Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Tim Burton

Tim Burton

Teksten til et foredrag om min favorittregissør Tim Burton.

Sjanger
Annet
Språkform
Bokmål
Lastet opp
23.05.2008

Tim Burton er en av tidenes største regissører. Han har laget mange fantastiske filmer som f. eks Pee-wee’s Big Adventure, Beetlejuice, Batman, Edward Scissorhands, Sleepy Hollow, Corpse Bride og Charlie og Sjokoledafabrikken. Han er kjent for sin gotiske og lunefulle astmofære. Så nå skal jeg fortelle litt om mine favoritt Tim Burton filmer.

 

Beetlejuice handler om ett par som må tilbringe ett liv etter døden. I tillegg flytter det inn en helt annerledes familie enn de inn i huset, og paret må leve med dem i den flotte huset dems som blir fullstendig forandret. Dette var en av Tim Burtons første filmer, og vant også en Oscar for Beste Makeup Design.

Filmen er egentlig basert på en barne tegneserie som er utrolig lik.

 

Edward Saksehånd lagde Burton i 1990. Historien handler om Peg som finner Edward oppe i et stort hus helt alene. Edward ble laget av en oppfinner, som ble spilt av velkjente skuespiller Vincent Price (Vincent døde 3 år senere). Peg tar Edward ned til den lille forstaden på nedsiden av det store huset og han blir først sett på som en fin gutt, men etter hvert blir folk mistenksomme.

 

Corpse Bride er en animasjons film fra 2005. Den handler om Victor, en veldig nervøs og engstelig mann som skal tvangs gifte seg med Victoria som han knapt kjenner. Men ting går galt på bryllupsøvelsene og det ender med at Victor rømmer ut i skogen og klarer å fri til noe han trodde var en pinne, men som viser seg å være en brud som er klar til å ta han med ned til underverden.

 

The Nightmare Before Christmas er min absolutte favoritt film. Det er også en animasjons film men som ble laget i 1993. Den handler om rastløse Jack som bor i Halloween Town, En dag blir Jack lei av å bo i byen med samme rutiner hver Halloween. Så han drar ut i skogen. Der finner han en dør inn til Christmas town. Dan finner ut at han vil få Halloween town til å feire julen i stedet.

 

Det var mine favoritt filmer.

 

Nå skal jeg snakke litt om vanene til Tim Burton. Han bruker veldig ofte samme skuespillere i fimene sine. Spesielt Jhonny Depp som har spilt i Ed Wood, Edward Saksehånd, Sleepy Hollow, Corpse Bride, og Charlie og Sjokolade Fabrikken. Jhonny har også skrevet forordene til Burtons Biografi; Burton on Burton *vise fram*

Tim har også brukt sin nåværende kone Helena Bonham Carter i 4 av filmene sine.

 

Den velkjente komponisten Danny Elfman har også spilt en stor rolle i nesten alle av Tim Burton sine filmer, og har laget musikken til Betlejuice, Batman Returns, Charlie og sjokolade fabrikken, der han også sang oompa loompane sin stemme, TNBC, der han også hadde Jack sin sangstemme, Corpse Bride, der han hadde Bonejangles stemme, Big fish, Pee Wee’s Big Adventure, Batman, Sleepy hollow. Som du også sikkert har lagt merke til nå bruker Tim også navnet Edward eller Ed eller lignende veldig ofte.

 

Tim Burton blir bare større og større. Denne julen kommer han med en ny film Sweeny Todd, som er basert på en velkjent folkehistorie og musikal om en barberer draps mann. I den vil også Jhonny Depp spille selve Sweeny Todd, og Helena Bonham Carter og Danny Elfman skal også være involvert. I 2009 kommer Ripley’s: Belive it or not langfilm ut ifra tv serien. I 2010 skal han også komme med en Alice I Eventyrland ekte film.

 

Og til slutt vil jeg også si at Tim Burton faktisk har skrevet en egen diktbok som heter The Melancholy Death og Oyster boy and other Stories. *vise fram* Den inneholder masse små og noen lange dikt om noen.. litt spesielle barn for å si det sånn. Den er helt fantastisk.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil