Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Veiviseren

Veiviseren

Kort filmanmeldelse av Veiviseren.

Sjanger
Anmeldelse (bok, film...)
Språkform
Bokmål
Lastet opp
09.03.2008
Tema
Filmer

Veiviseren regnes av mange som kanskje den beste filmen som er laget her i landet. Den ble Oscar – nominert som Beste utenlandske film.

 

Det er vinter og sent på dagen når den 16 år gamle samen Aigin, vender tilbake til familiens leir etter en jakttur. På avstand ser han sjokkert at foreldrene og lillesøsteren brutalt blir drept og droppet i et hull i isen av noen svartkledde fremmede. Det er tsjudene; et folk som er kjent for å plyndre og myrde alle de kommer over. Plutselig blir Aigin selv oppdaget. Etter en vill flukt med en pil i armen, klarer han å riste dem av seg. Utslitt ankommer han en annen sameleir for å advare dem mot tsjudene. Men det oppstår panikk, og Aigin blir beskyldt for å ha satt livene deres i fare, siden sporene hans er lette å følge i den dype snøen. De skjønner likevel at han ikke hadde noe valg, og at deres eneste redning er å forlate leieren, umiddelbart.

 

Veiviseren er en spenningsfylt actionfilm som handler om hvordan samegutten Aigin blir tsjudenes veiviser. Jeg personlig, syntes at filmen er et mesterverk som skildrer kampen mellom det gode og det onde. Filmen var fantastisk filmet og med en ekstremt god lydsetting. Filmen passer for de fleste actioninteresserte fra 11 år og oppover.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil