Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Klimaendringer

Klimaendringer

En tekst om klimaendringer de siste tiårene og prognoser for fremtiden.

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
24.09.2008


Klimaet har tatt et raskt steg i feil retning de siste 30 årene. Gjennomsnittstemperaturen har steget med 0,75 grader og forskere mener at klimaendringene er menneskeskapte. Fortsetter vi med like store utslipp av gasser som skader ozonlaget vil etter hvert følgene bli veldig store for klimaet vårt. Klimaforandringene vil få konsekvenser både for mennesker og dyr. I følge en forsker fra CICERO må vi kutte verdens samlede utslipp med 80% innen 2050 for å ikke oppleve de mest dramatiske konsekvensene.

 

I de siste 20 årene har naturkatastrofer oppstått hyppigere enn noen gang. Er dette naturlig? Nei, klimaendringene gjør at naturkatastrofene oppstår. Og hvem er det som har skylden for klimaendringene, jo det er oss mennesker. Vil vi overleve noen hundre år til må vi få gjort utslippet av Co2 gasser betydelig mindre eller finne en måte å bli kvitt det på.

 

FNs klimapanel er fast bestemt på at klimaendringene er menneskeskapte. Det er forsåvidt jeg også. Forskere rundt om i verden har bygget utallige modeller som viser oss hva som kommer til å skje med klimaet i nærmeste framtid. Og de fleste at dem indikerer det samme. De menneskeskapte klimaendringene kommer til å utrydde menneskeheten. (om noen tusen år, hvis utslippet fortsetter slik det er i dag) Et land som har et høyt utslipp av Co2 er Kina. I 2010 skal det arrangeres OL der og før det må alle utøvere forberede seg på forurensningen. De norske deltakerne har allerede begynt forberedingen.


 

Det vil bli mange fysiske endringer i åra framover hvis menneskene fortsetter slik de har gjort frem til nå. Det vil komme endringer rundt om i hele verden, men de største og mest alvorlige endringene vil nok finne sted i polområdene. Mye av isen ved polområdene og Grønland vil smelte, da vil vannstanden øke. Dette vil igjen føre til flere oversvømmelser ved kysten. Mange store kystbyer vil stå i fare for å bli oversvømt. Kystflommer vil fra ca år 2080 bli mer vanlig og vil kunne true om lag 2,5 millioner mennesker rundt om i Europa hvert år.

 

For oss i Norge vil økt gjennomsnittstemperatur virke inn positivt på jord og skogbruket, i hvert fall midlertidig. Det vil bli større avlinger, og lengre vekstsesong. Det blir mildere og kortere vintre, men desto lengre vår og sommer. Det vil bli 5-20 % mer nedbør i året.

 

Sør i Europa vil flere millioner mennesker helse settes i fare p.g.a. Hetebølger og redusert vanntilførsel. Reduserte avlinger og flere skogbranner er også 2 konsekvenser som kan komme.

 

Allikevel er nok Afrika det kontinentet der det er størst sjanse for at menneskeliv går tapt. Det er mange som lider av matmangel og varmen er drepende, men verre blir det grunnet global oppvarming og redusert vekstsesong.

 

Det forventes at den globale gjennomsnittstemperaturen vil øke med 1,1-6,4 grader celsius i løpet av de neste 100 år. I samme tidsperiode regner forskerne med at havet vil stige 19-58 cm, avhengig av hvor mye av isen på Grønland i ved polene som smelter.

 

Det er ikke bare menneskene det blir problematisk for når klimaendringene trer inn for fullt, dyra får det også vanskelig. Mange økosystemers evne til å overleve vil svekkes i mange regioner som følge av klimaendringene. Mellom 20 og 30 % av artene i verden vil kunne bli utsatt for utryddelse hvis temperaturøkningen overstiger 1,5-2,5 grader celsius. Det vil bli tidligere vår i flere regioner med bladsprett, fugletrekk og egglegging. Plante- og dyrearter vil bli spredd til steder som før var for kalde for dem. Det vil bli større mengder av alger og plankton i havet, og fiskearter startet vandringene tidligere og vandrer lengre.

 

Det er ikke bare karbondioksid som ødelegger ozonlaget og dermed forsterker drivhuseffekten. Det er også flere andre gasser som påvirker klimaet. Metan er en slik gass. Alle drøvtyggere slipper ut denne gassen som er en langt kraftigere klimagass enn karbondioksid. 51 % av metanutslippene kommer fra landbrukssektoren. En annen gass er lystgass, Den utgjør 9 % av klimagassene i Norge. Den største kilden til lystgass er landbruk som står for 44 % av utslippene. Men det er allikevel karbondioksid som er den viktigste klimagassen. Utslippene av CO2 har øket dramatisk de tre siste tiårene og er per i dag altfor høyt. Den største kilden til CO2 utslipp er utvinning av kull og olje som står for 31 %, en annen kilde som er verdt å merke seg er veitrafikken som står for 22 % av utslippene. CO2 utslippene for hvert menneske i gjennomsnitt i hele verden er på 4 tonn per innbygger i året, mens utslippene i Norge ligger på 8 tonn per innbygger i året. USA topper lista med hele 19,5 tonn per person i året.

 

Nå tenker du sikkert at alt håp om å stanse klimaendringene er ute, men det er feil. Forskerne er rimelig sikre på at vi kan unngå en temperaturøkning på mer enn 2 grader celsius, men da må vi stå sammen om det. Rik og fattig, U-land og I-land. Alle må gjøre en innsats. Ikke bruk bilen mer enn nødvendig og ikke fyr for mye med fossilt brensel som kull og olje. Gjør alle en innsats er det ikke sikkert det blir så ille likevel.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil