Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Kokain

Kokain

Temahefte laget om det narkotiske stoffet kokain, som i hovedsak produseres i Latin-Amerika.

Karakter: 5 (9. klasse)

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
23.05.2008
Tema
Narkotika


Skrevet av: Siv-Berit Ingstad og Anna Gjessing

 

 

Innhold

Hva er kokain og hvor kommer det fra?

Kokainens historie

Bruksmåter

Virkninger og bivirkninger

Produksjon, handel og beslaglegging

Priser

Hvor mange har prøvd?

Hvordan slutte?

Kilder

 

 

Hva er kokain og hvor kommer det fra?

Kokain er et nitrogenholdig plantestoff som virker syrenøytraliserende og sentralstimulerende.  Det kommer fra den søramerikanske kokabusken, ”Erythroxylon coca”, som dyrkes spesielt i Colombia, Ecuador, Peru og Bolivia og utvinnes fra dens blader med en konsentrasjon på 0,1-1 %.  I ren form er stoffet et hvitt, fint pulver som gir lykkefølelse. Stoffet kan sprøytes inn, sniffes eller røykes. Kroppen reagerer da med høyere blodtrykk, og om kokain brukes i for stor grad kan det føre til et hjerteinfarkt.


 

<bilde>

Dette er Erythroxylon coca som kokain fremstilles av.

 

Stoffet er svært vanedannende.  Kokain sies å være det mest avhengighetskapende rusmiddelet som brukes i dag. Det setter behovet for mat og søvn ned og gir en følelse av å være våken og klar. Kokain kan gi store psykiske skadevirkninger, men også fysiske, hvis kroppen blir utsatt for flere døgn uten søvn eller mat. Ved utstrakt bruk kan man bli deprimert, få angst og psykoser. Over tid kan det også gi hjerteproblemer og i verste fall hjertestans. Kokain kan påvises i urinen i opptil to døgn etter siste inntak. Kokain har mange navn, blant ”Coke”, ”Charlie”, ”Flake”, ”Blow”, ”Snow” og ”Pulver”.       

 

Kokainens historie

Kokainens effekt er oppdaget for en stund siden. Det er funnet gravplasser helt fra 4500 år før vår tidsregning hvor det er lagt kokainblader i gravkisten for å hjelpe den døde på dennes siste reise. Det har etter det vært hyppig brukt som et nytelse- og rusmiddel i de gamle søramerikanske kulturer; incaene tygde bladene under relegiøse semonier. Kokabladene ble tygget av de rike, men også delt ut til soldater da det ga en stimulerende effekt som var kjekt å ha i strid for å yte bedre. Etter den spanske erobringen spredte ”tyggingen” seg til alle samfunnsklasser. Kokain ble på 1850-tallet separert fra bladene og stoffet ble brukt i mange drikker, blant annet vin og andre drikker. Fra ca midten på 1800-tallet er det forsøkt å bruke kokain innenfor medisinen, men med uten stort hell. Det ble brukt som lokalbedøvelse og anvendt innenfor kirurgi og tannlegearbeid, da brukt som kokainhyrokorid, som er lett løselig i vann.

 

<bilde>

 

Bruken ebbet ut på grunn av de mange bivirkningene, som blant annet plutselige dødsfall, forvirringstilstander og avhengighet.  Men allikevel er kokain blitt brukt som en hemmelig ingrediense i coca-cola helt frem til 1907. I 1914 ble stoffet klassifiset som et narkotikum i USA.  Sniffingen av kokain begynte på starten av 1900-tallet, men bruken i Europa og USA har vært forholdsvis liten frem til 1960-tallet. Kokain har spilt en ganske stor rolle innenfor  psykoanalysen. Sigmund Freud brukte kokain i små perioder og dette innvirket hans drømmetyding senere. Han skrev flere grundige artikler om hvordan kokain kunne fungere som en mirakelkur og om dens fordeler forøvrig.  I dag brukes kokain på lovlig vis som lokalbedøvelse i spesielle tilfeller, som øre, nese, halsoperasjoner.

 

Bruksmåter

Hvordan kokain brukes varierer fra sted til sted. I Sør-Amerika er tygging av blader det vanligste. Bladene inneholder 0,1-1% kokain, og dette gir en oppkvikkende effekt. I vestlige land er sniffing eller røyking mer dominerende, men det kan også settes i blodet eller taes i tablettform.  De to vanligste formene man får kjøpt på gata er kokainklorid og kokainkrystaller (crack). Kokainkloriden er ofte utblandet og pulveret er klumpete. Derfor må det deles opp før det legges i tynne striper, på ca. 250 mg, og sniffes. Crack er helt rent kokain, og den varianten av kokain som er mest avhengighetsskapende. Crack’en varmes opp i vannpipe eller i sigaretter. I dette tilfellet kan det blandes med tobakk om ønskelig.

 

Virkninger og bivirkninger

Virkningen av kokain er en kombinasjon av faktorere. Det kommer an på om man har erfaring med stoffet, mengden, inntaksmåte og renheten. Kokainrusen er intens, men vanligvis relativt kort, ca. 15-60 minutter. Røyking av crack gir en enda sterkere virkning, men desto kortere, ca. 10 minutter. Det er vanlig å innta flere doser i løpet av kort tid.

 

En liten dose kokain gir en lykkefølelse. Man kjenner seg ”ovenpå” og har masse energi til overs. Pupillene utvider seg, og sult- og søvnbehovet forsvinner nesten helt. Om man øker dosen, får man en forsterket effekt av disse ”positive” effektene.

 

De negative sidene med kokain kan være økt voldelig tendens, bisarr oppførsel, livstruende høy puls, høyt blodtrykk, hjerterytmeforstyrrelser, hjerteinfarkt og hjerneblødninger. Andre bivirkninger kan være kramper og økt kroppstemperatur.

 

Om man har i seg litt for mye av ”det gode”, kan man få psykiske bivirkniger. Man kan få angstanfall og irritabelitet under rusen. I noen tilfeller forekommer vrangforestillinger og hallusinasjoner.  Dette skjer helst om man tar mange enkeltdoser over lengre tid.

 

Om man er en hyppig bruker av kokain, kan man bli plaget av søvnløshet, angst, hyperaktivitet og irritabilitet. Noen kan også bli voldelige.  Andre tegn på regelmessig bruk er skjelvinger, rennende nese og eksem ved neseborene(to siste: etter sniffing). Menn som bruker kokain regelmessig kan også utvikle impotens.

 

Andre utenomkroppslige bivirkninger kan være en stor gjeld etter ikke å ha betalt regningene sine på en stund fordi pengene har gått til stoff. Dette kommer an på formue.

 

Produksjon, handel og beslaglegging

Kokain er det tredje mest kjøpte narkotiske stoffet i verden etter cannabisplanter og harkpis. I 2004 ble 578 tonn med kokain ble beslaglagt på verdensbasis, og man ser at hele 80% av handelen foregår i Amerika. Det viser seg at mesteparten av kokainen som blir beslaglagt, kommer direkte fra Sør-Amerika. Colombia er den største kilden, tett etterfulgt av Peru, Ecuador og Bolivia. Av 60 000 beslagene i 2004 kom det hele 74 tonn kokain frem i Europa, og det viste seg også at de fleste beslagene, nesten halvparten, fant sted i vest-europeiske land, som Spania og Portugal. Mer enn 80% av kokainhandelen i verden er styrt av mafiaen i latinamerikanske land.

 

Priser

Denne tabellen viser priser rundt omkring oppgitt i dollar, pr gram.  Som vist er det billigst i kokainens hjemland, Colombia, hvor prisen er på 2 $. Her i Norge er prisen rundt 160 $ som er ca. 800 kr. For 800 kr får man da ca. 4 ”striper” da en stripe er 250 mg.

 

<bilde>

 

Hvor mange har prøvd?

Kokain er verdens nest mest bruke narkotiske stoff etter cannabis og undersøkelser viser at over 12 millioner europeere har brukt kokain minst èn gang, noe som tilsvarer rundt 4% av den voksne befolkningen. Det sies også at 4,5 millioner har brukt kokain det siste året i Europa.

 

<bilde>

Denne tabellen viser det siste års kokainbruk blant folk fra 15-34 år.


 

Hvordan slutte

Det finnes ingen spesielle legemidler som er godkjent som behandlig av kokainavhengiehet. Man har enkelte terapier og midler som muligens kan hjelpe, men ellers er ”rehab” det sikreste. Det innebærer at man blir overvåket dag og natt, til man ikke lengre er avhengie. Dette er jo den kuleste måten å slutte på, for man kan jo risikere å møte kjendiser som Amy Whinehouse og Lindsay Lohan!

 

<bilde>

http://shdir.no/rusmidler/fakta_om_narkotika/kokain_8005

http://no.wikipedia.org/wiki/Coca_Cola

http://ar2006.emcdda.europa.eu/no/page009-no.html

http://www.vl.no/verden/article3143610.ece

http://shdir.no/rusmidler/fakta_om_narkotika/kokain_8005

http://home.online.no/~anouar/rusinfo/historie/kokain.html

http://www.actis.no/category.php/category/Kokain/?categoryID=82

http://nettportal.samlaget.no/bm/verden_etter/kap2/
portrett/ve02.portr_freud.html

http://www.dn.no/borspause/article1188367.ece?jgo=r2_l

http://www.economist.com/displaystory.cfm?story_id=9414607

http://en.wikipedia.org/wiki/Cocaine

http://narkoman.net/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=8

http://www.rustelefonen.no/index.php?option=com_content&task=view&id=534&Itemid=42

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5648&
MainArea_5661=5648:0:15,2917:1:0:0:::0:0&
MainLeft_5648=5544:47080::1:5647:38:::0:0

http://www.cocaine-addiction.ca/images/stockxpertcom_id107631_size1.jpg

 

Ikke kjøp kokain eller annen dop! Bli en kjendis, så får du det gratis!

OG du BØR høre ”Cocaine” av Eric Clapton.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil