Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Joanne Kathleen Rowling

Joanne Kathleen Rowling

Les om J. K. Rowling, forfatteren bak Harry Potter-bøkene.

Skrevet i 8. klasse.

Sjanger
Biografi
Språkform
Bokmål
Lastet opp
05.05.2008


Joanne Kathleen Rowling, bedre kjent som J. K. Rowling, er den britiske forfatteren bak Harry Potter-bøkene. Hun bor i Edinburgh i Skottland med sin mann Neil Murray og sine tre døtre. J. K. Rowling har tjent seg styrtrik på bøkene om Harry Potter og er den 9. rikeste kvinnen i Storbritannia med sin formue på 6 milliarder kroner. Harry Potter-serien er oversatt til 65 språk og det er solgt i underkant av 400 millioner bøker i verden.

 

Joanne Rowling ble født 31. juli 1965. Hun ble født i Chipping Sodbury i England. Omtrent to år senere fikk hun en lillesøster som het Dianne. Foreldrene deres elsket å lese og leste mye for søstrene. Joanne gikk først på en skole utenfor Bristol. Hun elsket å skrive fantasihistorier og skrev sin første historie da hun var fem eller seks år. Historiene hun skrev leste hun opp for Dianne.

 

Da Joanne var ni flyttet familien til en landsby utenfor Chepstow i Wales. På samme tid som de flyttet døde favorittbestemoren til Joanne; Kathleen. Joanne var veldig lei seg. I tilegg likte hun ikke den nye skolen hun begynte på.


 

Da hun begynte på ungdomskolen møtte hun Sean Harris som ble hennes bestevenn. Han hadde en Ford Anglia som Rowling ofte satt på med. Det er ikke tilfeldig at det er akkurat en turkis Ford Anglia som redder Ronny og Harry da de ikke kommer gjennom bommen til Galtvortekspressen i ”Harry Potter og mysteriekammeret”. Sean var den første personen som Rowling delte hemmeligheten sin med; at hun ville bli forfatter. Sean hadde full tiltro til henne og det betydde mye for Joanne.

 

Da Joanne Rowling var ferdig på skolen begynte hun på Exeter universitetet. Der studerte hun språk. Hun underviste i et av årene og dette var en del av utdanningen hennes. Etter at hun hadde gått på universitetet dro hun til London for å bli sekretær. Der lærte hun å skrive raskt på maskin. Det fikk hun bruk for senere da hun skrev Harry Potter-bøkene.

 

Etter kurset fikk Rowling jobb i Amnesty international. I lunsjen dro de fleste ansatte til puben. Det gjorde ikke Rowling. Hun dro til en kafé eller en annen pub for å skrive.

 

På en togtur dukket ideen om Harry Potter opp. Rowling fant opp Harry Potter, Nesten hodeløse Nikk, Gygrid, Gnav, Ronny og Galtvort høyere skole for hekseri og trolldom.. Men akkurat da hun fikk denne strålende ideen dukket opp hadde hun ikke penn eller papir og måtte huske alt i hodet. Da Joanne kom hjem til leiligheten sin samme kveld begynte hun å skrive ”Harry Potter og de vises stein”.

 

Så skjedde det noe forferdelig i Joannes liv; moren hennes, Anne Rowling, døde av multippel sklerose. Hun døde bare 45 år gammel. Dette forandret mye i Harry Potter bøkene. Harry Potter fikk mye dypere følelser for foreldrene sine som døde da han var liten.

 

Joanne ville komme seg vekk og dro til Portugal for å undervise i språk. Hun tok med seg manuskriptet til Harry Potter. I Portugal giftet Joanne seg med en portugisisk mann. De fikk datteren Jessica. Ekteskapet gikk ikke særlig bra og de skilte seg. Joanne dro tilbake til England i 1994 med datteren og manuskriptet til Harry Potter som var ferdig. Hun begynte å undervise i England.

 

Det ble nesten ikke fritid for Joanne fordi hun hadde jobb og en datter. Hver gang hun fikk sjansen skyndte hun seg til en eller annen kafé for å skrive.

 

Hun ble endelig ferdig med boka og sendte de tre første kapitlene til en agent. Kapitlene ble returnert nesten med en gang. Rowling sendte kapitlene til en annen agent. Denne agenten ba om å få se resten av manuskriptet. Det tok et helt år for agenten hennes, Christopher, å finne et selskap som ville utgi boka. I 1996 ringte hann til Rowling og sa at ”Bloomsbury” var interessert i å gi ut boka. Bloomsbury ville unngå at unge gutter ikke skulle kjøpe boka hvis de så at boka var skrevet av en kvinne. Derfor tok Joanne Rowling navnet etter sin bestemor, Kathleen, for å få en initial til. Da ble det J. K. Rowling.

 

Harry Potter og de vises stein kom ut i 1997 og ble en braksuksess. Etter det fulgte det på seks andre bøker om Harry potter. Den sjuende boka kom ut sommeren 2007 og het ”Harry Potter og dødstalismanene” som er den siste boka i serien. Alle bøkene er blitt filmatisert og den siste filmen kommer ut i 2010. Rowling har ikke bare tjent penger på bøkene, men også på ting som er inspirert av Harry Potter som for eksempel dataspill, filmer, leketøy, lego osv.

 

 I dag blir J. K. Rowling sett på som en av verdens største, kvinnelige forfattere.

 

<bilde>


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil