Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Er det stivelse i potet?

Er det stivelse i potet?

Rapport fra forsøk utført i Natur og Miljø-fag om poteten.

Skrevet i 10. klasse.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
29.04.2008

Innledning:

Mennesker kan ikke utnytte stivelse i den formen, ”C6H10O5”, så derfor spaltes det til druesukker (glukose C6H12O6) slik at vi kan gjøre nytte av det. I denne formen kan det lettere tas opp i tynntarmen. Med dette forsøket skal vi undersøke om det finnes stivelse i potet, via å bruke joddløsning som indikator.

 

Ifølge en tekst fra ”lindasto.stud.hive.no/” dannes stivelse i planter ved overskudd av glukose. Og det brukes som reservelager for næring, akkurat som dyr bruker fett for lagring av energi.

 

<bilde>

 

<bilde>

Figur 2: Jodløsning med dråpeteller

 

Utstyrsliste:

- Jodløsning

- Dråpeteller

- Petriskål

- Potetskive

 

Hypotese:

Jeg tror at når vi drypper jodløsning på poteten så kommer poteten til å forandre farge fordi jod reagerer på stivelsen i poteten. Ergo, jeg tror det er stivelse i poteten.

 

Utførelse:

1 – Vi legger en potetskive i en petriskål.

2 – Vi suger opp litt joddløsning med dråpetelleren.

3 – Så påfører potetskiven ett par dråper joddløsning og ser hva som skjer.

 

<bilde>

Figur 3

Slik dryppes jod på poteten. Merk fargeforandringen.

 

Resultat:

Potetskiven skifter farge til blå/lilla sekundet det dryppes joddløsning på den, tilsvarende hypotesen min.

 

Konklusjon:

Poteten inneholder stivelse og det blir påvist av jodet. Poteskiven blir blå/lilla ”fordi stivelsesmolekylene er kveilet opp i spiraler slik at bare blåfargen i jodet blir reflektert. Resten av fargene i lyset blir absorbert av stoffet.”

- Hentet fra en rapport via linken ”http://www.daria.no/skole/?tekst=8058”.

 

Kilder:

http://lindasto.stud.hive.no/Naturfag/femtedammen.htm

http://no.wikipedia.org/wiki/Stivelse

http://www.daria.no/skole/?tekst=8058

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil