.

 

For førti år siden var nittenåringene som hadde stiftet familie heldige, og jevnaldrene misunte dem. Ville du vært misunnelig på en nittenåring i 2009 som hadde barn, gjeld, leid leilighet og et forhold som var like usikkert som å ha aksjer i Terra?

 

Ungdom før og nå har noe til felles, har det ikke? Er det slik at man blir ungdom tidligere nå, og voksne senere? Er ungdomstida bedre, verre eller like ille? Var det bedre å være ungdom før?

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil