Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > J. K. Rowling

J. K. Rowling

Artikkel om forfatteren J. K. Rowling.

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
30.09.2008


Joanne "Jo" Rowling ble født den 31. juli 1965 og er en britisk skjønnlitteratur forfatter, som skriver under navnet J.K. Rowling. Rowling er forfatteren bak ”Harry Potter”-bøken, som har fått internasjonal oppmerksomhet, vunnet mange priser og har blitt solgt i over 325 millioner utgaver på verdensbasis. Serien har blitt oversatt til 63 språk. I februar 2004 beregnet magasinet Forbes hennes formue til å være på 576 millioner pund (over 1 billion dollar) og hun hadde like mye penger i 2007. Dette gjorde henne til den første personen som har tjente 1 billion dollar ved å skrive bøker. I 2006 utnevnte Forbes henne til den nest rikeste kvinnelige underholderen i verden. Den enest foran henne i rekken var Oprah Winfrey.

 

Rowlings etternavn uttales "rolling". Hennes fulle navn er Joanne Rowling og ikke Joanne Kathleen Rowling som mange så ofte tror. Rowling benytter initialene «J.K,» når hun skriver i stedet for sitt fulle navn, fordi hennes forlag, Bloomsbury, ønsket det, fordi de ville unngå at målgruppen, hovedsakelig yngre gutter, skulle unnlate å kjøpe bøkene fordi de var skrevet av en kvinne. Hun hadde jo ikke noe mellom navn så derfor bestemte hun seg for bruke sin bestemors navn, Kathleen. Navnet Kathleen har aldri vært og er ikke en del av hennes egentlige navn. Hun kaller seg selv "Jo" og hun påstår at ”Ingen noen gang kalte meg ”Joanne” når jeg var ung, bare vis de var sinte på meg."


 

Begge Rowling’s foreldre ble født i London. De møtte hverandre på et tog mellom King’s Cross i London og Arbroath i Skottland da de begge var atten år gamle. Hennes mor hadde sakt til hennes far at hun frøs og han lånte henne da halvparten av sin frakk. De gifte seg litt over et år senere, da de var nitten år gamle.

 

<bilde>

 

Rowling ble født i Yate i England, 19 kilometer nordøst for Bristol, den 31. juli 1965. Hennes søster Di (Dianne) ble født i deres hjem, da Rowling var 23 måneder gammel. Di hadde, og har fortsatt, veldig mørt hår, nesten svart og brune øyne, mens Rowling har blondt hår og blå øyne. Di var, i følge Rowling, den peneste av de to, mens Rowling var den smarteste.

 

Di, som nå er advokat, var ofte frustrerte over at folk bare så på henne som et pent ansikt og dette førte til at Di og Rowling brukte nesten tre fjerdedeler av barndommen til å krangle. Men i den lille tiden som de ikke kranglet, var de bestevenner.

 

Familien flyttet til en landsby i nærheten, Winterbourne, da Rowling var fire år gammel. Der begynte hun på St Michael's Primary School. I gaten der familien bodde, bodde det også mange barn på deres alder. Blant annet et søskenpar, som het ”Potter” til etternavn. Dette navnet har hun senere brukt som inspirasjon.

 

Rowling trivdes meget godt på St Michael's Primary School og hun har fortalt at det var et veldig avslappet miljø der. På skolen tegnet de mye og hadde mye skriving, noe som passet Rowling perfekt.

 

<bilde>

 
Rowlings foreldre hadde alltid hatt en drøm om å bo på landet, derfor flyttet de til den lille landsbyen Tutshill i Sør Wales, da Rowling var ni år gammel. Rowlings favoritt bestemor, Kathleen, død midt under flytteprosessen, noe som var veldig tungt for Rowling. Hun er overbevist over at dette påvirket hennes følelser for den nye skolen hun begynte på, Wyedean School and College, som hun mislikte veldig. Som et barn elsket hun å skrive små fantasi historier, som hun ofte leste for sin søster.

 

Den første historien hun skrev handlet om en kanin, kalt Kanin, som fikk meslinger. Deretter begynte Rowling på Wyedean School and College da hun var elleve år gammel, hvor hun møtte Sean Harris, som hun har dedikert the Chamber of Secrets til og som eide den originale Ford Anglia, som hun forteller om i boken. Han var en veldig nær venn av Rowling og betydde mye for henne.

 

På skolen var hun god i språk, men hun utmerket seg ikke innen sport og matematikk.

 

I 1983 begynte hun på universitetet, University of Exete, på sørkysten av England. Hun studerte klassikere og fransk, noe hun i senere tid selv mente var en tabbe. Den eneste fordelen var at hun fikk dra til Paris og studere der et år.

 

Da hun var ferdig på universitetet flyttet hun til London, for å arbeide som etterforsker og en tospråklig sekretær for Amnesty International, men 1990 bestemte hun seg for, sammen med sin daværende kjæreste, å flytte Manchester. En dag, da hun satt på et tjuefire timers forsinket tog mellom Manchester og London etter en uke med leilighetsjakt, begynte en ideen å forme seg i hodet hennes. En idé til en historie om en ung gutt som begynner på en skole for hekseri og trolldom. Rowling hadde skrevet helt siden hun var seks år gammel, men hun hadde aldri vært så ivrig over en idé før. Da toget endelig nåde London kunne hun allerede se mange av karakteren klart for seg og hadde mesteparten av plottet for Harry Potter and the Philiosopher’s Stone klart i hodet. Hun begynte å skrive så fort hun nåde sin leilighet og hun skrev en lang stund fremover, men plusselig døde hennes mor og alt forandret seg. 

 

Rowlings mor ble diagnostisert med lidelsen Multippel sklerose (MS) da Rowling var femten år gammel. Dette er en sykdom som påvirker det sentrale nervesystemet. Mange MS-pasienter har ofte blitt bedre igjen, men det virket som om Rowlings mor bare ble verre og verre, helt til hun i 30. desember 1990 måtte bukke under for en 10 års kamp mot sykdommen.

 

Rowling fortalte i ettertid, “I was writing Harry Potter at the moment my mother died. I had never told her about Harry Potter.” Hun har også sakt at morens dødsfall hadde stor påvirkning på hennes skrivemåte.

 

Tiden etter morens dødsfall ble en fordelig tid for hele Rowlings familie. Ni måneder etter dødsfallet bestemte Rowling seg for å dra til Porto i Portugal for å komme seg litt vekk. Hun tok med seg den voksende boken og begynte å undervisse i engelsk på et språkinstitutt. Hun brukte alle de ledige stundene hun kunne finne til å skrive og mye hadde forandret seg med tanke på hvordan hun skrev. Harry Potters følelser angående foreldrenes død hadde forandret seg; de hadde blitt mye dypere og mye mer ekte.

 

Under sitt opphold her giftet hun seg med den portugisiske TV- journalisten Jorge Arantes, den 16. oktober 1992. De fikk en datter sammen, Jessica, som ble oppkalt etter Rowlings heltinne, Jessica Mitford. Arantes og Rowling skilte seg i 1993 etter at Arantes kastet Rowling ut av huset etter en stor krangel.

 

I desember 1994 flyttet Rowling med sin datter til Edinburgh i Skottland, for å være nær sin søster. Mens hun nå var arbeidsløs og levde utelukkende på sosialhjelp, fullførte hun sin første roman, Harry Potter and the Philosopher’s Stone.

 

Hun skrev på mange forskjellige cafèr (Nicolson's Cafe og Elephant House Café), så fort hun fikk Jessica til å sove. Det gikk en stund et rykte om at hun skrev på cafèr for å slippe unna sin leilighet som ikke hadde varmeanlegg, men i 2001 da BBC intervjuet henne slo hun tilbake, “I am not stupid enough to rent an unheated flat in Edinburgh in midwinter. It had heating.”

<bilde>

 

Harry Potter Bøkene

I 1995 fullførte Rowling manuskriptet til Harry Potter and the Philosopher's Stone på en gammel manuell skrivemaskin. Med hjelp av den entusiastiske leseren, Bryony Evans, som hadde blitt bedt om å gjennomgå boken, klarte hun å overtale Fulham-based Christopher Little Literary Agents til å representere henne i hennes jakt på et forlag.

 

Boken ble levert til tolv forskjellige forlag, men alle avviste den. Ett år senere fikk hun endelig grønt lys (og £1500 på forskudd) av redaktøren Barry Cunningham fra det lille forlaget Bloomsbury. Dette er mesteparten takket være Alice Newton, redaktørens åtte år gamle datter, som ble gitt det første kapitelet av boken og krevde øyeblikkelig det neste. Selv om Bloomsbury skulle publisere boken, rådet Cunningham Rowling til å få seg en deltidsjobb fordi hun hadde liten sjanse til å tjene penger på barnebøker.

 

Kort tid senere mottokk Rowling et stipend på 8000 pund fra the Scottish Arts Council for gjøre det mulig for henne å fortsette å skrive.

 

På våren det samme året ble det holdt en auksjon i USA hvor forlag kjempet for å få gi ut romanen. Auksjonen ble vunnet av Scholastic Inc., som betalte Rowling mer enn 100 000 dollar. Rowling har fortalt at hun “nesten døde” da hun fikk høre nyheten.

 

I juni 1997 publiserte Bloomsbury the Philosopher’s Stone i et førsteopplag som besto av bare tusen utgaver. Fem hundre av disse ble fordelt ut til biblioteker. I dag er en slik utgave vert mellom 16 000 pund og 25 000 pund. Fem måneder etter vant boken sin første pris, en Nestlé Smarties Book Prize. I februar, vant romanen den prestisjefylte prisen, the British Book Award for Children’s Book of the Year, og senere vant den the Children’s Book Award.

 

I oktober 1998, publiserte Scholastic Inc. the Philosopher’s Stone i USA under tittelen the Harry Potter and the Sorcerer’s Stone; en forandring som Rowling i senere tid har angret på og hun har sakt at hun ville ha kjempet for å beholde originaltittelen dersom hun hadde vært i en bedre posisjon da forandringen skjedde.

 

I desember 1999 vant den tredje Harry Potter romanen, Harry Potter and the Prisoner of Azkaban, the Smarties Prize, noe som gjorde Rowling til den første forfatteren som hadde vunnet priser tre ganger på rad. Hun trakk senere tilbake den fjerde ”Harry Potter”-romanen for å gi de andre bøkene en sjanse.

 

I januar 2000 vant the Prisoner of Azkaban prisen Whitbread Children’s Book of the Year, men dette var bare på nippet fordi den mistet nesten prisen til fordel for Seamus Heaneys oversettelse av Beowulf.

 

Til nå har seks av syv deler av ”Harry Potter”-serien, en for vært av Harrys skoleår, blitt utgitt og de har slått alle salgsrekorder. De tre siste delene av serien har solgt unna forterte enn noen andre bøker i historien. Bok nummer seks fikk the Guinness World Records Award, fordi den var den fortestsolgte boken noen gang. Det ble solgt flere eksemplarer av denne boken på et døgn, enn det ble solgt av The Da Vinci Code på et år.

 

Rowling har nå fullført den syvende og siste boken i serien. Dens tittel ble avslørt den 21. desember 2006 og er Harry Potter and the Deathly Hallows. Den 1. februar 2007 annonserte Rowling på sin hjemmeside at utgivelsesdatoen blir 21. juli 2007. Rowling har senere fortalt at hun fullførte boken på rom nummer 652 på the Balmoral Hotel i Edinburgh.

 

På den 26. juni 2006 avslørte Rowling at i hvert fall to karakterer vil dø i den syvende og avsluttende boken i serien og at en av dem kan være Harry Potter selv. Forfatterne Stephen King and John Irving ba Rowling om å ikke drepe han, under en pressekomfiranse, men Rowling forble like heimighetsfull da temaet kom på banen.

 

I juni 2006 utnevnte den britiske befolkningen Rowling til “the greatest living British writer” i en spørreundersøkelse gjort av The Book Magazine. Rowling vant med et stort forsprang til andreplass-forfatteren, skjønnlitteratur skriveren Terry Pratchett. Hun fikk nesten tre dobbelt så mange stemmer som han.

 

I juli 2006 mottokk Rowling en “Doctor of Laws” (LLD) heders stipend fra the University of Aberdeen for sine betydningsfulle bidrag til mange veldeige formål.

 

<bilde>

 

Harry Potter-filmen

I oktober 1998 kjøpte Warner Bros. rettighetene til å produsere film av de to første romanene for en syv-sifferet sum. Film versjonen av Harry Potter and the Philosopher's Stone ble utgitt den 16. november 2001 og Harry Potter and the Chamber of Secrets den 15. november 2002.

 

Begge filmene ble regissert av Chris Columbus. Filmversjonen av Harry Potter and the Prisoner of Azkaban ble regissert av Alfonso Cuarón og ble utgitt den 4. juni 2004. Den fjerde filmen, Harry Potter and the Goblet of Fire, ble regissert av en annen ny regissør, Mike Newell. Harry Potter and the Order of the Phoenix er akkurat ferdig innspilt og vil komme på kino den 13. juli 2007. David Yates regissert filmen og Michael Goldenberg var tekstforfatteren. Han tok over for Steven Kloves.

 

The Half-Blood Prince i startfasen av produksjon og er antatt å bli utgitt i november 2008. David Yates vil også regissere den filmen og det har blitt bekreftet av Kloves igjen vil være tekstforfatter. De fire første manusene ble skrevet av Steve Kloves; Rowling assisterte han i  skriverprosessen og forsikret at manuset ikke stridet med fremtidige bøker i serien. Hun har fortalt han mer om de neste bøkene enn hun har fortalt noen andre, men ikke alt. Hun ar også sagt at hun har fortalt Alan Rickman, mannen som spiller Snape, og Robbie Coltrane, manen som spiller Hagrid, visse hemmeligheter om deres roller som enda ikke enda har blitt avslørt. Steven Spielberg ble tilbudt å regissere den første filmen, men han sa nei. Pressen har påstått at Rowling hadde en del med dette å gjøre, men hun har senere sakt på sin hjemmeside at hun ikke har noe med hvem som regisserer filmene å gjøre. Rowlings første ønske når det angikk hvem som skulle regissere den første ”Harry Potter”-filmen var Monty Python med Terry Gilliam, fordi hun var en fan av Gilliam's arbeid. Warner Bros. ønsket derimot en mer familievennlig film og bestemte seg til slutt for Chris Columbus.

 

Hennes liv i dag

I 2001 kjøpte Rowling den luksuriøse villaen, Killiechassie House, med sidebygginger og bondeland og skog rundt, fra 1900-tallet ved bredden av elven Tay nær Aberfeldy i Skottland. Rowling eier også et hus i Merchiston i Edinburgh og et hus i London fra 1720-1840 i Georgian-still. Dette huset ligger, i følge The Guardian, i en gate hvor gjennomsnittshuset koster 4.30 millioner pund, inkludert svømmerbasseng under bakken med vakthold døgnet rundt.

 

Den 26. desember 2001 giftet Rowling seg med Neil Murray, en narkoselege, i en privat seremoni i hennes hus i Aberfeldy. Deres sønn David Gordon Rowling Murray ble født den 24. mars 2003.  Kort tid etter fødselen begynte Rowling å skrive Harry Potter and the Half Blood Prince, men hun tok fort en pause i skrivingen for å ta vare på sin sønn. Rowlings yngste barn, Mackenzie Jean Rowling Murray, som Rowling dedikerte Harry Potter and the Half-Blood Prince til, ble født i januar i 2005.

 

Veldeighet og donasjoner Comic Relief

I 2001 spurte den britiske veldeighetsorganisasjonen Comic Relief de tre bestselgende britiske forfatterne (Rowling, Delia Smith, and Helen Fielding), om hver av dem kunne lage et hefte vedrørende deres mest kjente verk. For hvert pund de samlet inn, ville et pund bli brukt for å bekjempe fattigdom og ulikheter i samfunn i hele verden. Rowlings to hefter, Fantastic Beasts and Where to Find Them og Quidditch Through the Ages, er angivelig kopier av bøker som er å finne på biblioteket på Hogwarts, og er skrevet under navnen til sine oppdiktede forfattere, Newt Scamander and Kennilworthy Whisp.

 

Siden den tiden de ble lagt ut for salg i mars 2001, har bøkene samlet in 15.7 millioner pund til organisasjonen. De 10.8 millioner pundene som har blitt samlet inn utenfor Storbritannia har blitt samlet inn i et nyoppnet “International Fund for Children and Young People”. Rowling har også personlig gitt 22 millioner pund til Comic Relief.

 

Rowling har bidratt med penger til forskning rundt og til behandling av multiple sclerosis (MS), som hennes mor som sakt døde av i 1990. I 2006 bidro Rowling med en solid sum penger for å hjelpe til med å bygge et nytt senter for å gjenskape legevitenskap ved Edinburgh University. Av ukjente grunner har Skottland, Rowlings fosterland, den høyeste andelen av MS i verden.

 

I januar 2006 dro Rowling til Bucharest i Romania for å bygge opp et fond kalt “the Children's High Level Group”, en organisasjon som ble skapt for å forsterke menneskerettighetene for barn, spesielt i øst Europa.

 

På den 1. august og 2. august 2006 leste hun fra sin nyeste bok, side om side med Stephen King og John Irving på Radio City Music Hall i New York City. Inntekter fra denne tilstelningen ble donert til Haven Foundation, en veldedig organisasjon som arbeider for å hjelpe underholdere som blir ute av stand til å ta vare på seg selv, og den medisinske organisasjonen NGO Médecins Sans Frontières.

 

Andre donasjoner

I mai 2007 ga Rowling 495 000 pund til et fond som er startet for å forsikre at den unge britiske jenta, Madeleine McCann, som ble kidnappet i Portugal, kommer trykt hjem til sine foreldre. JK Rowling har også, ifølge The Scotsman, være villig til å hjelpe foreldrene enda mer, ved å legge ved et bokmerke med bilde av Madeleine i eksemplarene av Harry Potter and the Deathly Hallows.

 

Etter Harry Potter

Når Rowling er ferdig å skrive den siste ”Harry Potter”-boken, Harry Potter and the Deathly Hallows, har hun planer om å fortsette å skrive. Rowling erklærte, i et nytt intervju, at hun mest sannsynlig ikke vil bruke et nytt navn, fordi pressen fort ville funnet ut av hennes sanne identitet likevel.

 

I 2006 avslørte Rowling at hun har fullført noen få nye kortfortelinger og en ny barnebok, som handler om et ungt monster. Denne boken er rettet mot yngre lesere en ”Harry Potter”-leserne.

<bilde>

 

Hun har ikke planer om å skrive en åttende bok om Harry Potter, men hun har sakt at hun kanskje vil utgi en “leksikon” som omhandler den magiske verdenen og som vil innehold materialet som ikke er utgitt og hennes notater. All inntekt fra en slik bok vil bli gitt til veldeighet.

 

Heder

I juni 2000 hedret Queen Elizabeth II Rowling ved å gjøre henne til offiser i the Order of the British Empire. Tidlig i 2006 fikk Rowling en asteroide oppkalt etter seg. Den ble kalt (43844) Rowling. I mai 2006 ble den nyoppdagede Pachycephalosaurid-dinosauren, Dracorex hogwartsia, oppkalt for å hedre hennes magiske verden. Den befinner seg for øyeblikket på barnemuseumet i Indianapolis i Indiana.

 

Bøker hun har skrevet

Harry Potter and the Philosopher's Stone.

Ble utgitt 26. juni 1997.

Den blir kalt ”Harry Potter og de vises stein” på norsk.

 

Harry Potter and the Chamber of Secrets.

Ble utgitt 2. juli 1998.

Den blir kalt ”Harry Potter og Mysteriekammeret” på norsk.

 

Harry Potter and the Prisoner of Azkaban

Ble utgitt den 8. september 1999.

Den kalles ”Harry Potter og fangen fra Azkaban” på norsk.

 

Harry Potter and the Goblet of Fire

Ble utgitt den 8. juli 2000.

Den kalles ”Harry Potter og Ildbegeret” på norsk.

 

<bilde>

Fantastic Beasts and Where to Find Them

Ble utgitt i 2001

Den kalles ”Fabeldyr og hvor de er å finne” på norsk.

 

Harry Potter and the Order of the Phoenix

Ble utgitt den 21. juni 2003.

Den kalles “Harry Potter og Føniksordenen” på norsk.

 

<bilde>

Quidditch Through the Ages

Ble utgitt 2001

Den kalles “Rumpeldunk gjennom tidene” på norsk.

 

Harry Potter and the Half-Blood Prince

Ble utgitt den 16. juli 2005.

Den kalles “Harry Potter og Halv-Blods Prinsen” på norsk.

 

Harry Potter and the Deathly Hallows

Blir utgitt den 21. juli 2007

Tittelen på norsk er enda uvisst.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil