Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Staten Israel

Staten Israel

Om Israel og landets konflikter til og med 1976.

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
28.07.2000

I år 70 e.kr. ble tempelet i Jerusalem revet av romerne og jødene ble jagd/spredd over hele verden. Jødene holder seg ofte for seg selv og er veldig suksessrike. Andre mennesker har en tendens til å mislike dette og jødene er derfor blitt forfulgt nesten hele tiden opp gjennom historien. (Progromer = jødeforfølgelser).

 

Ca i 1850 ble ”den Jødiske Nasjonale Bevegelse” startet. I 1851 ble jødeparagrafen i Norge opphevet. Sionismen oppstår. (Sionismen: Tanken på at jødene skal få sitt eget land). Theodor Herzl var sionismens far. Jødene begynner å flytte til midtøsten. De slår seg ned og det oppstår etter hvert små byer/samfunn med bare jøder. I 1886 blir den jødiske byen Petach Tikeve angrepet av Palestinere.

 

1917, 1. Verdenskrig er over, tyskerne er slått. Engelskmennene er enig med jødene og den engelske utenriksministeren Balfour erklærer at jødene skal få et eget land i midtøsten/Palestina, men de som allerede bor der skal ikke forulempes på noen måte. I 1918 blir det osmanske riket styrtet og England og Frankrike overtar makten i midtøsten. Frankrike får Libanon og Syria, England får Egypt, Palestina og Irak. Jordan er et eget land med kongedømme.

 

Høsten 1945, etter at 2. Verdenskrig er over blir FN opprettet av de 53 vinnerlandene. I 1947-48 får verden dårlig samvittighet ovenfor Jødene og FN bestemmer at jødene skal få et eget land, Israel. Jødene begynte med en gang å strømme til Midtøsten. Jødene valgte ledere og 14/5 1948 erklærte de staten Israel for opprettet. Israel ”tok” ca. 50% av Palestina. I 1949 brøt det ut krig mellom Israel og Palestina. Da krigen var over, hadde jødene klart å erobre masse land fra Palestina. Dette har palestinerne aldri godtatt.

 

Jødene mottok mye støtte, i form av militært utstyr og trening fra USA, og ble etter hvert veldig sterke.

 

I 1967 brøt 6-dagers krigen ut. Det var like før Araberlandene ville angripe Israel, det var de fleste klar over. Men Jødene, som er veldig gode strateger, overrasket hele verden ved at de gikk til angrep på Syria, Egypt og Jordan. Disse landene ble fullstendig tatt på senga og Israel vant suverent. Etter krigen satt Israel igjen med Golan-høydene som de hadde tatt fra Syria og Sinaihalvøyen. Golan-høydene var veldig viktige for Syria strategiskt sett. Her hadde de utplassert kanoner som kunne skyte halvveis inn i Israel.

 

I 1973 brøt Jom-Kipur krigen ut. Egypt angrep Israel. Det førte til at Israel ga tilbake Sinaihalvøyen.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil