Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Bestemmelse av blodtype

Bestemmelse av blodtype

Rapport fra forsøk hvor målet var å finne sin egen blodtype (VG1).

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
11.02.2009


Hensikt:
Finne ut hvilken blodtype jeg har ved å bruke antistoffer.

 

Utstyr:

Papir
Antiseptisk våtserviett
Objektglass
2 fyrstikker
Plaster
Blod lansett

Reagens:
Antistoff A
Antistoff B

 

Figur:

<bilde>

Sikkerhet:
Blod kan inneholde blant annet HIV og hepatitt, derfor måtte vi være veldig forsiktige under dette forsøket. Vi måtte absolutt ikke dele utstyr med andre. Hver elev måtte ha et papir og legge tingene han/hun brukte for å ikke søle med blod slik at det kunne oppstå smittefare. Vi måtte i tillegg legge alt utstyr som hadde vært i kontakt med blod på en plastikdunk hvor læreren helte klor på og leverte til en spesialstasjon. Eventuelt søk skal tørkes opp med sprit.

 


Fremgangsmåte:
Jeg startet ved å hente alt utstyret og legge det på pulten med papiret under, så utstyret ikke skulle komme i kontakt med pulten. Deretter vasket jeg fingeren jeg skulle stikke meg i med en antiseptisk våtserviett som fjerner alt av bakterier. Deretter la jeg objektglasset på midten av papiret med en dråpe antistoff A i den høyre enden og en dråpe antistoff B i den andre. Deretter tok jeg blodlansetten og ”stakk” i fingeren, etter å ha klemt og klemt i 4-5 minutter uten at noe blod kom, så stakk jeg en gang til. Da var det så vidt det var at det kom ut en liten dråpe som jeg brukte fyrstikkene til å få over på objektglasset. Jeg tok på plaster med en gang for å ikke ”søle” blod rundt. Siden det ikke skjedde noen reaksjon så rørte jeg litt med fyrstikkene for å få antistoffene og blodet til å blande seg litt bedre. Det var viktig å ikke bruke samme fyrstikk på begge antistoffene, grunnet at du da ikke får den reaksjonen som er ønskelig på dette forsøket.

 

Teori
Bakrunn for bestemmelse av blodtype i ABO-systemet er at de røde blodcellene kan ha ulike antigener. Givers blodceller må IKKE klumpe seg med mottagers antistoffer.

 

Organismen danner antistoff mot blodceller den selv ikke har. Personer med blodtype A danner antistoff mot blodtype B, og motsatt. Personer som har blodtype 0, lager antistoff mot både a og b blodceller de kan derfor bare motta blodtype 0 fra andre, men kan gi til alle andre blodtyper. Blodtype AB lager ikke antistoff mot blodceller i det hele tatt, og kan derfor motta fra alle typer, men bare gi til andre med AB. Blodtypene blir bestemt av hva slags forbindelse som sitter på overflaten av de røde cellene.

 

Du er på tabellen under hvilke blodtyper som passer med hverandre basert på hvilke antistoffer som reagerer med hvilke antigener. Hvis du får feil anitgen på feil antistoff vil blodet klumpe seg og du vil i de fleste tilfeller dø av det.

 


M
O
T
T
A
G
E
R

 

                  G I V E R

 

Antigen A

B

A+B

ingen

 

 

Antistoff

Blodtype

Blodtype A

B

AB

0

 

 

B

A

ja

nei

nei

Ja

 

 

A

B

nei

ja

nei

Ja

 

 

Ingen

AB

ja

ja

ja

Ja

 

 

A+B

0

nei

nei

nei

ja

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Observasjon:
På begge mine bloddråper, både den som ble tilsatt antistoff A og den som ble tilsatt antistoff B, var det ingen reaksjon, og det ble ikke dannet klumper. Dette tilsier at jeg har blodtype 0.  Det eneste jeg kunne se var at antistoffene ”vannet ut” blodet til en løsning.

 

Konklusjon:
1) Blodtypen min ble 0 fordi blodet verken reagerte i antistoff A eller antistoff B, grunnet at blodet mitt inneholder begge disse to antistoffene. Siden blodtype 0 har dette kan jeg ikke ta imot blod fra andre blodtyper som inneholder røde blodceller med A eller B antigener. Da vil antistoffene i blodet mitt binde seg sammen med antigenene på de nye blodcellene. Dette vil da si at jeg bare kan ta imot blod fra personer med blodtype 0. Jeg kan derimot gi blod til personer med alle andre blodtyper, fordi mitt blod ikke inneholder A og B antigener så andre blodtypers antistoffer kan ikke feste seg til mine blodceller og danne ”klumper”.

2) Når jeg ser på tabellen og sammenligner prosenttallet av de ulike blodtypene i Norge og i klassen så ser jeg at det er sånn ca. likt.

 

 

I klassen

I Norge

Blodtype A

45 %

49 %

Blodtype B

5 %

8 %

Blodtype AB

0 %

4 %

Blodtype 0

50 %

39 %


              

Feilkilder:
Jeg kan ikke vite 100 % sikkert at jeg har blodtype 0 for det kan ha reagert veldig lite uten at jeg så det eller liknende. Jeg ville nok ikke gått på sykehuset og fått blodoverføring før jeg har testet meg ordentlig.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil