Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Desember

Desember

Snø, jul og julebord. Måneden er selvfølgelig desember.

Karakter: 6 (10. klasse)

Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
20.05.2008


Desember er en stressende og slitsom måned. Julegaver skal handles, det er julebord, og du må kle deg godt for å ikke bli syk. Du ser ut av vinduet, ser snøen falle ned på bakken og danne seg til is og ekkelt føre. Du må stå tidlig opp og skrape is av bilrutene, og kjøre i en halvtime i en iskald bil. Du legger deg, men får ikke sove, og bestemmer deg derfor for å lese et kapittel i den nye boka di. Et kapittel blir til to. To blir til tre. Slik fortsetter det til du ikke lenger klarer å se hva som står skrevet.

 

Dagen etter våkner du i siste liten, da vekkerklokka ringer for siste gang. Du har sovet en halvtime for lenge og tenker at du ikke burde lest seks kapitler, men kanskje heller fire. Du hiver i deg en brødskive og går ut for å skrape is av bilen. I dette øyeblikket skulle du ønske at du hadde garasje. Du setter deg inn i den kalde bilen, og på vei til jobben kjører du innom Statoil for å fylle på koppen med kaffe, sånn at du skal våkne litt.


 

Det nærmer seg jul, og du blir med ett stressa. Har jeg kjøpt gave til alle? Burde jeg kjøpe noen å ha i reserve? Lommeboka tømmes, og kortet går i minus.

 

På jobben er det flere som er sykmeldt, og mange er forkjøla. Du får mer jobb som du må ta over for andre. Du jobber overtid i et par uker, og bekymringene for å bli forkjøla selv går mer inn på deg de siste dagene før jul. Å ligge i seng under dyna i jula når du endelig har ferie er ikke det du har mest lyst til.

 

Så kommer julebordet da. Selvfølgelig drar du dit. En kveld med bare moro og kos er akkurat det du trenger nå. Du skynder deg hjem fra jobb og hopper i dusjen. Etter en lang og varm dusj skal du finne klær, men det du vil ha på deg er på vask. Du må bruke tid på å finne noe annet. Du setter deg i bilen igjen og kjører bort. Når du endelig er der, finner du ut at du selvfølgelig valgte feil antrekk. Etter et par samtaler bryr du deg ikke om det lenger. Etter et par runder rundt bordet merker du at stemningen er utrolig god og du har kommet i mye bedre humør. Antallet drinker i løpet av kvelden har steget, og du blir i bedre og bedre humør. Plutselig er du den mest høylydte personen rundt hele bordet.

 

Når julebordet er over blir du kjørt hjem, siden du har mista kontrollen og ikke aner hvor du skal. Dine kolleger vil heller ikke at du skal kjøre i fylla. Snille Jon, som er avholdsmann, kjører deg hjem. Du er glad for at du har snille kolleger, selv om du ikke skjønner hvorfor dere reiser nå. Snille Jon bare ler og sier at klokka er mye, og at alle drar hjem nå.

 

Du våkner tidlig neste morgen og er i tvil om du skal jobbe eller ikke. Det eneste du vet er at du er kvalm, og at du burde kutta ut lenge før du gjorde kvelden før. Du lager kaffe, men får ikke tatt en slurk før du må løpe på badet. Smaken setter seg i halsen, og hva du enn drikker, så kommer det opp igjen. Hodet verker som aldri før, og du tenker: Det er siste gang jeg drikker alkohol. Du setter deg foran TV-en og blir sittende der resten av dagen. Mat orker du ikke tanken på. Du begynner å gråte fordi du tenker på hvor mye du ødela kvelden før. Det som skulle bli morsomt og koselig.

 

Så kommer du inn i normale tanker. Det er jul om en uke. Den mest stressende uka i året. Mat skal handles, gjester skal inviteres, huset skal pyntes og juletre skal kjøpes. Du bestemmer deg for å ikke feire jul i år, men ombestemmer deg når du finner ut hvor koselig kvelden faktisk er. Dagene går. Du tenker på juletre, juletrepynt, invitasjoner, men glemmer det viktigste, ribba. Ingen jul uten ribbe.

 

Julekvelden er her. Du har invitert foreldre, søsken og nieser. Ribba står i ovnen og gavene ligger under treet. Dere spiser lenge og vel, skravler og har det koselig. Etter alt slit og stress finner du ut at jula er fin i år også. Når gavene åpnes, gleder du deg til å se ansiktene til niesene dine når de får gavene sine fra deg. Du vet at de blir glade, for du vet hva de ønska seg, og kjøpte det. Det du håper på nå er at de ikke allerede har kjøpt det før jul, eller at noen andre har kjøpt det til dem. Eller at de rett og slett ikke ønsker seg det lenger. Men forhåpentligvis gjør de det. Kvelden går og alle koser seg. Du legger deg og tenker at man faktisk kan ha det koselig uten alkohol også.

 

Første juledag. Alltid en koselig dag. Du sover lenge, og når du står opp, tasser du rundt i den gode myke pysjen din og de nye, myke tøflene. Du går i kjøleskapet og tar fram litt kald ribbe fra i går. Du setter deg ned og spiser og ser på barne-tv på NRK. Det minner deg om barndommen.

 

De ringer fra jobben med ønske om en god jul og et godt nytt år. Du får fri fram til 3. januar. Du smiler for deg selv med tanken på at du har ferie i en uke framover. Du senker skuldrene med en stor kopp god julete. Du tar en lang dusj og slapper av. Utpå ettermiddagen ringer du ei venninne for å spørre om hun vil være med på romjulsshopping om to dager.

 

Resten av dagen bare slapper du av. Neste gang du ser ut av vinduet begynner det å snø. Snøen er ikke lenger våt, men den legger seg som et dunpledd over bakken, bilen og huset. Det er nå du virkelig får den gode julefølelsen. Du spiser litt av pepperkakene som moren din hadde med seg i går. Senere på dagen inviterer du din søster på te.

 

Andre juledag syns du egentlig er ganske kjedelig. Butikkene er stengt og det er ikke noe å gjøre. Du ringer derfor niesene dine og bestemmer deg for å ta de med til parken for å ake.

 

Endelig er tredje juledag her. I dag skal du ut og shoppe på salg med din bestevenninne. Du kler på deg noe kult og setter deg på bussen. Hun kommer på bussen et par stopper etter deg, og dere skravler som om dere ikke har sett hverandre på ti år. Etter en lang samtale med sladder og venninneprat, kommer dere plutselig inn på nyttårsaften. En stor bra fest med masse folk, god mat og drikke og kule raketter, i et leid lokale ned i byen.

 

Dere kommer til byen og ser salg over alt. Ikke bare salg, men folk er over alt også. Du sniker deg inn i folkemengden med venninna di etter deg. Du holder henne i hånda for å være helt sikker på at dere ikke mister hverandre. Dere kommer inn på HM og du finner en tunika du bare må ha, selv om du ikke får brukt den før til sommeren. Men siden den koster bare 70 % av full pris, kan du ikke la være. Noe må man jo kunne unne seg. Så sant, det er jo bare jul en gang i året, og da skal man nyte den. Dere tar en liten pause når dere er slitne. Dere setter ned og kjøper en kaffe hver. I dag orker du ikke så mye, så det holder med en cappuccino. Godt smakte det. Dere går litt mer rundt og shopper enda mer.

 

Når nyttårsaften kommer, står du selvfølgelig opp litt tidlig. Du tar en god lang dusj, og etter det lager du en god frokost og kaffe. Du finner fram klær. De du skulle brukt på julebordet er nyvaska og du tar på deg dem i dag. Dette er en spesiell dag. Den siste dagen i 2007. I morgen kommer den første i 2008. Du ringer venninna di og hun kommer til deg. Dere sminker dere og bestiller en taxi. Turen kostet 109 kr. Dere deler beløpet. Mat, raketter og drikke er allerede ordnet. Dere rydder og ordner i stand. I kveld blir det koldtbord. Gjestene begynner og komme. Dere venter over 100 personer. Du kjenner ikke alle, så du er ganske spent. Når alle har kommet, setter alle seg ned og forsyner seg med mat. Drikkevarer har alle ordnet selv, og det var ikke lite som var tatt med inn i huset.

 

Klokka slår tolv, og nå er det tid for raketter. Du er i ganske godt humør, og finner ut at i den tilstanden du er i nå, er det ikke så lurt å tenne på raketter. Du foretrekker heller å stå og se på. De andre er enige og tenner på rakettene. Han du har hatt et godt øye til en god stund kommer bort til deg, og legger en arm over skulderen din.


- Godt nytt år!

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil