Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Jamaica

Jamaica

Et prosjekt om den karibiske øya Jamaica.

Karakter: 5 (10. klasse)

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
06.05.2008


Forord:

Jeg valgte å skrive om Jamaica, siden det virket som et interessant land å skrive om. Det er også masse fine strender og fint landskap der, som jeg hadde lyst å lære mer om.

 

Innholdsfortegnelse:

Fakta om Jamaica

Historie om Jamaica

Naturen til Jamaica

Byer i Jamaica, Kingston

Montego Bay

Spanish Town

Det karibiske hav

Sporter på Jamaica

Bob Marley

Marihuana

Intervju

Etterord og kilder

 

Fakta om Jamaica

I Jamaica så er det offisielle språket engelsk og det andre språket er Jamaica-kreolsk , men de snakker også spansk noen plasser der. Hovedstaten der er Kingston, to andre kjente byer er Montego Bay og Spanish Town. Øyen Jamaica er den tredje største øya i Karibia.

 

I Jamaica har de konstitusjonelt monarki. Det vil si at de har konge, dronning og statsminiser, men kongen er død så de har bare dronning og statsminister nå. Dronningen heter Elisabeth II og stasministeren heter Portia Simpson-Miller og det er en kvinne. Hun er den første kvinnelige statsminister der, hun ble statsminister i 2006.


 

Jamaica har et areal på 10.991 km2. Jamaica er det 165. største landet i Verden, så det er ikke så veldig stort forhold til mange andre land i verden. I 2005 var det 2.731.832 innbyggere der, og de er 249 personer per kvadratkilometer, og de er på 32. plass om å ha flest innbyggere per kilometer. 

 

I Jamaica bruker de penger som kalles Jamaicanske dollar, og en Jamaicansk dollar er ca det samme som 8 norske kroner. I Jamaica har de VTC-5 som tidssone, og de ligger ca 6 timer etter Norge. Nasjonaldagen til Jamaica er den første mandagen i august. Nasjonalsangen de har heter ”Jamaica, land we love”.  I 1993 så hadde Jamaica 3350 soldater.

 

Jamaica eksporterer Bauxitt (som er en steintype), sukker, bananer og rom (som er brennevin). Jamaica er en av verdens største produsenter av bauxitt. ¼ av de som er i arbeid i Jamaica , arbeider i gruver. De viktigste handelspartene til Jamaica er USA, Storbritannia, Canada og Nederlandske Antiller.

 

Det er 70 % kristne, nesten alle de tilhører den amerikanske kirke, rundt 20 % er med i andre kristne trossamfunn, halvparten av de er romersk-katolikker. Noe sånn som 7 % av befolkningen har sin egen religion, men det er noen få katolikker.

 

Befolkningen består av 80 % svarte, 15 % mulatter og 5 % hvite. Helseforholdene i Jamaica er utrolig gode forhold til mange andre land i verden, gjennomsnittsalderen i Jamaica i 1992 var 68 år. Det er få nyfødte barn som dør der. Når de er 6 år i Jamaica så begynner de på grunnskolen, og på grunnskolen går de på til de er 15 år.

 

Det er veldig mange turister som besøker øya, fordi det er så fin natur og ekstremt fine strender som er veldig populære å reise til. De fleste turistene er fra USA.

 

<bilde>

 

Bak på bilene i Jamaica så står det JA.

 

<bilde>

Bauxitt

 

<bilde>

Sukker

 

<bilde>

Bananer

 

<bilde>

Rom

 

Historie

Jamaica ble oppdaget av Columbus i 1494, og når Columbus kom til Jamaica så var det innfødte der allerede. Fra 1509 til 1655 var Jamaica erobret av England. 

 

Urbefolkningen til Jamaica er en indianertype som ble kalt arawk-indianere de kalte øya for Xamaya (som betyr: kildenes land, fordi det var så mange kilder der som fantes i de tette skogene der.) De var fiender med Guanahatebey folket, som kom fra Nord-Amerika.  Arawak–indianerne bodde i landsbyer i hytter som var laget av palmeblader, de var flinke til å utnytte naturen med å fiske. De var også ganske musikalske for sang og dans var det som var livet de sitt. Arawk-indianerene trodde på guden cemίes som var en enkel gud som hadde skapt alt av natur. Arawk-indianerene ble utryddet da engelskmennene kom til Jamaica, for de brukte arawk-indianerene til slaver og eksporterte de til andre land som slaver. Engelskmennene hadde med seg mange sykdommer, som ikke arawk-indianerene hadde immunforsvar til. Arwk-idianerene døde ut av sykdom og slaveri.

 

Jamaica ble et selvstendig land i 1944. Jamaica ble med i Vestindias-Fødertradisjon i 1961 så trakk de seg ut igjen, og da ble det til at føderasjonen ble oppløst, det ble 100 % uavhengige i 1962.

 

I 1972 ble Michael Manley statsminister, i slutten av 1970 ble hans sosialistiske politikk ikke noe godt likt av folket, så han fikk mye mot seg. Da hadde øya mye uro, og da ble det mye mer kriminalitet. I 1980 gikk Michael Manley av som statsminister. Da ble en mann som var streng og hadde mye regler, som het Edward Seaga, statsminister.  I valget i 1989 fikk Manley's parti igjen stort flertall og vant. I 1992 overtok Percival J. Patterson partiet til Michael Manley. I 2006 ble Portia Simpson Miller president og er det er hun i dag også.

 

Arawk-indianerene

<bilde>

<bilde>

 

Jamaicas natur

Jamaica er en del av det tertiære fjellsystemet, det ligger på en underjordisk fjellkjede. Noe sånn som halve Jamaica er dekket av et tykt kalksteinslag, det er så mye kalk i Jamaica siden det var senket under vann før.

 

Vest-Øst i Jamaica er det noen parallelle fjellkjeder, og den høyeste fjellkjeden er på 2256 meter over havet og heter Blue Mounten Peak. På kartet ser det ut som om fjellene ligger midt i landet. Jamaica har en smal kyststripe rundt seg. De hvite og pene strendene er det mest av på nord og vestkysten.

 

Det er tropisk klima på kysten og lavlandet, og i høyden er det også et varmt klima. I august kan det komme tropiske stormer av østlig og sørøstlig vinder, de tropiske stormene kan gjøre store ødeleggelser.

 

Mye av den gamle naturen har blitt ødelagt i lavlandet, før var det mye skog i lavlandet. Det er regnskog på den nordlige delen av øya, men enda lengre nede er mye av regnskogen byttet ut med banablantasjer (der de dyrker bananer, og så selger de videre).  Det er masse forsjellige blomster i Jamaica det finnes faktisk over 300 blomsterarter der.

 

De eneste originale pattedyrene som opprinnelig er fra Jamaica er en spissmusart, men den døde ut for en liten stund siden, en flaggermus og en hutiaen. En hutiaen er en beverrotte, som hører til i beverrottefamilien. Før så var hutiaen veldig populær siden kjøttet, skal være veldig godt å spise. 

 

I 1872 ble mungoen tatt inn fra i India til Jamaica, for å prøve å urydde rottene som hadde fulgt med menneskene hit, sammen med noen slanger.

 

En hutiaen

<bilde>

 

Mungoer

<bilde>

 

Byer på Jamaica

Kingston

Kingston  er hovedstaten i Jamaica, og Kingston er den største byen i Jamaica med 655 000 innbyggere i 1999. Byen er delt inn i 2 hoveddeler, sentrum som er mest eldst og New Kingston som er den nye påbygde delen. I New Kingston er den mest interessante delen for turistene å besøke Bob Marley museet. Det er også finest strendene Hellshire og Lime Cay der.


 

Kingston

<bilde>

 

Hellshire Beach

<bilde>

 

Lime Cay Beach

<bilde>

 

Montego Bay

Montego Bay er en by i Jamaica, med 90 500 innbyggere i 2000.  Der er Jamaicas største flyplass, den heter Sir Donald Sangster International Airport. Byen er også kjent for tax free shopping og krus båtene som legger til på en kunstig laget halvøy. Byen har Jamaicas mest kjente stand med turkist vann, den heter Doctor's Cave Beach, og som er utrolig fin.

 

Montego Bay

<bilde>

 

Doctor's Caves Beach

<bilde>


Spanish Town

Spanish Town er den nest største byen i Jamaica, det er den gamle hovedstaten til Jamaica fram til 1872. I Spanish Town er det ca 148 850 innbyggere. Spanish Town ble først kalt Santiago de la Vega når den ble grunnlagt av Francisco de Garay i 1534 som hovedstaten i Jamaica. Litt senere ble den kalt Santiago de la Vega og St. Jago de la Vega. Byen ble kalt Spanish Town etter 1655 da Storbritannia eroberet Jamaica. Byen fikk ganske mye skader når den ble erobret så da tok Port Royal over som hovedstat. I 1692 så fikk Port Royal mye skader av jordskjelv, så da måtte Spanish Town være hovedstaten igjen. Nå er Kingston hovedstat.

 

<bilde>

 

Det karibiske hav

Det karibiske hav er rundt hele Jamaica, det kalles også Karbihavet. Det karibiske havet er nabohav til Atlanterhavet, og ligger inntil sør og mellom Amerika og Antillene. I nord vest i det karibiske hav har gjennom Yucatnkanalen sammenhengning med mexico golfen.

 

Det Karibiske hav har et areal på 2 754 000 km². Der det er aller dypest i det Karibiske have er Cayman-rennen mellom Jamaica og Cuba, og der er det 7 500 m til bunnen av havet. Hele det Karibiske havet har spesielt mange øyer, og er kjent for Karibia.

 

Det er utrolig mange fine strender rundt havet. Det er mange store kjente cruis skip som reiser i det karibiske hav, men det er også veldig populært å seile der. Det er et veldig kjent hav.

 

<bilde>

 

Sporter på Jamaica

De vanligste sportene på Jamaica er golf, tennis, sjakk, bobsleigh, cricket, fotball, sykling og rugby.

 

Golf: Den mest kjente Jamaicanske golfklubben er Tryall Golf Club, som er en privat klubb i Jamaica. Klubben ligger i Hanover Parish, som er en plass ikke så langt vekke fra Montego Bay, der har de en bane med 18 hull.

<bilde>

 

Sjakk: Jamaica har en litt kjent sjakk spiller som er ganske flink, han heter Ryan Palmer og er født i 1974. Han har vunnet mange mesterskap, og nå har han flyttet til Storbritanaia for å bli mer kjent. Han har vunnet over en av Storbritannias suksessfulle spillere som heter Tom Pym.

<bilde>

 

Bobsleigh: Det Jamaicanske bobsleigh timet er helt ok. Det var først med i vinter OL i Canada i 1988 og prøvde seg der litt. I 1992 var de med i vinter OL i Frankriket, der kom de på 14 plass. I 2000 fikk Jamaica gullmedalje i Worlg push Bobsled Championship. De har også en egen film om det, som heter Cool Runnings, den handler om Jamaicas bobslede historie, og er ganske gøy (jeg har sett den).

<bilde>

 

Cricket: Jamaica er veldig flinke i Cricket, det er vel nasjonalsporten til Jamaica. Jamaica har vunne opprinlige første klasse konkuransen 6 ganager, og vunne en dags konkurransen 5 ganger og delte første plassen en gang.

<bilde>

 

Fotball: Fotball er den mest populære sporten i Jamaica. De har en serie med de 12 beste fotball lagene i som heter Cash Plus Premier League, som er ganske så likt som den norske serien. De spiller også mot andre land.

<bilde>

 

Sykkling: Jamaica er ganske aktive i sykling, de er med i sykkelløp som tour de france.

<bilde>

 

Rugby: Jamaica har et rugby lag i nesten vær stor by, og et landslag. De er ganske aktive i det.

<bilde>

Bob Marley

Bob Marley ble født 6. februar i 1945 iTrenchtown i Jamaica, og døde som 35 år gammel i 1980. Han er kjent for å ha dreds og synge reggae, og får røyke marihuana. Jeg mener og tror at han er verdens mest kjente reggaesanger, han skrev sangene sine selv. Han var med i et band som het The Whalers! I begynnelsen så var han ikke så kjent , men etter vært så fikk han bare flere og flere fans. Til slutt så var han Jamaicas mest kjente person.

 

Den mest kjente sangen hans er: No woman no cry, I shout the sheriff.

 

<bilde>

 

Marihuana

Marihuana eller ganja som noen også sier i Jamaica og mange andre land. Marihuana er det viktigste jordbrukproduktet for fattige bønner i Jamaica, for det er det så lett å tjene penger på der nede.

 

I 1800-tallet tok indiske innvandrere med seg planten fra India til Jamaica. Selv om marihuana er ulovlig er det over halvparten av folket i Jamaica som røyker, drikker og som bruker det i kaker. Det er ikke vanskelig å få kjøpt marihuana i Jamaica, på turist steder er det nesten umulig og unngå å bli tilbutt å kjøpe marihuana, av unge menn.


 

Regjeringen i Jamaica er veldig strenge når det gjelder marihuana, selv om det ikke virker sånn. Marihuana er forbudt å bruk, oppbevare, dyrke og smugle vist du blir tatt for det kan henne at du må sitte opp til 10år i fengsel, men lika vell blir det røyket overalt.

 

<bilde>

 

Intervju

Dette er et intervju med Anna som har vært på Jamaica i en måned.

 

Sp1: Tid var du der, og hvor var du der?

Svar: Jeg var på Jamaica fra 28 desember 1994 og kom hjem i slutten av januar 1995.

 

Sp2: Hvordan var det der i forhold til Norge?

Svar: Godt og varmt og mange fine strender! Det var veldig idyllisk på overflaten, men vi oppdaget snart at det var mange fattige mennesker der, og et veldig tydelig klasseskille. De fattige var veldig fattige og de rike var veldig rike.

 

Sp3:Hvordan var menneskene der?

Svar: Vi var i et bryllup og ble derfor godt kjent med familien til bruden som var fra Jamaica. Brudgommen var fra Norge. Familien til bruden var fra den øvre middelklasse og vi ble vartet veldig opp. De tok oss med rundt og vi fikk se mye av landet.

 

Sp 4: Hadde de TV?

Svar: Ja, TV var et vanlig innslag i de fleste hjem. Jeg tror amerikanske program var det mest populære.

 

Sp 5: Hvordan var maten?

Svar: Maten var helt grei, men mye sterkt krydret mat. Grillet lobster (hummer uten klør) var min favoritt. Mc Donalds var tilstede i hver by/tettsted, og det ble redningen mang en gang. Vi ble skikkelig matforgiftet da vi spiste vanlig gatekjøkkenmat.

 

Sp 6: Var det ellers noe spesielt du husker fra turen?

Svar: Det var utrolig mye bruk av marihuana og det gjaldt ikke bare ungdommer. Det var helt vanlig at både tante og bestemor tok seg en blås. Dette syntes jeg var sjokkerende, men jeg ble forklart at dette var en del av kulturen (selv om det i praksis var ulovlig) Noe jeg også minnes veldig godt var når det ble spilt musikk av Bob Marley, da begynte menneskene rundt oss å danse, gamle som unge, uavhengig av tid og sted. Det syntes jeg var utrolig morsomt å se! Eller var det et kjempe flott land som jeg kan anbefale andre å reise til.

 

Nigril beach i Jamaica

<bilde>

 

Etterord:

Jeg synes det var veldig inntresangt å skrive om Jamaica og jeg lærte masse om det som jeg ikke viste. Jeg var ganske uheldig å mistet hele prosjektet, så jeg måtte gjøre det på nytt. Det gikk greit, for da jeg gjorde det på nytt igjen så kom jeg på ting som jeg hadde i det gamle prosjektet. Så nå føler jeg at jeg kan en god del om Jamaica, og det er jo bra. Jeg føler at jeg fikk et ganske bra resultat til slutt J

 

 

Kilder:

 

Internett:

http://www.caplex.no

http://www.wikipedia.org

http://www.leksikon.org/art.php?n=3008

http://home.online.no/~pjmohn/giti/bob_marley.htm

http://www.vg.no/vg/97/reise/0207jamaica.html

 

Bøker:

barnas verdensatlas

Hele Norges leksikon ( bind 7 )

 

<bilde>

 

<bilde>


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil