Søk i stiler
 

Å være kurder i Tyrkia


Her er det fakta om kurderne i Tyrkia, om hvordan de har det.
Sjanger:ArtikkelLastet opp:27.03.2009
Språkform:BokmålForfatter:
Tema:Asiatiske samfunn
Verktøy:Utskrift   Del på Facebook

Det fins kurdere i Midtøsten, i store fjellområder. De fleste av disse bor i et område som skjæres av grensene mellom Tyrkia, Syria, Irak og Iran. Det finnes kurdere i Armenia også. Til sammen er det ca. 20-30 millioner kurdere. Det er indoeuropeisk språk, i slekt med farsi. De to største hovedspråkene er Kirmanji og Sorani, men det finnes andre språk også eller dialekter. Området der kurderne bor blir kalt Kurdistan. Kurdistan er ikke et eget land.

 

Det er et kurdisk arbeidsparti som blir kalt for PKK. I følge tyrkere blir PKK sett som terrororganisasjon. PKK ble stiftet i 1970-tallet og mesteparten av dette arbeidspartiet ligger i Nord-Irak. Det har alltid vært angrep mellom tyrkiske soldater og PKK-soldater. Dette er veldig vanskelig for kurderne som lever i Øst-Tyrkia. Fordi det er der PKK-soldater og tyrkiske soldater angriper hverandre. Mange av soldatene har mistet livet (fra PKK og Tyrkia), men de angriper hverandre for det.

 

Grunnen til dette er at Kurderne i Nord-Irak vil det at Kurdistan skal være et eget stat. Og de mener det at Kurdistan blir ikke et eget stat på grunn av tyrkere. Og derfor er det et stort hat for tyrkere. Dette er en konflikt mellom tyrkere og PKK, og denne konflikten er ikke ny. Det har skjedd mange angriper mellom PKK og tyrkiske soldater i langt tid bakover. Og mange kurdere i Tyrkia blir hata på grunn av PKK. De mener det at vi støtter PKK. Det er det største problemet for kurderne i Tyrkia.

 

Newroz er nasjonaldagen til kurdere. Det er fra 21.- 23. mars. Newroz blir sett som nyttårsaften. Det blir feiret, og folk pleier å brenne bål midt i byen.

 

Historie

Kurderne i Irak har større grad av selvstyre enn kurderne i Tyrkia. Kurderne i Tyrkia hadde ikke engang lov til å snakke kurdisk. Man kunne komme i fengsel om de hadde gjort det. Det var ikke lov for kurdiske forfattere å skrive kurdiske bøker, det var ikke lov å lage kurdiske sanger, kurdiske dikter osv… Mange kurdiske sangere har vært langt tid i fengsel på grunn av at de sang kurdiske sanger. Det var så strenge regler med kurdisk språk.

 

Det var en kurdisk sanger som het Ahmet Kaya. Han var fra Tyrkia og var født i Malatya (i sydøst-Tyrkia). Han hadde veldig fin stemme, og var veldig viktig sanger for tyrkere og kurdere. Han var kjent fra 1980 tallet.

 

Han sang både tyrkiske og kurdiske sanger. Han har i lang tid vært i fengsel. Det var ikke bare for at han sang kurdiske sanger, det var også for at han støttet Kurdistan. Det gjorde han, men han var aldri imot Tyrkia. Det var alltid et spørsmålstegn om han støttet PKK eller ikke. Han sa alltid at han likte Tyrkia, men han mente alltid også at han var kurder og derfor ble han sett som skyldig i hele livet sitt. Ingen vet om han støttet PKK, og han har aldri sagt noe om det.

 

Han ble ikke likt av mange tyrkere. Noen tyrkere mente at han ikke hadde lov å bo i landet, og at han burde flytte til et annet land.

 

Ahmet Kaya hadde det veldig vanskelig i sitt liv. Han fikk ikke lenger lov til å bo i Tyrkia. Det var så stor hat mot ham, og det hatet førte til at han måtte flytte til Frankrike. Det ble sagt masse ting om han som ikke var sant. At han har jobba med PKK og andre ting.

 

Han var så lei seg av alt det som skjedde, og døde tidlig. Han døde da han var 44 år gammel i 2000-tallet. Hans begravelse er i Paris.

 

Det er mange andre artister som har vært i fengsel på grunn av at de støttet Kurdistan som for eksempel Siwan Perwer (kurdisk sanger), Yilmaz Güney (film artist, og han er død nå). Siwan Perwer har vært i fengsel i lang tid, og han ble også sendt til Frankrike.

 

Tyrkia i dag

I Tyrkia i dag har tyrkere enda friere liv enn før. Det skyldes presidenten. Presidenten har gjort masse ting for at kurdere i Tyrkia skal ha det fint. Han har for eksempel åpnet en ny kurdisk kanal som blir kalt for TRT 6. Dette har ført sånn at kurderne kan snakke mer kurdisk, og kan synge kurdiske sanger. De blir bare snakka kurdisk, og aldri tyrkisk.

 

Det var noen tyrkere som ikke ville at det skulle være en kurdisk kanal. De gikk til advokater og det var noe med domstolen osv... Men det var presidenten (Recep Tayyip Erdogan) som bestemte det, og da var det vanskelig å slette TRT 6. Det var flere mennesker som ville ha TRT 6 enn de som ikke ville ha. Recep Tayyip Erdogan var ikke kurder, men han støttet kurdere for det. Han var fra Svartehavet.

 

Det er lov i dag å snakke kurdisk i Tyrkia, men det må bli passa på hva du snakker om. Du kan bli anmeldt til politiet om du støtter Kurdistan, og hater landet.

 

De artistene som ble kasta ut av landet, blir støttet i dag. De som mente at de artistene skulle bli kasta ut har nå i dag sagt unnskyld og at de var lei seg og alt sånt. Men det var for sent, som for eksempel var Ahmet Kaya død. De ville at begravelsen skulle være i Tyrkia, men kona ville ikke det. Hun var redd for at det skulle skje noe med begravelsen. For det finnes fortsatt noen som hater kurdere og Ahmet Kaya.

 

Nå har mange tyrkere skjønt at det ble mye urettferdigheter for kurdere i Tyrkia. Og kurdere blir behandla på samme måte som tyrkere. Vi har samme rettigheter som tyrkere, og det synes vi er bra og at det er et stor forandring.


Kommentarer fra brukere


En gang i blant skrives det kommentarer som mangler seriøsitet eller som ikke har noe med oppgavens tema å gjøre. Hjelp oss å rydde! Klikk 'varsle' nederst til høyre på de meldinger du mener må bort. Så fjerner redaksjonen kommentarene etter hvert.

a.b
24.06.2012 17:49

Bra!
34
anbefalinger
Jeg er selv tyrker,og skjønner hvorfor kurdere til slutt valgte å gjøre opprør mot staten Tyrkia.Kurderne har blitt undertrykt og blitt latet som om de ikke eksisterte i mange mange år.De kan ikke snakke sitt språk,alt som hadde med kurdere å gjøre var forbudt.Det var også en tid hvor Tyrkia også mente at kurdere ikke fantes,men at de var fjelltyrkere.Hvilket folk er det som kan finne seg i en slik undertrykking?PKK er ikke terrorister men det kurdiske folkets krigere.Det er masse masse mer jeg kunne skrevet her inne,men lar være.Hilsen en tyrker som støtter kurdernes kamp for frihet og rettferdighet.

MissKurder
03.12.2011 00:59

Bra!
17
anbefalinger
jeg er kurder,jeg støtter Kurdistan og PKK. dere som ikke kan noe shit om hva tyrkere gjør mot kurdere i dag kan bare holde kjeft!!!!!!! Biji serok APO!!! I love You Kurdistan & PKK.

Miriam
23.10.2010 20:52

Bra!
16
anbefalinger
Jeg er kurder, men jeg har allsdri blitt behandlet stygt av noen tyrkere. Jeg bor i norge men pleier noen ganger å dra til tyrkia. Når det gjelder ahmed kaya's død så synes jeg at det ble litt overdrevende. Det står at han ble så lei seg at han døde  Razz :-P Men det har ikke noe med saken å gjøre. Alle skal jo dø en dag. Tiden hans var kommet liksom. Og selvfølgelig har tyrkerne rett til å hate kurdere som støtter PKK fordi de vil jo ta en del av tyrkia og plutselig si at det er kurdistan  Razz :-P Jeg er kurder,men jeg er mot kurdistan og mot PKK. Det som har blitt skrevet nå støtter PKK's side. Det står bare de negatice tingene som tyrkerne gjorde, men det står ikke noe shit om hva kurderne gjorde!

nora
23.10.2010 20:59

Bra!
9
anbefalinger
Jeg er helt enig med miriam. Det sies og vises alltid de negatice tingene som tyrkia har gjort. Jeg kjenner mange som har venner som er medlem i PKK. og tro meg de som er medlem i PKK blir drept av sin egen kommendo, wtf? De dreper sitt egen folk ( kurdere ) og skylder på tyrkiske soldater at det er de som har gjort det. Og grunnen for at Tyrkia alldri vinner over den konflikten er at kurdiske soldater(terrorister) er så feige.De gjemmer seg i fjellene og når de ser at tyrkiske soldater kommer mot dem så begynner de å rømme.De angriper og rømmer vekk til kurdiske landsbyer og gjemmer seg der.Og grunnen for at de gjemmer seg der er at de vet godt at tyrkiske soldater ikke bomber på landsbyer pga sivilfolk! Dette er sannhet! jeg har støtter PKK og sett hvordan det er! ingen kan vite det mye bedre enn meg.Jeg har opplevd krigen...


21.10.2012 15:01

Bra!
9
anbefalinger
kurd og kurdistan, bji kurder evig.

Heja-42
25.04.2012 12:48

Bra!
8
anbefalinger
Heidi-111 jeg er helt uenig med deg.. BDP og PKK gjør sitt beste for at vi kurdere skal få kunne snakke vårt eget språk og få tilbake vårt land- KURDISTAN!!!
ve ikke om dere vet hvem Erol Kose er, men kalte oss kurdere for o...cocugu!!!!!
jeg synes virkelig at dere kurdere skal begynne å se rundt dere,, se hvordan ditt folk blir behandlet/undertrykt!!!!!!

Tyrker
16.04.2013 12:00

Bra!
8
anbefalinger
Fuck alle kurdere som støtter pkk og kurdistan hva er kurdistan bare drømm dere mother fucker

Radikal
26.01.2013 18:05

Bra!
7
anbefalinger
Jeg ser at det er mange tyrkifiserte kurdere, bare så dere er klar over det, så er retten til morsmål utdanning en rett blant kurdere. Kurdistan er et geografisk område der kurdere bor, kurdistan er i dag okkupert av tyrkiske, arabiske og persiske styrker som prøver å assimilere oss til å snakke dems språk, få dems kultur og bli en av dem. Nei vi er kurdere med felles kultur. Assimilerte kurdere burde ikke snakke om PKK eller dem kamp mot undertrykking, i tyrkia ble kurdisk forbudt. Pkk har idag ført en væpnet kamp mot urettferdighet, kurder ble ikke anerkjent som et folk, men ved hjelp av gerilja krigføring er vi nå anerkjent, men vår kamp mot frihet er ikke ferdig, hvis vi skal leve under tyrkisk styre skal vi ha retten til morsmåleutdanning, for det andre så vil vi at kurdiske byer skal få tilbake de opprinnelige navnene deres. Tyrkia skal akseptere kurdisk som andrespråk i tyrkia, og gi alevitene retten til å bevare sin relgion og ta vare på sitt trosamfunn. Tyrkia er en autoritært stat som bruker totalitær makt for å dempe misnøyen blant kurdere. Veien til demokrati er lang, idag sitter det over 10.000 kurdiske politiske fanger, uten PKK så vil vi ikke få våre rettigheter. Kanskje det ikke er den riktige løsningen, men foreløpig den eneste løsningen. Mye har kurdere generelt fått fra kampen til PKK. En kurder har rett til å si at dem ikke støtter PKK. men skal argumentere for det. Dere har ikke rett til å svartmale PKK bare fordi dere skal smiske til de tyrkiske erobrerne deres.


12.12.2012 20:27

Bra!
6
anbefalinger
nora, jeg vet ikke hvem du er! har heller ikke så lyst til å vite det også! Men det du sier er overtro for faen! og er ikke sant i det heletatt. Forresten du bare har venner som er venn med de som er medlem! tror du de skal kom å fortelle sine hemmeligheter til en som deg........ GÅ Å HENG DEG DU



28.01.2012 22:17

Bra!
5
anbefalinger
Det som er poenget mitt her er nemlig det at kurderne har alltid vært undertrykt, om hvor vi drar så blir vi undertrykt av tyrkere, arabere osv.. Norge er faktisk det eneste stedet som gir oss muligheter, Norge er et land som gir oss muligheten til å snakke vårt språk.. men dersom du snakket kurdisk i tyrkia, ble du henrettett.. så Nora, dra langt opp i Helvette!

Parry Kurd
19.11.2013 23:50

Bra!
5
anbefalinger
Fukk All javla Tyrkere !!!!!!!!!!!! U idiot selfish!!!!!!!!!!!

Kurder
07.12.2013 13:45

Bra!
5
anbefalinger
Fuck alle tyrkere som støtter tyrkia. Nesten hele verden vett at tyrkia gir ikke rettigheter til kurdere. Bejitt Kurd u Kurdistan insall det er på vei at vi blir et lande, slikt at andre dør av det. Tyrkia er sjalu på grunn av at kurdere har mye olje og er et rikt lande. Under Saddam Husseins tide så var veldig fattige, etter han døde så er det kurder som styrer Kurdistan. Uten Kurdistan så vil økonomien i Tyrkia går ned, det er derfor Tyrkia har samarbeid med Kurdistan. Bejitt Kurd u Kurdistan.



08.09.2010 18:55

Bra!
4
anbefalinger
JEG VET ALT OM HISTORIEN! ER DU KURDER FRA TYRKIA? PROBLEMET ER DET AT KURDERE I TYRKIA HADDE IKKE SÅ MYE RETTIGHETER, VI FIKK JO IKKE SNAKKE SPRÅKET VÅRT ENGANG! DET SOM ER DET VERSTE VAR AT KURDERE FRA NORD IRAK(KURDISTAN) ANGREP FOLK FRA SAMME RASE .. WTF? JEG HATER BÅDE TYRKIA OG PKK... INGEN AV DEM HAR RETT I DET HELE TATT !

Parry Kurd
20.11.2013 00:30

Bra!
3
anbefalinger
Tusen takk for en vakkert forklaring om mitt Kultur, det var veldig hjelpe full for min englesk essay  Smile :-\)!

Kurdistan finnes ikje
25.11.2015 22:50

Bra!
3
anbefalinger
JA MEN FAEN ASSA! ER LEI AV DETTE TULLET HER MED KURDISTAN! DET FINNE IKKE! FERDIG MED SAKEN! NO LOCATION! ER IKKE PÅ KARTET EN GANG, FAEN AS. TRENGER SÅNN MIKROSKOP FOR Å SE DET JO! GOOGLE MAPS SIER LOCATION NOT FOUND NÅR MAN SKRIVER OPP DETTE! LANDLØSE AS AHAHA!


23.04.2014 12:43

Bra!
2
anbefalinger
Alle er menneske og alle har like rettigheter,vi trenger ikke dele ,kurdiske eller tyrkiske eller noe annet . Dere må ikke krangle eller bruke stige ord . Kurdiske mennesker kunne leve samme som tyrkiske menneske under Tykia men ,de vill dele landet ikke alle men noen av dem vi veit at dessverre. Tyrkia er vårt land som alle bor der ,behøver ikke dele nasjonalitet.

Sima
05.02.2015 17:12

Bra!
2
anbefalinger
Jeg er kurder, iraker og tyrker.. Jeg kan godt skjønne at PKK ble opprettet fordi de ville ha egen stat.Men man kan jo overbevise at Kurdistan kan bli egen stat/land, ved å overtale de og ALDRI gi opp!  Smile :-\)



08.09.2010 18:57

Bra!
1
anbefalinger
OG JEG VET OGSÅ GRUNNEN TIL AT TYRKERE ER SNILLE MOT KURDERE, NEMLIG FOR Å BLI MED PÅ EU.. MEN UANSETT HVA SOM HELST, SÅ HAR KURDERE I TYRKIA DET VANSKELIG NÅ OGSÅ, MEN BLITT BEDRE ENN FØR! VI KAN SYNGE VÅR SANG, VI KAN SNAKKE VÅRT SPRÅK...

Hawa
04.09.2012 02:00

Bra!
1
anbefalinger
Pkk'yi kötüleyenler, Kürdüm ama.. diye başlayan cümleleri bu aralar çok sık duyuyoruz.. Kürdüm ama Pkk bnim hakkmi sawunmuyo diyenler, peki Kürtçe ysaklandgi zaman Kürt ırkı yokdur denildgi zman niye sesiniz çıkmadı? Sizn milletiniz diliniz yoksayıldgi zaman niye sesiniz çıkmıyor? Niye hakkınızı sawunmuyorsunuz o zaman? Dersimde Uludere de Kürdistanın her şehrinde çocuklarnız Milletiniz Katledildgi zman niye sesiniz çıkmıyor? Onursuz şerefsiz yaşamak koymuyo mu size? Bugn Kürtler bi Güç ise Bu topraklarda bu Pkk nin we bu ugurda mucadele eden kahraman Gerillalar sayesindedir.. kimsenin ölmesini istemeyiz ne bi askern ne bi Gerillanın.. Ama bu barbar dwlet bşka çare bırakmadılar Kürtlere.. Kim bizim yerimizde olsaydı daha fazlasnı bile yapardı.. Kürdüm diyen biri diline milletine Özüne sahip çıksın..


23.04.2017 12:26

Bra!
1
anbefalinger
Pkk er ikke terrorister, hvis Tyrkia lar kurdistan bli et lang og slutter å angripe kurder-Tyrkere så skal PKk slutte å angripe Tyrkere tilbake. Pkk vil bare at kurder-Tyrkere skal få firhet, snakke kurdisk og alt som er med kurdisk å gjøre.


23.04.2017 15:08

Bra!
1
anbefalinger
til den som heter ''kuridstan finnes ikje'' Når man søker opp Kurdistan på google så kommer det opp med store bokstaver Kurdistan, men når man søker verdenskart så kommer det ikke. og det er pga Tyrkere.



25.12.2010 12:25

Bra!
0
anbefalinger
Jeg sier ikke at jeg støtter PKK, og jeg vet også hvro feige PKK er, men vi kan ikke si at tyrkere er perfekte, Han Ahmet Kayas død var også litt pågrunn av tyrkere, han måtte reise til Frankrike, fordi han hadde ingen sikkerhet i Tyrkia, pga at han ville synge kurdisk sang. Så sier dere forsatt at tyrkere ikke gjorde noe mot han. jeg vet ikke om dere kjenner Serdar Ortac , men han var en stor rasist mot kurdere, som fikk tyrkere til å hate Ahmet Kaya. Dette har har skjedd for ca 10 år siden, og som dere kanskje vet, så angrer Serdar Ortac på alt han gjorde. Han var en stor rasist mot kurdere, og idag har han sagt unnskyld flere ganger. Ikke kom her for å støtte tyrkere eeller tyrkiske soldatere. Likker heller ikke PKK, men jeg vil si det at vi kurdere fra Tyrkia, har hatt det veldig dårlig. Selv om jeg bor i Norge idag, så har desverre jeg ikke lært noe kav kurdisk språk, og grunnen er at tyrkiske språket har alltid vært dominant, pga tyrkere ... Det gjør meg veldig irritert, og jeg vil leve etter mitt eget nasjon, det vil si som kurdere, som verken støtter pkk eller tyrkiske soldater  Wink ;-\) Jeg ser bare synd på Ahmet Kaya og folk som har opplevd de samme greiene som han...


Legg inn en melding!
Obs! Meldinger som ikke omhandler oppgavens innhold slettes. Det samme gjelder meldinger uten stor grad av saklighet.
Ditt navn      Din e-mail (valgfritt)
Din kommentar (HTML-tagger fjernes)





På forsiden nå!

Lyktes med Shakira-fleipen

Torsdag skal Shakira angivelig ha blitt mor til en liten gutt, hevdet kjæresten og toppfotballspilleren Gerard Pique - og lyktes med Twitter-spøken.

Les hele saken

   

Holmes tas av tidlig

Katie Holmes opplever nå at teaterforestillingen som er hennes første store oppdrag etter skilsmissen fra Tom Cruise, blir tatt av - svært tidlig.

Les hele saken







 
Req.time: 0.027 sec - 1 pageviews