Tanker om Thailand

Et kåseri om en reise til Thailand.

Karakter: 5 (10. klasse)

Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2008.11.28

Thailand er et utrolig populært feriested. Det er jo egentlig ikke så rart heller! Bare tenkt selv. Landet har varm sjøen og luft, bra service, fine hoteller, lave priser og flere morsomme fasiliteter.

 

Alle steder har jo selvfølgelig noen negative sider. Folk har jo forskjellige meninger. Det noen mener er negativt, kan andre mene er positivt. Så det jeg skal gjøre nå er rett og slett å drøfte Thailand som feriested etter egne erfaringer.

 

Du kommer ut av flyet du har sittet på i omtrent 10 timer. Det tar ikke lang tid før svetten renner når du møter luften med 35 grader. Du river av deg klærne i det du venter på bagasjen. Taxien står klar utenfor. Den kjører deg de 20 kilometerne til hotellet for ca 20 Bath. Noe som tilsvarer ca 100 kr. Det er jo en veldig rimelig pris, men du kan jo aldri være sikker på om sjåføren faktisk tok den raskeste veien. Men hva skal man gjøre? Du er svett, klam og har lyst til å få på deg en shorts å komme deg på stranden. Du vil jo selvfølgelig ikke begynne å krangle over noen kroner da.

 

På hotellet møter ca fem pikkoloer deg, de stormer ut for å hente bagasjen og bærer den straks opp til rommet ditt. Du sjekker inn, går opp på rommet, begynner å pakke ut og det banker på døren. Når du åpner opp kommer en etter en av de snille pikkoloene som bar opp bagasjen til deg og strekker ut en hånd. Du har selvfølgelig da ikke noe annet valg enn å gi alle hver sin tier i tips. Du er jo lite keen på en hårball i suppa til middag.

 

Så var det på tide å komme seg på stranden. Du gleder deg veldig, du har faktisk i tillegg til den vanlige prisen, betalt en tredjedel mer for ”all inclusive” på hotellet. Men når du legger deg på stranden får du først beskjed om at du må betale for solsengen og deretter at ”all inclusive” bare er fra ti til tolv på morgenen. Du hadde vist glemt å lese det med liten skrift ja.

 

Jaja. Nå er det på tide med en tur i byen. Du finner deg et fint marked. Her er det mye bra! Du kan nemmelig kjøpe deg masse merke klær til under hundrelappen. Og når du har hatt disse klærne en gang i vaskemaskinen kan du gi dem til lillebror etterpå, for da har de blitt halve størrelsen. Du finner deg straks også noen fine sko. Bare litt merkelig at det står ”Nike” inne i skoen og ”Adidas” utenpå. Men det er jo begrenset hva du kan forvente deg til noe som du nettopp har prutet ned fra 200 kr til 40 kr. Kvaliteten på Rolex er det ikke noe å si på da. Bare husk at klokken er til pynt når du kommer hjem. Aldri la noen se hva klokken er, ikke alltid det stemmer helt. Og heller aldri la noen få kjenne på klokken, da kan det være noen vil påstå at den ikke er ekte.

 

Shoppingen er endelig ferdig, du er klar for en herlig middag. Du drar tilbake på hotellet. Tar deg en dusj, tar på deg en skjorte og steller håret. Ti minutter etter du har gått ut fra hotellet, renner voksen ned på kinnet og svette ringene på skjorten begynner å bli mer og mer tydelig. Det var nemmelig fortsatt 35 grader i luften ja.

 

Men etter du har spist deg mett og fått regningen har du ikke noe å klage på. Prisen på den fine steken til en så billig penge! Bare litt rart at det stod ”Mah” på regningen. Når du kommer tilbake på hotellet forteller mannen i resepsjonen at ”Mah” faktisk betyr hund.

 

Thailand er et morsomt land. Det er et land for deg som liker varme og masse sol! Jeg likte Thailand utrolig godt da jeg var der, men de har selvfølgelig en helt annen kultur enn det vi har i Norge. Noe som kan oppleves både negativt og positivt.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst