Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Privatisering og kunkurranseutsetting av offentlig sektor

Privatisering og kunkurranseutsetting av offentlig sektor

Håper teksten gir tid til ettertanke for noen og enhver, og kritiske, negative og slaktende kommentarer er hjertelig velkomne, det er selvfølgelig positive også.

Sjanger
Leserinnlegg
Språkform
Bokmål
Lastet opp
07.05.2008

Når du ser på TV, hvilket program ser du på? Du ser på det programmet du liker, det programmet du synes har det innholdet som passer DEG best, DU har et valg.

 

Men tenk deg om det kun fantes én TV-kanal, og at staten fortalte deg hvilket program du måtte se på. Hvis du drev denne TV-kanalen hadde du ikke trengt å bekymre deg for hvilke programmer du sendte, du får en fast månedslønn fra staten, og kan like godt ta det med ro.

 

Det er på nettopp denne måten hele den offentlige sektoren i dag drives, vi som forbrukere har ikke noe valg, og kan ikke annet enn å ta til takke med det tilbudet vi får levert. Dette er ineffektivitet i praksis. Uten konkurranse vil enhver virksomhet gå i stå, og vi ender opp med det vi har i dag.

 

Tenk deg nå at du er en elev på en offentlig skole, kanskje befinner du deg i et dårlig skolebygg med muggent ventilasjonsanlegg, kanskje liker du ikke lærerne, du føler ikke at du lærer noe. Trolig så er det også flere som ikke er fornøyde med tilbudet.

 

Hva så om alle skolene ble privatisert, og vi fikk et fritt skolevalg? Da hadde elevene rett og slett byttet skole, til en bedre. De bytter til den de liker best, og den de lærer mest på. Den gamle skolen ville kanskje mistet alle elevene, og måtte legge ned. Slik er det konkurranseutsetning virker i praksis, de sterkeste overlever. De som gir et tilbud som er under mål, eller rett og slett ikke godt nok, har ikke lengre livets rett. Dermed får vi som forbrukere alltid det tilbudet som vi vil ha, når vi vil ha det.

 

I monopoler blir lite gjort. Tenk på hvor det er vi venter lengst i kø. Jo, det er på biltilsynet, posthuset, rådhuset, politistasjonen; eller som et ekstremt eksempel, den tidligere Sovjetunionen. Der ventet folk i kø i gjennomsnitt 2 timer pr. dag. 5 år i løpet av en livstid!

 

Tenk på før televerket ble utskilt. Alle telefonene var like, og alle samtalene var dyre. Slik er det ikke lengre, private aktører har fått spillerom.

 

 ”Vi bryr oss ikke, for vi trenger ikke å bry oss” er holdningene hos mange monopoler. Men ta vekk monopolstatusen og PANG, kundene betyr noe. Tenk på hvor mange valg privatiseringen gir deg når du skal kjøpe mobilabonnent, det finnes hundretalls av valg basert på hvor mye du ringer, hvor stor familien din er, og millioner av andre faktorer.

 

De negative sidene med privatisering vil nok mange mene er den mindre sosialistiske tryggheten vi kan få rundt grunnleggende ting som helse, eldreomsorg. Dette er noe staten bør dekke gjennom en tilskudds- / trygdeordning. Man får et bestemt beløp, og man velger selv hvordan man vil disponere pengene. Innen helse bør også staten stille opp med en helseforsikring som dekker ulykker med mer.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil