Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Skuespill om Påskeevangeliet

Skuespill om Påskeevangeliet

KORT skuespill rundt påskeevangeliet.

Sjanger
Annet
Språkform
Bokmål
Lastet opp
27.07.2000
Tema
Påsken

Roller:
Jesus
Disippelen Johannes
Disippelen Judas
Disippelen Jakob
Disippelen Peter
Disippelen _________________ (gravlegger Jeseus)
Ypperstepresten
Div.fiender av Jesus
Maria og Maria Magdalena
Engel
Folk i byen
Lærer
Elever
Pontius Pilatus
Barabas
To forbrytere

 

(Lærer kommer inn i klasserommet med en haug med bøker. Slipper bøkene ned på kateteret med et stort smell)

 

Lærer: Hallo. Nå er det kristendom. Vekk med fingerboardet Petter. I dag skal vi ha om hva påsken egentlig handler om. Er det noen som vet det?

 

Elev1: Påskeharen som kommer og legger egg.
Lærer: Nei det var galt. Noen andre?
Elev2: Er det ikke noe om Jesus?
Lærer: Jo, men hva om Jesus?
Elev2:Er ikke helt sikker. Er det ikke da han ble født?
(Oppgitt uttrykk i lærerens ansikt.)
Lærer: Nei, nei nei. Her trengs det visst litt undervisning. Her er det som skjedde:

 

(Kateteret flyttes tilbake til tavlen av “lærer og folk i byen”. Jesu kommer inn på et esel )
Folk i byen: Hoisianna!! Vår konge! Hoisianna!
(Folk i byen legger ned kapper og vifter med palmeblader. Ved døren står ypperstepresten og en annen mann og ser sure ut)
Yppersteprest: Jeg liker ikke den mannen der. Annen mann: Ikke jeg heller. Han truer våre posisjoner.
Yppersteprest: Vi burde kvitte oss med ham. Annen mann: Ja, vi må bare finne en måte å gjøre det på.

 

(Jesus rider litt videre og stiger av eselet.) Folk i byen: Bli vår konge!
Jesus: Å bli konge er ikke mitt mål. Jeg skal frelse menneskene.
(Folk straks mer sint.)
Folk i byen: Vil du ikke være vår konge??!! Vi forlater deg!
(Folk snur ryggen til Jesus og går sin vei.)

 

(På vei ut snur folk et skilt som det står “tempel” på, i hjørnet ved tavlen. (Disippelen Judas går til tempelet.(Et teppe som henger i hjørnet ved tavlen.)Der møter han ypperstepresten og annen mann.)
Disippelen Judas: Jeg kan hjelpe dere med å fange Jesus.
Annen mann: (

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil