Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Landssvikoppgjøret

Landssvikoppgjøret

Handler om landssvikoppgjøret etter 2. verdenskrig.

Karakter: 5

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
05.05.2008

goJeg skal ta for meg hvordan det norske folk reagerte på at noen nordmenn under 2. verdenskrig sluttet seg til NS og ble anklaget for landsforræderi.

 

Etter 2. verdenskrig ble alle nordmenn som hadde vært medlem av NS (Nasjonal Samling) arrestert. De synes kanskje at de ble urettferdig behandlet, men de kan jo egentlig være takknemlige for at de ikke ble skutt uten lov og dom. For de havnet i retten, men de ble vel ikke behandlet så veldig bra der heller. De nordmenn som hadde vært trofaste mot sitt land, så på disse menneskene som forredere. Norge var i krig og de hadde tatt parti med fienden. Men det kan jo hende at disse nordmennene som liksom hadde tatt parti med fienden på en måte ikke hadde noe valg. De ble kanskje med i NS og ble tilhengere av nazistene fordi de ikke ville bli straffet. Mange mente at de norske nazistene slapp for lett unna. Mens andre igjen mente at de fikk altfor hard straff.

 

Under krigen hadde det bygget seg opp hat mot nazistene hos det norske folk. Dette var jo ikke så rart for de nordmenn som hadde blitt medlemmer av NS hadde jo sluttet seg til fienden. Noen gjorde det kanskje fordi de trodde på det som Hitler mente. I dag vil de fleste si at de som syntes dette var litt ”skrullat” i huet, og jeg sier ikke at de ikke var eller at de var det. Men noe rart må de jo ha tenkt, men vi kan jo ikke lese tanker heller. Så å finne ut hva det var for noe rart de tenkte kan bli en smule vanskelig.

 

I hvert fall så var jo dette landssvikoppgjøret noe som alle nordmenn var opptatt av på slutten av krigen. Nordmennene planla ikke rettsoppgjøret helt selv.  De første forberedelser ble gjort av regjeringen i London. Senere ble det meste av forberedelser gjort av hjemmefrontledelsen. Arresteringene av mistenkte personer startet 9. mai 1945 etter lister som norske myndigheter og hjemmefrontledelsen hadde satt opp. Til sammen ble hele 28 750 personer arrestert, og i juli 1945 14 000 fengslet. 25 mennesker ble anklaget, dømt og henrettet for landsforræderi. Det var også 12 mennesker som ble dømt for krigsforbrytelser. Disse ble også hengt.

 

Ideologien til Nasjonal Samling var fascistisk nasjonalsosialisme. Mange av medlemmene hadde tidligere vært sosialister, men hadde nå gått over til nazister. Nazistene så på Stalin og kommunismen som sin største trussel. De var også veldig kritiske til demokratiet.

 

Hva som fikk så mange til å bli med i NS og bli tilhengere av nazistene er jo et godt spørsmål. Men noen av de som ble med var mennesker som var rike og eide mye. De likte ideene til nazistene fordi de var redde for at det kanskje kunne bli et kommunistisk samfunn. Hvis det ble det måtte de gi alt til staten.

 

Min mening om landsvikoppgjøret etter 2. verdenskrig er at de som ble dømt og henrettet for landsforræderi og krigsforbrytelser fikk som fortjent. Kanskje ikke hva de eller familien deres mente, men hadde jo tross alt begått forræderi mot sitt eget hjemland.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil