Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Sykkel

Sykkel

En kort artikkel om sykkel.

Skrevet i 10. klasse.

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
28.11.2008
Tema
Transport

En sykkel er et framkomstmiddel som drives av muskelkraft. Sykler finnes i mange forskjellige utgaver, både med ett, to, tre eller fire hjul. Du er sikkert kjent med sykkel helt fra du var liten da du syklet med støtte hjul til du ble eldre og fikk deg en større sykkel tilpasset ditt bruk.

 

Sykkel som oppfinnelse kan ikke krediteres til en bestemt person. Den ble utviklet etter hvert og ble mer og mer praktisk. Sykler har noe utstyr som er påbudt. Den må minst ha to bremser, en foran og en bak, det må være en rød refleks bak, refleks på pedalene, en ringe klokke og en lykt foran og bak.

 

Det finnes mange forkjellige typer sykler, blant annet terrengsykkel som bruker først og fremst i terrenget, racersykkel som brukes for å sykle raskt på asfaltveier, hybridsykkel som er en blanding av terrengsykkel og landeveissykkel som brukes til og komme seg raskt fra A til B og utforsykkel som brukes til freeride-konkuranser hvor man skal hoppe og droppe(hoppe ned et lite ”stup” eller ned fra spesiallagde stilas) Disse syklene har gode dempere.

 

I og med at sykkel drives av muskelkraft er det et 100 % miljøvennelig framkomstmiddel. Sykkel blir brukt veldig mye i Danmark siden det er så lite bakker. I mange store byer går det nå an å abonnere på en by sykkel. Dette systemet funker slik at du betaler en pris i måneden og får dermed en kode som du kan bruke til å hente en sykkel som står på forskjellige sykkelstativ som er satt rundt i hele byen. Dette systemet blir mer og mer brukt ettersom folk er lei av trafikk i byen og også tenker på miljøet.

 

Sykling er også mye brukt i forskjellige konkurranser og sporter. Blant annet Tour de France som er et kappløp på racersykler som går igjennom Frankrike. Vi har også BMX konkurranser hvor man skal gjøre forskjellige triks på sykkelen og i en rampe eller på et hopp. Det er også en sport som heter terrengsykling hvor du bruker en terrengsykkel og skal kjøre ned bratte bakker i terrenget ute i skogen. Banesykling er den raskeste formen for sykkelsport. Der konkurrerer man på en spesialbygd bane, ofte innendørs i flere forskjellige grener.

 

Som sakt blir sykkel mye brukt i dag. Til mange forskjellige ting. Selv synes jeg det er en genial oppfinnelse! En sykkel er lett og ta med seg, det går mye fortere enn og gå, mer miljøvennelig enn mange andre framkomstsmidler og en sykkel trenger heller ikke være så dyr. Selv bruker jeg sykkel veldig mye, spesielt til skolen, byen og treninger, men også som trening.

 

 

Kilde:

www.wikipedia.no

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil