The fjortiss attack

En ironisk definisjon av fjortissene.

Karakter: 5

Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2009.01.13

Make-up og stort hår er et must, har du ikke det er du bare så i går. Går du en dag uten sminke får du en ny side, kalt nerdesiden. “Fjortiss er ikke en alder, men en tilstand”, blir det sagt. Denne tilstanden runder hjørnet akkuratt som en ekstremt smittefarlig sykdom, pass deg eller så blir du også en av dem. På en måte har du ikke noe valg, du må også bli som dem, alle andre har jo blitt det, for du vil vel ikke bli en nerd? Du vil vel være like deilig og populær som di andre i denne tilstanden, og gutta går jo selvfølgelig på det. De blir forelsket så inntil di grader i deg, helt til di finner ut hvem, og hvordan du egentlig er. Da er ikke alt som du hadde ønsket det var, du hadde angret på at du forandret deg. For du kunne faktisk ha hatt en annen som faktisk gikk etter personligheten din, og ikke etter utseende. For jeg tror selv før du begynnte med alle den maskaren og den oransjebrunkremen, så var du veldig pen. Du trenger ikke all den sminke bare for at folk skal like deg, du kan bare være deg selv, og se at alt faller på plass istedenfor å bli såret fordi folk finner ut hvordan du egentlig ser ut og hvordan du egentlig er.

 

Billig, tøs, og faen , noen av de få ordene som har blitt en del av hverdagen til denne såkalte tilstanden. Uansett hvor du går så hører du disse skriker ungene rope ut stygge ord, ord du ikke kan fordra! Hvor har disse ungene fått sin oppdragelse fra? At det går ann, midt i byen står ungdommen og skriker til hverandre fra vær sin side av gata. Unnskyld at jeg spør, men er det helt umulig og bare møtes på midten, istedenfor å stå og skrike til hverandre fra hver sin ende? Man får av og til lyst til å bare gå bort og gi dem en lærepenge di sent vil glemme, men gjør man det kan man ende opp med både ditt og datt. Noe fleste parten av oss helst ikke vil ende opp med. Så vi lar det være, vi vil ikke ende opp med juling eller få politiet blandet inn, for det blir bare kaos og hysteri. Så vi holder oss til snakkingen, eller tenkingen. Det kan nok holde.

 

Fjortiss tilstanden er ikke bare om disse slanke, oversminkede blondinene, eller disse wannabeesene, det er faktisk andre som har en tilhørlighet til denne tilstanden, Emoer blant annet, de sitter i et hjørne og synes så synd på seg selv. Går på do i friminuttene alene, og gråter fordi verden bedrar dem på en eller annen underlig måte. Disse svarthårede, med skikkelig puffpuff hår og store svarte ringer rundt øynene er akkurat slik som resten av fjortiss gjengen. De tror de er mer enn det dem egentlig er. Verden bedras kan man vel si, men på hvilken måte? Kanskje vi må se verden fra ett annet synspunkt?

 

Se det fra disse fjortissene sitt syn, og se hvordan di ser verden, og hvorfor di oppfører seg slik som di gjør. Kanskje denne tilstanden hører til tenårene, kanskje disse fjortissene også levde i 1920, hvem vet? Vi levde ikke da, vi lever i 2008, det er her vi er. Det er her alle disse fjortissene vi snakker om kommer fra. Kanskje vi bare har misforstått alt? Kanskje det er meningen at verden skulle bli slik som den er?

 

La oss si det skal være sånn. Så kan vi faktisk se at det ikke bare er disse fjortissene som oppfører seg som folk som aldri har fått oppdragelse hjemme. Det er faktisk andre folk, som kanskje snart er 40 år som oppfører seg omtrent helt likt. Så har disse også en tilhørlighet til denne fjortiss tilstanden? Så om di har det, la meg få spørre. Hvor lenge kan man ha tilhørlighet til denne tilstanden, til man er 20 år, eller 40? Kanskje 90? Nei, vet du hva, det kan vel ikke være sånn? Jeg kommer ikke til å være en liten høylytt skriker unge helt til jeg er 90? Det vil i hvert fall ikke jeg være med på! Jeg skal ikke bli kalt fjortiss når jeg er langt over tenårene. Denne tilstande får holde seg til tenårene, eller mellom 12 og 14 år, så er alt bra. Er man eldre eller yngre, så er man bare noen høylytte eller bannende, voksne eller barn.   Om bare verden hadde vært slik, om vi bare kunne sett det slikt. Null fjortiss, null unødvendig banning. Det hadde vært litt deilig, men det er kanskje bare noe du tenker nå. Har du noen gang tenkt på at, om verden var perfekt, uten banning, uten slossing og ran. Tenk på hvor få jobber det da hadde fantes. Du hadde ikke hatt noe liv uten disse fjortissene, verden hadde vært kjedelig. Men allikevel, alt det hærverket og all den unødvendige hærjingene hadde vært deilig. Hadde folk hatt sin egen stil og levd som de villle, så hadde det ikke vært alle disse ulike konfliktene om hvordan verden skal være.

 

Men verden er ikke perfekt, verden vil bedras, det finnes ikke bare gull og grønne skoger. Ingen er perfekte.

 

Det er derfor verden er slik som den er.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst