Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Elektrolyse av kobberkloridløsning

Elektrolyse av kobberkloridløsning

Rapport fra forsøk med elektrolyse.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
10.06.2008

Hensikt

Hensikten med dette forsøket er å skille to grunnstoffer ved hjelp av elektrisk energi.

 

Utstyr

- Vernebriller

- 3 ledninger

- lyspære

- vann

- karbonelektrode

- CuC12(karbonklorid)

- Glasskar

- Kronestykke

- Krokodilleklemme

 

Beskrivelse:

Koblet sammen strømkretsen og tok kobberklorid i glasskaret.

 

Tok krokodilleklemmen med kronestykket og karbonstangen i pulveret og undersøkte om det ledet strøm. Deretter blandet vi kobberkloridet med vann og undersøkte om det ledet strøm.

 

Vi observerte og noterte hva som skjedde.

 

Resultater:

- Det lyste ikke i pulveret (CuCl2), men det lyste i vannløsningen (CuCl2+H2O).

- Løsningen var blå gjennomsiktig.

- Det kom gass fra karbonstaven som luktet klor og kobberet la seg på kronestykket.

- Lysepæren lyste sterkere jo nærmere vi tok karbonstaven og krokdilleklemmen med kronestykket.

 

Konklusjon:

Når vi blandet kobberkloridet med vann virket det. Fordi da ble ionene frie og ledet strøm. Kobberet (Cu2+) festet seg på kronestykket, fordi den var negativt ladd og kobber er positivt ladd og minus og pluss tiltrekker hverandre. Klor (Cl-) er negativt ladd og bruste derfor på karbonstangen siden karbonstangen var positivt ladd. Vi greide å skille to grunnstoffer fra hverandre ved å bruke elektrolyse. Det vil si at vi skilte to stoffer fra hverandre ved å tilføre elektrisk energi. Jo mere de nærmet seg verandre, jo sterkere ble lyset. Fordi da ble det kortere vei for elektronene.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil