Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Kriminalitet en byll som bare gnager og gnager på samfunnets hæl

Kriminalitet en byll som bare gnager og gnager på samfunnets hæl

Om kriminalitet og hva dette fører til.

Sjanger
Resonnerende
Språkform
Bokmål
Lastet opp
15.11.2000


Kriminalitet er ett ord som alle har et eller annet forhold til, men i svært forskjellig grad. Litt smånasking av tyggegummi når man var små har de fleste vært med på, men man gjorde det kun for spenning og moro.

 

Men det er ikke småbarns nasking som er hovedproblemet, når det gjelder økningen inne kriminaliteten. Men det er gjengmiljøene, ranene, voldtektene, smuglingen og annen form for kriminalitet.

 

Det skremmende er at det er ungdomskriminaliteten som øker mest, da kan man spørre seg selv, hvilket verdigrunnlag som legges i hvert enkelt hjem.

 

Det snakkes veldig mye om å gi politiet mere penger og makt slik at de kan slå hardt ned på de kriminelle, eller forsterke det forbyggende arbeidet på en annen måte. Men er dette veien å gå, når man ser at de kriminelle stadig blir yngre og at metodene de bruker blir verre og verre.

 

Hva kan den enkelte mor og far i hvert enkelt hjem gjøre, for at deres barn ikke ender som kriminelle. Det er ganske vanskelig å komme med noe konkret, for de fleste barn og ungdom har ett godt og trygt oppvekstmiljø. Men på tross av det ender mange barn og ungdom på skråplanet. Kan det skyldes at i dagens samfunn skiller mor og far seg stadig oftere, eller er det sviktende respekt og moral som er årsaken. Årsaken er vel rett og slett en kombinasjon av dette, og at barn og ungdom ikke er like tiltakslystende som før i tiden. Nå må ofte voksne aktivisere dem, det må alltid være ett fritidstilbud eller noe organisert, for at de ikke ender med å trave gatelangs. Så løsningen kommer vel vi ikke noen gang til å bli enige om, men en begynnelse er vel å kunne få barna til å aktivisere seg selv som barn, slik at de danner seg interesser som holder dem borte fra gaten og det kriminelle miljøet. Og at mor og far ikke gjør ting som kan skade barn og ungdoms verdigrunnlag fra de er små.

 

Bør politiet få bevilget mer penger fra staten, for å utdanne flere politimenn. Slik at politiet kan patruljere rundt og vises i gatene, for å få folk til å føle seg tryggere. Mange eldre tør jo ikke å bevege seg utendørs på kveldstid, på grunn av frykt for overfall og ran. Derfor bør det bli flere politifolk, men jobben de gjør bør også forbedres. De bør ta ting ved roten, slik at de kriminelle ikke får etablert sin virksomhet. Desto lengre de kriminelle får drive med sin virksomhet, jo vanskeligere blir det å knekke den. Ett spørsmål som er veldig omstritt er om politiet skal få lov til å utøve mer makt, eksempel på det er at de kan få gripe inn tidligere og hardere, slik at resultatet gir bedre effekt. Men et dillemma er at det da ofte blir høye rop om politivold, det er derfor vanskelig å kunne si hvor grensen går. Men hardt må møtes med hardt innen det kriminelle miljøet, det vil ikke si at vold skal møtes med vold.

 

Forebyggende arbeid er noe vi tror vi er gode på, men vi er ikke gode nok. Stadig eksempel på at det kriminelle miljøet gir staten utgifter er de mange institusjonene vi har i Norge. Mange unge som har deltatt i bygjenger eller lignende gjenger, havner ofte på kjøret på narkotika eller alkohol. Narkotika er ikke bare lønnsomt for de kriminelle å selge, men stadig flere av de innen miljøet har begynt å bruke det selv. Derfor blir de kriminelle handlingene stadig gjort under rus, det kan derfor forverre situasjonen de kommer i. Man planlegger et ran, men ender med mord grunnet handling i ruset tilstand. Derfor må det forbyggende arbeidet begynne så tidlig som mulig, slik at man når fram til de unge før de trår inn i den onde sirkelen.

 

Straffene er for milde sett under ett, men lengden på straffen for den kriminelle handlingen trenger ikke å ha noe virkning. Det er hva som blir gjort mens de sitter inne, det kommer an på. Forebyggende arbeid i fengslene er viktig og ting som terapi, omskolering, forståelse for konsekvensene av den handlingen de har gjort og prøve å få de på rett kjør er en viktig faktor som ikke må glemmes. Det som ikke er bra med det norske rettssystemet er at straffene ikke er i samsvar med handlingene, du kan rane en bank og få 6 års fengsel, mens en som har voldtatt en kvinne kun får 3 år. Det er ett stort problem at de kriminelle ikke tar rettsystemet i Norge seriøst, strafferammene er for milde slik at de gambler på korte opphold i fengsel mot stor gevinst på eventuelt ran. Det er derfor at mange av ofrene føler det helt nytteløst å motarbeide de kriminelle, fordi at de slipper alt for billig unna. Med strengere straffer, jo mer risikerer man. Det er den eneste veien man kan få bukt med de kriminelle og satt i gang foretak som tilsier at det ikke skjer igjen.

 

Kriminelle gjenger er et problem som Oslo stadig mer har fått merket. Der har det dannet seg grupperinger som veldig ofte avhenger av folkeslag og hvor du holder til. Det har bare blitt verre og verre, først slåss man med nevene, så med lommekniv og nå med våpen og køller. Politiet prøver og prøver å få bukt med gjengene, men det dukker stadig nye opp. Gjengene består normalt av ungdommer som har falt ut av skolen eller bare er med for å få status som de ikke klarer å få i det normale samfunn. Mange vil kalle disse tapere, men det er rett og slett feil. De er rotløse ungdommer som finner felles interesser som spenningen de føler når de får delta i ett fellesskap som skal forsvare områder som de hevder er deres. Det starter slik og forsetter videre med innbrudd og salg av stoff og lignende.

 

Så konklusjonen må være at kun et løft innen forbyggende arbeid og innen politiet er bare en start på et omfattende arbeide for å ta knekken på kriminaliteten. Tror den alltid kommer til å være der, og at den ikke minker med det første. Tenk neste gang du kanskje kjøper HB eller smugler sprit, du er med på å støtte de kriminelle økonomisk. Kanskje akkurat en av de gjengene som din sønn eller datter kan ende opp i, hvis de trår feil i livets stige.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil