Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Menn - og hvordan vi behandler dem

Menn - og hvordan vi behandler dem

Kåseri om menn!

Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
28.07.2000
Her kommer et kåseri jeg skrev vinteren 97/98, og som beskriver litt av mitt syn på de elskverdige dyrene som kalles menn. Les og le, både gutter og jenter! Det kan se litt langt ut, men det går fort, det er lettskrevet og morsomt. ( i alle fall for jentene, gutta må ha selv-ironi, og ikke alle har det ) les og lær!!

 

MENN, OG HVORDAN VI BEHANDLER DEM

 

Mannfolk, drittunger, og gutter, you name it. Vi kan ikke leve uten dem, eller kan vi? Kjønnet vi kvinner så instinktivt og naivt tiltrekkes av kaller seg for menn. De sier i alle fall at vi skal kalle dem menn. Menn med stor M. Få av dem fortjener i det hele tatt å bli kalt menn i det hele tatt. De fleste er avskum, enkelt og greit. De er utro, de forlanger at vi er der 100% av døgnet for å stå på pinne for dem, lage mat, ha sex når de vil, og vi skal dele deres meninger, pluss at vi aldri skal fornærme dem. I alle fall ikke foran deres venner.

 

Våkne ! , vi lever i et litt annet århundre enn der mannfolka har grodd fast. ( På ”ugg-ugg” stadiet ) Undertrykking av kvinner er herved ”ut”, nå skal likestillingsombudet få lov til å ta seg av mannfolka en stund. Dette jeg skriver nå kommer aldri på trykk i et forlag med et mannlig overhode. 98% sikkert ! For er det noe mannfolka hater så er det å bli trampa på der det gjør vondt, og det kan jeg love deg at denne teksten kommer til å gjøre. De mannfolka som tør å lese dette må ikke ta alt personlig. Det finnes unntak på alt som står her, men generelt er dette slik vi kvinner ser på dere. Kanskje dette kunne være en liten pekepinn på hvordan dere burde og ikke burde oppføre dere i fremtiden.

 

Menn, vi kan ikke leve med dem, vi kan ikke leve uten dem. Eller kan vi egentlig det? Her finnes det en teori jeg liker. La oss si at kvinnen tok over makten fullstendig, en totalrevolusjon over hele kloden. Så tømte vi mennene for all den spermen de hadde, frøs den ned og drepte mannen. Utryddet mannen. Hva vi trenger ved en mann er utovertissen hans og den har elektronikken tatt seg av. Kjærlighet kan vi få fra hverandre, og fra kjæledyr og kosebamser. For en vidunderlig verden vi ville hatt. Reproduksjon hadde ikke vært noen problem med så mye sperm på ”bank” og hvis man fikk en gutt kunne man la disse vokse opp på et strengt bevoktet sted til de var klar for ”tømming” og ”slakting”. Jeg tviler på at det kommer til å skje, men et eller annet sted i USA er det vel noen som prøver å få det igjennom en eller annen sprø sekt.

 

Det en mann er mest redd for er å binde seg. Så fort vi nevner ordet ekteskap er 10% av dem borte før vi rekker å si ”kakesmule” eller noe lignende . 20% forsvinner når det kommer opp igjen flere ganger og 40% ender forholdet før det kommer så langt at vi i det hele tatt har rukket å tenke på det å gifte seg. Resten er så avhengige av å ha et kvinnfolk som slaver for seg at de blir. Og vi slaver ”villig” videre, men nå ikke bare for oss selv, men for to. Skal vi ha noe gjort må vi kvinner gjøre det selv, ellers blir det aldri gjort. Sånn har det bestandig vært. Hvorfor kvinnen har endt opp på kjøkkenet har jeg min egen lille teori på. Mannen ville ganske enkelt glemme eller ikke gidde å lage mat. Steinaldermannen ville spist kjøttet rått, og dagens steinaldermann ville sultet i hjel foran brødboksen ( dette kan man se på antallet enslige menn som spiser på gatekjøkken hver dag. ) Hvis ikke kvinnen hadde tatt ansvaret på kjøkkenet helt fra begynnelsen av hadde det ikke vært mennesker på denne jorda! Å få hjelp til husarbeidet fra en mann er vel det samme som å lære en gammel hund å sitte. Det krever mye arbeid fra eieren av "godbiter" og overtalelser. Pluss en god del kjefting, hyl, bjeffing og knurring!

 

Statistisk sett ender halvparten av alle ekteskap i skilsmisse, og han kommer krypende tilbake til mor for å snike på hennes kokekunnskaper til han har ”kommet over tapet av sin kjære”. Det er da man kan får den ultimate hevn over sin eks! Dette må så klart planlegges når forholdet begynner å tippe nedover. Hver gang en mann gjør noe galt må kvinnen ringe sin svigermor for å be om råd. Svigermødre kan være tøffe og vanskelige å komme innpå, men med litt overdrivelser og gråt går det nok bra. Hvis du har henne på din side når bruddet er der er hevnen et faktum.

 

Eksempel; ”Han” har vært utro, ”Hun” fant det ut og ringte svigermor i steden for sin egen mor for å få trøst. Først vil nok ikke svigermor tro på det denne kvinnen sier om hennes egen sønn, men så kommer kvinnemoralen frem, og så, hvis du er ekstra heldig blir han utstøtt av sin egen familie og ikke minst av sin egen mor. Det finnes ingen mer perfekt hevn over en mann enn å ta fra ham sin egen mor når han har mistet sin kone. Jeg vet om noen som har gjort det, og det er en fryd for alle kvinner på denne jord å høre at noen gjennomfører en slik hevn over disse slimballene vi deler jorda med!

 

De som er mest redde for å binde seg er gutter mellom 16 og 20 år. De er ikke klare for et langvarig forhold, sier de. Klare for å utnytte jenter på alle andre mulige måter er de uten tvil, men de tror at de kommer til å miste hele ungdommen hvis de får seg noen de må tenke på utenom fra seg selv. Et gjennomsnittsforhold i den alderen er på ca. 3-4 måneder. Hva er vel tre måneder av livet ditt i det store og det hele? ( Bare se på undersøkelsene om hvor mye tid du bruker av livet ditt bare på en enkel ting som å sitte på do, du ville blitt overraska ! ) Og det er en del av det å vokse opp å ha en ungdomskjæreste eller 8. De tror liksom at så fort de får seg dame er det forplikta for resten av livet. Bullshit! De er bare ansvarsløse. Egentlig burde vi jenter sette pris på det mens de vet at de ikke ville takle det ansvaret som følger med et parforhold. De er umodne og vet det på en rar måte uten å helt vite det selv. Så synd at de mister det når de vokser opp…

 

Det finnes likevel noe en mann garantert klarer å binde seg til, og det er lommeboka hans! Hvor mange mannfolk finnes det ikke der ute med en lommebok som ser ut som den har opplevd både 1. og 2. Verdenskrig? De i tøy med borrelåsfeste både er og ser verst ut. En av den typen de vant som seksåring. Og har brukt siden. Borrelåsen gikk av for tre år siden, halvparten av lommene er revet opp og dermed helt ubrukelige, i tillegg til at ingen vet sikkert hvilken farge det egentlig var på den. For å få en mann til å skifte lommebok må han enten ha mistet den han hadde eller til slutt, etter mange års kamp fra foreldre og venner, innsett at den han har ikke fungerte ordentlig. Men når han skal ha en ny lommebok må den se ut akkurat som den forrige. Den eneste måten å få en mann til å bytte fasong på lommebokstilen sin er å kjøpe en til han. I alle fall hvis du er dame og i tillegg kjæresten hans. Da kan det tenkes at han får så dårlig samvittighet at han tar i bruk den nye.

 

I denne lommeboka fra tidenes morgen har de det utroligste! Kinobilletter fra tre år tilbake, telefonnummer til folk de ikke kjenner lenger, skolebevis fra ungdomsskolen (selv om de slutta der for mange herrens år siden ) ,klubbevis fra en klubb de var med i da de gikk i 2 klasse, kvitteringer på ting de ikke lenger bruker og som garantien har gått ut på, blant mange lapper med tall og bokstaver på som de ikke lenger vet betydningen av. Mye bortkasta papir, men de nekter å kaste noe av det, ikke før de enten mister lommeboka i vannet og alt blir ødelagt eller noen truer han på livet til å gjøre det.

 

Det er en merkbar forskjell på menn og kvinner ( og jeg snakker ikke om at menn har utovertiss og et kjempeego og at jentene har innovertiss og et indre behov for å shoppe ). Det jeg snakker om er at menn behandler oss jenter som dritt i den totale åpenlysheten, imens vi slår der det gjør vondest ( og jeg snakker ikke om et slag i balla nå, ikke direkte i alle fall ). Noen uker uten sex gjør susen. Eller, hvis dere bor sammen er det bare å la ham oppleve en uke uten ferdig middag og rene truser. Eller hva med å svinse ut og inn av badet uten klær, ha på deg gjennomsiktige bluser, gjerne uten BH pluss hofteholdere og stay-ups, joda de blir som varm bodylotion mellom fingrene dine. Sex er det største maktmiddelet en dame kan ha ovenfor en mann. Uten sex er ikke en mann en mann. Det vet de selv og det vet verden. At prostitusjon er verdens eldste yrke snakker vel for seg selv. De trenger det og de skryter av det. Og de er utro! Alle vet jo at det ikke bare er enslige menn som kjøper sex på den måten. Og om det er akkurat din mann som er et av de rasshøla som gjør slikt vet du ikke og kommer sannsynlig vis aldri til å få vite heller. Jeg personlig synes det er kvalmt, ikke det faktum at de er utro, men det at de betaler penger for å ligge med en som har liggi med kanskje 4 andre før på kvelden og utallige flere i løpet av livet. At de vet at den prostituerte kan en hel haug med smittestoffer i kroppen og at de tar risken på å dra med seg dette hjem, det er det som får det til å vrenge seg i magesekken min. Virkelig vrenge seg! Mange av oss kvinner sier at vi aldri kunne tenke oss å være utro. Hah! Har vi lyst til å være utro så er vi det ! Faen heller, vi er ikke no’ bedre enn mannfolka ! Innerst inne har vi de samme lystene som mannfolka har, vi har lyst til å gjøre som VI vil! Men, det er en forskjell, jeg tror vi har lettere for å gjøre det uten at han oppdager det. Hvorfor? Det er enkelt. Mannfolka liker å skryte, vi jenter forteller det knisende til de beste venninnene våre, ikke til hele garderober eller fester eller andre steder hvor det bare er kompiser rundt dem med åpne ører og sikkel ned til knærne. Og hvis det da finnes en god venn av deg i den garderoben/ på den festen osv. en gutt/mann som ikke er som alle de andre, eller som plutselig av en eller annen grunn har gått over til den kvinnelige siden av krigen mellom kjønnene et kvarters tid, som forteller deg hva din ”kjære” skryter av å ha gjort, ja da har han gått i sin egen felle. Kunsten å være utro er å holde mest mulig kjeft om det. Mannfolka er født uten evnen til å holde kjeft om ting! I alle fall om en ting som kan få de andre gutta til å se opp til han et øyeblikk. De er så patetiske at de må juge og skryte for å oppnå et bedre selvbilde og en form for tilfredsstillelse når kompisene gisper av beundring.

 

At de liker å skryte, helst om ting de ikke har gjort går også utover andre ting enn å miste dama fordi man har vært utro og ikke klarer å holde smella om det. Hvem har vel ikke hørt historier fra gymgarderoben på ungdomsskolen om hvem som har klina med hvem og hvem som har liggi med hvem. Ikke halvparten av det halve er sant, men hvem stoler helt på det en 14-15 åring full av kviser, hormoner og løgner forteller når han er sammen med 15-20 andre gutter. Det er snakk om ære og en sterkt tiltrengt ”heltestatus” blant gutta i klassen. Jentene prater ikke så mye om det. Jeg prøver ikke å glorifisere oss jentene, men det er et kjent faktum at vi er mer opptatt av sminken, klærne og når den ekte kjærligheten skal dukke opp og redde oss fra den kjedelige hverdagen.

 

Jungeltelegrafen på en ungdomsskole er verre en på en arbeidsplass. La meg lage et eksempel; ”Ole” er forelska i ”Mette” og hun liker han. De har en kveld alene hjemme hos en av dem og de har det veldig koselig. De gir hverandre kanskje et kyss eller 4 ikke noe mer. Når skolen begynner igjen oppstår det et slags press på ”Ole” som føler at han ikke har ”utrettet” nok med ”Mette”. Han regner med at gutta vil sette mer pris på en historie om sex og klining enn om hvor koselig de hadde det sammen. Han gir gutta det de vil ha, en saftig historie om denne kvelden, langt fra sannhetens rammer. Så klart får ”Mette” høre om denne fantasioppdiktningen, hun blir med all mulig rett fly forbanna på ”Ole” og deres muligheter for et fremtidig forhold er lik null. Slikt finner man seg normalt ikke i! ( det finnes så klart noen unntak ) Fy ”Ole” og alle andre ”Oler” det ute!

 

Menn er redde for offentlig nærhet med sitt eget kjønn, de lider generelt av homofobi. At mannfolk sjelden klarer å gi hverandre en klem er for meg helt sinnssykt. Ta igjen ungdomsskolen som et eksempel. Jentene gir ofte hverandre en klem når de møtes om morgenen. Det samme når de møter en av sine mannlige venner. Men ser man noen gang to gutter som gir hverandre en klem når de treffes for første gang om morgenen? Nei, det var feil. De er så redde for å bli kalt homser at de kan dø av det en dag. Ikke før de er på fotballbanen klarer de å vise følelser. Der er det helt greit å kaste seg over den som har scora et mål og gi ham en slags kos. Blir mer en slags kroppskos, noe som ser fullstendig patetisk ut i slow motion. Likevel, jenter har ikke det problemet at de blir kalt for lesper hvis det gir hverandre en kos. Det blir heller sett på som noe koselig og vennlig, noe som en kos er ment som. Det er en måte å vise at man bryr seg om hverandre på, ikke at man elsker en av samme kjønn. At venninneneer der for å trøste, holde rundt og klemme når kjæresten har slått opp er noe man kan se overalt. Men hva med disse mannfolka ?? Ser du de trøste hverandre, med mindre en av dem har knekt et bein eller de har blitt forlatt ved alteret? Nei, det er ikke ofte! Kanskje i fylla… Men de har en kraftig homofobi, nesten alle sammen. Teit!

 

Å ofre tid ved det store TV-alteret er noe som mannfolka her en tendens til å se på som sitt store kall her i livet. Om de så skal se på Cnn må de ha noe å se på, det største nederlag man kan ha er å måtte slå av. Pausebildet på NRK blir bra i forhold. Det er greit at Tv er en forferdelig bra oppfinnelse, men et sted går jo grensa ! Litt sosiale skal man jo også være. Grensa går der hvor man dropper å gå ut med venner for å heller sitte hjemme og se på Tv alene. Sport på Tv er en besettelse, men det kan de også være for noen kvinner. OL har nettopp vært ( i skrivende stund i alle fall ) og hvor mange snudde vel ikke døgnet da. Jeg nå få innrømme at jeg satt oppe noen netter selv, men prosenten av menn som gjorde det samme er nok høyere i forhold til kvinner.

 

Dagens kvinne burde ikke være nødt til å oppføre seg som om hun fortsatt lever i steinalderen ( ugg-ugg, slå dama hardt i hodet og dra henne hjem så har du henne for alltid ) sånn som mannfolka fortsatt gjør. Nei, vi skulle tatt oss lov til å være frekke, egenrådige og leve som vi har lyst til nå som vi lever i det århundret vi lever i. Til og med de naive rasshøla vi deler kloden med må se å ta seg selv etter balla, klemme hardt og forstå hva slags undertrykking vi har måttet tale de siste, øh vel mer korrekt er det vel å si; hele tiden vi har bodd på denne runde kula. Nå er det faenmeg på tide at vi tar igjen, alt vi klarer i samlet flokk mulig tid.

 

Let’s have some fun girls! And boys, shut the fuck up, show respect and watch out, cos here we come !!!

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil