Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Paret som sloss mot Trollet

Paret som sloss mot Trollet

Eventyr.

Sjanger
Eventyr
Språkform
Bokmål
Lastet opp
28.07.2000
Tema
Eventyr

Det var en gang 7 søstre som bodde langt inne i skogen på ei diger sæter. De var budeier alle sammen. De levde av å spise Rein og Gris, de drakk melk som kom av geitene. Lengre inne i skogen bodde det 7 brødre, de bodde også på ei sæter.

 

De lekte ganske ofte sammen midt inne i skogen. En dag skulle de gå lengre inn i skogen, til et digert fjell som var det største og rareste fjellet i den skogen. Fjellet kaltes Trollfjellet fordi en gang for lenge siden var det tre brødre som forsvant og ble funnet igjen inne i fjellet. De trodde det var et troll som hadde tatt dem. Og derfor heter skogen Trollskogen også. De 7 brødrene og søstrene ville gå inn i fjellet og sjekke hva som var inne i fjellet.

 

De hadde gått langt og lengre en langt inne fjellet der de måtte stoppe fordi hulen gikk ikke lengre. Plutselig åpnet det seg en sprekk i fjellet som viste en gang til et digert hulerom med fult av gull og juveler. De gikk inn og dermed lokket sprekken seg igjen som et smell. Der sto det digre fæle trollet med ett øye i pannen og en skog på nesa. ”Hva er det dere er ute etter” spurte trollet. Ungene ble ganske redde og svarte ikke med en gang. ”Hva er det dere er ute etter” sa trollet igjen og hørte ganske sint ut. ”Vi skulle bare sjekke hva som var inne i fjellet” sa den ene broren. ”HAHAHAHAHA” skrek trollet og begynte og gå nærmere de små ungene. ”Hm, hva skal jeg gjøre med dere tro” sa trollet. ”Jo nå vet jeg det, dere får ikke gå før dere har sloss mot meg” sa trollet. ”Sloss mot deg?” sa en av søstrene. ”ja sloss mot meg, dere får ikke slippe unna alle sammen, det er bare to som får gå og de to får alt gull og sølv som finnes i denne hulen. Dere skal gå i par og de som greier og legge meg i bakken får gå” sa trollet og begynte og le. Søstrene og Brødrene delte seg i par ganske fort, de planla en plan som de skulle følge. Trollet lurte på hva ungene drev med. ”Skal vi snart begynne” sa trollet og begynte og bli ganske utålmodig. ”Ja nå kan vi starte” sa det ene paret. ”Ha Ha dette skal bli lett” sa trollet, og de begynte og sloss. Det første paret tapte lett som bare det. Det andre Paret begynte og sloss, ”dette blir iallfall lett” sa trollet og det hadde han rett i, det andre paret tapte de også.

 

Så kom det tredje paret og begynte og sloss ”dette blir lett” sa trollet igjen. Men denne gangen hadde han litt problemer med å ta de. Det fjerde paret begynte og sloss mot trollet som var uovervinnelig. ”STOPP” sa den ene gutten, ”Vi må begynne på nytt” sa den vesle jenta. ”Hvorfor det?” sa trollet. ”Vi glemte…… nei vi glemte ingen ting” sa begge to og gikk løs på trollet, men trollet var så feit at ungen føyk tilbake og de tapte de også. Det femte paret startet og sloss, og før trollet hadde fått tatt ett skritt så kom den ene gutten med en diger stokk som de trædde igjennom magen til trollet, og vips så var trollet død og datt i bakken. Ungene jublet over at de vant og at de drepte trollet. Nå fikk de alt gull og sølv de bare orket og dra med seg, og kunne dra hjem. Snipp snapp snute, så var eventyret ute.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil