Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Er endringen i miljøet menneskeskapt?

Er endringen i miljøet menneskeskapt?

En artikkel skrevet etter tre avsnittsmetoden.

Karakter: 4- (VG1)

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
28.01.2009

Er endringen i miljøet menneskeskapt? «I Det siste tiåret har det vært rundt 60 prosent flere naturkatastrofer enn i tiårene før. I 2005 omkom 100.000 mennesker i naturkatastrofer.» melder VG nett. Er disse naturkatastrofene menneskeskapt eller er de naturlige svingninger?

 

I følge FRPs partiprogram har det alltid vært svingninger i Naturen. I FRPs partiprogram kommer det frem at FRP er overbevist om at forskningen FNs klimapolitikk baserer seg på er ufullstendig og at den enda ikke kan forklare tidligere svingningene i naturen. De skriver også at mennesker bare står for ca 3% av de globale CO2 -utslippene og at det ikke er sikkert at dette har noe og si for natursvingningene.

 

Talskvinnen for Miljøpartiet De Grønne Hanne E. Marcussen stiller ikke spørsmålstegn til forskningen i artikkelen hun skrev i klassekampen 13. september i år, i artikkelen gir hun helt klart uttrykk for at hun mener klimaproblemet er menneskeskapte. Marcussen skriver videre at det ikke er vanlige mennesker som har et overdrevet høyt CO2 -utslipp,men at store oljeselskapene, som StatoilHydro, er de største miljøsynderne. De står faktisk for 72% av utslippene.

 

USAs tidligere visepresident og fredsprisvinner Al Gore mener at klimaproblemet er menneskeskapte. Han har lagd filmen «En Ubehagelig sannhet» og skrevet boka med samme navn. Der forteller han at menneskene visste allerede i 1896 at utslipp av CO2  skaper store endringer i miljøet. Skal vi tro den svenske kjemikeren, Svante Arrhenius, er det flere tiår siden verdens ledende vitenskapsmenn kom fram til at verden trenger en stor endring i Klimapolitikken.

 

Det er fortsatt store uenigheter om miljøendringene i verden er menneskeskapte eller ikke. Et av Norges største partier setter spørsmålstegn ved FNs klimapolitikk, talskvinne for miljøpartiet utgangspunkt og vitenskapsmennenes forskning. De mener fortsatt at vi ikke kan vite at naturkatastrofene har en sammenheng med utslippene av CO2.

 

 

Kilder:

Fremskritts partiets partiprogram:

www.frp.no

Hanne E. Marcussen talskvinne for Miljøpartiet De Grønne:

Meninger siden i Klassekampen 13.sep 2008

VG nett artikkel:

13.12.2007 kl. 07:47

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/klimatrusselen/artikkel.php?artid=190000

Klim og fred: 3. desember 2007  Red.: Ivar Windheim

www.nupi.no/content/download/2684/49806/file/hhd08_12fredsprisen.pdf

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil