Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Særemne

Særemne 161 stk.

Fordypningsemne om framstillingen av død i barne- og ungdomslitteratur

Særemne om hvordan døden blir framstilt for barn og unge i litteraturen. Jeg har tatt for meg bøkene Brødrene løvehjerte og I et speil i en gåte. Jeg skrev denne på vg3, og fikk karakteren 6. Fikk tilbakemelding om at konklusjonsbiten var litt kort.
Bokmål

Du er bra nok

Tekst med tema å være bra nok.
Bokmål

Den latterlige eksistensen

Fordypningsoppgave om humor i Doppler, Naiv.Super og Muleum. Karakter: 6-
Bokmål

Dystopi - særemne i norsk

Særemne om «1984» av George Orwell, supplert med Anders Malms «Massemenneske». Karakter: 6
Bokmål

Tante Ulrikkes vei

Teksten er en fordypningsoppgave i norsk. Analyse og tolkning av "Tante Ulrikkes vei"
Bokmål

Nullingen og 1984 om viktigheten av balanse mellom frihet og sikkerhet?

Teksten er om hvordan Nullingen av Paul Abel og 1984 illustrerer viktigheten av balanse mellom frihet og sikkerhet? Særemne, karakter 5.
Bokmål

Adolf Hitler før andre verdenskrig

En oppgave om Adolf Hitlers liv frem til slutten av 2. verdenskrig.
Bokmål

Alf Prøysen

Om oppveksten hans, og hva han laget gjennom årene. En del av bildene fra den opprinnelige oppgaven mangler.
Bokmål

Amalie Skram og hennes forfatterskap

Særemne om Amalie Skram og hennes forfatterskap.
Bokmål

Ambjørnsens bøker om Elling

Særemne om tre av Elling-bøkene av Ingvar Ambjørnsen. Hvordan forholder en person med sosial angst, som Elling, seg til samfunnet?
Bokmål

Amerikanske presidenter fra 1945

Om de amerikanske presidentene.
Bokmål

Analyse av føljetongen om Jarle Klepp

Særemne om Tore Renbergs tre romaner om Jarle Klepp; Mannen som elsket Yngve, Kompani Orheim og Charlotte Isabel Hansen. Jeg setter stor pris på om noen tar seg tid til å kommentere oppgaven, helst vg2-elever og oppover.
Bokmål

Anne Holt

Særemne om Anne Holt. Inneholder biografi og omtale av bøkene "Demonens død", "Død joker" og "Det som er mitt".
Bokmål

Anne Karin Elstad

Tar for seg bøkene Folket på Innhaug / Magret og Nytt rotfeste av Anne Karin Elstad. Problemstilling: Vis hvordan Anne Karin Elstad fremmer sine kvinnesakssynspunkter gjennom disse bøkene
Bokmål

"Appelsinpiken" av Jostein Gaarder

Særemne om boken "Appelsinpiken" og forfatteren av den, Jostein Gaarder. Skrevet i 10. klasse.
Bokmål

Are Kalvø

Analyse av Are Kalvøs ironibruk i tre av hans bøker.
Bokmål

Arn-serien: Hvordan forholder historien i bøkene seg til den historiske tid og hendelser

Heldagsprøve gitt i forbindelse med særemne. Den beskriver hvordan bøkene om Arn forholder seg til den egentlige historien. Karakter: 6 (VKII) (Heldagsprøve bokmål (5 timer), desember 2007)
Bokmål

Arne Garborg - Bøkene om Hove-slekta

Kort biografi av Arne Garborg og inngående analyse av bøkene hans.
Bokmål

Astrid Lindgren

Særemne om Astrid Lindgren
Bokmål

Astrid Lindgren

Særemne om den kjente og kjære forfatteren Astrid Lindgren.
Bokmål

Avhengighetsfølelsen mellom slagene

Oppgave om dataspill. Spillets oppbygging, ulike sjangere og hvorfor noen velger det sosiale livet fremfor spilling.
Bokmål

Band of Brothers

Særemne basert på tv-serien og boka "Band of Brothers".
Nynorsk

"Beatles" og "Halvbroren" av Lars Saabye Christensen

Særemne om "Beatles" og "Halvbroren". Gir også et innblikk i Lars Saabye Christensens skriving.
Bokmål

Bjørnstjerne Bjørnson

Analyse av tre verk: "Synnøve Solbakken", "Arne" og "En glad gutt".
Bokmål

Bohemen Bjørneboe

Analyse av tre bøker samt diverse avisartikler for å finne Jens Bjørneboes samfunnssyn.
Bokmål

Brytningstid i Norge

Kristningen av Norge. Karakter: 5
Bokmål

Brødre i blodet - fra bok til film

Adaptasjonsanalyse av "Brødre i blodet" og "Elling".
Bokmål

Buddhismen

Et særemne som gir en grundig innføring i buddhismen. Skrevet i 10. klasse.
Bokmål

Cecile Løveid

Forfatterstudium av Cecile Løveid - en fordypning i hennes dramatikk.
Bokmål

Daphne DuMaurier's Rebecca-summary and author

Litt om boken og forfatter+ egne synspunkter
Engelsk

Den blinde sannhet

Særemne om barnefilmer. Hvordan er språket i et utvalg barnefilmer i dag, sammenliknet med tidligere barnefilmer? Karakter: (5, 3APA)
Bokmål

Dinas bok og Herbjørg Wassmo

Særemne om Dinas bok, Herbjørg Wassmo og den litterære perioden ho høyrer til.
Nynorsk

Don Rosa vs. Frode Øverli

Særemne om tegneserieskaperne Don Rosa (Donald Duck) og Frode Øverli (Pondus). Oppgaven ser på likheter og ulikerheter i tegnestil og mye annet.
Bokmål

Dukkehjemmet før og nå

En inntrengende analyse av kjønnsrollene og familiestruktuen i Ibsens "Et dukkehjem" fra 1879 og Faldbakkens "Kaldt produkt" fra 2006.
Bokmål

Elling-serien av Ingvar Ambjørnsen

Analyse av bokserien med hovedvekt på Elling-karakteren.
Bokmål

En analyse med sideblikk til romanen ”Herman” og Hamsun

Særemne om Lars Saabye Christensens roman "Halvbroren" med sideblikk til romanen "Herman" og Hamsun. Meget bra! Karakter: 6 (3. klasse, allmenn)
Bokmål

En presentasjon av tre av Henning Mankells bøker

Særemne i norks bokmål gitt som heldagsprøve. Omhandler "Tea-Bag", "Leopardens øye" og "Kennedys hjerne" av Henning Mankell. Personskildring og sammenligning av hovedpersonene og kulturforskjellene mellom Vesten og Afrika.
Bokmål

En retorisk analyse av "Men størst av alt er friheten" og "Det norske sett med nye øyne"

En omfattende komparativ retorisk analyse av de to bøkene i tittelen, med hovedfokus på etos, logos og patos.
Bokmål

Er bøkene til Erlend Loe samfunnskritiske?

Oppgaven tar for seg "Doppler", "Naiv.Super." og "Fakta om Finland" og samfunnskritikken i dem. Karakter: 6 (heldagsprøve, særemne i norsk)
Bokmål

Erlend Loe

Sammenligning av bøkene "Tatt av kvinnen", "L" og "Naiv Super".
Bokmål

Erlend Loe - "Doppler"

Dette er et særemne om Erlend Loe og hans siste bok Doppler. Det står litt om Erlend Loe, samt et sammendrag av boka pluss litt til som personkarakteristikk etc.
Bokmål

Erlend Loe - Syn på mennesket og samfunnet

Erlend Loe, syn på mennesket og samfunnet: Naiv.Super, Fakta om Finland og Doppler. Karakter: 6
Bokmål

Erlend Loe og boka hans "Tatt av kvinnen"

Bokrapport om "Tatt av kvinnen" og en biografi av Erlend Loe.
Nynorsk

Erlend Loes "Naiv.Super." og "Doppler"

Fordypningsoppgave i norsk om bøkene "Naiv.Super." og "Doppler" av Erlend Loe.
Bokmål

"Et Dukkehjem" og "Forrådt"

Fordypning i "Et Dukkehjem" av Henrik Ibsen og "Forrådt" av Amalie Skram.
Bokmål

Evas øye: bok og film. (Karin Fossum)

Forfatteren, boken, filmen med mer.
Nynorsk

Fiksjon og fakta i "Da Vinci Koden"

Jeg fikk i oppgave om å skrive om boken "Da Vinci Koden" på særemnet mitt. Problemstillingen var hovedsaklig : "Hvordan skaper Dan Brown en debatt i dagens verden med romanen sin?" Karakter: 4- (fordypningsoppgave, norsk hovedmål)
Bokmål

Filosofi i Jostein Gaarders verk

Fordypningsemne/særemne om filosofi i Jostein Gaarders "Kabalmysteriet" og "Maya" med en sammenligning av sjanger (barne-/ungdomsbok vs. bok beregnet voksne). Skrevet våren 2010. Karakter: 6 (VG3)
Bokmål

Forbudte bøker

Dette er særemne jeg skrev om forbudte bøker som avgangselev ved videregående skole året 2007/2008. Jeg har i dette særemnet tatt for meg bøkene "Uten en tråd" av J. Bjørneboe, "Sangen om den røde rubin" av A. Mykle og "Albertine" av C. Krogh.
Bokmål

Forbudte bøker

Særemne om tidligere forbudte bøker: Albertine, Sangen om den røde rubin, Syndere i sommersol og Lady Chatterleys elsker.
Bokmål

Forbudte bøker i Norge

Særemne med tema forbudte bøker. Karakter: 5+
Bokmål

Forgjengelighetsangst. Olaf Bull, Edgar Allan Poe & John Keats

Analyse av tema relatert til angst for døden og tapet av det forgjengelige liv, i tillegg til kjønnsperspektivet i diktningen. Analysert: Stenen, Metope, When I Have Fears That I May Cease To Be, Lamia, Ligeia, The Raven.
Bokmål

Fornavn

Særemne om fornavn og navnets betydning.
Bokmål

Fornavn - Del II

Særemne om fornavn og navnets betydning. Del II
Bokmål

Fornavn - Del III

Særemne om fornavn og navnets betydning. Del III
Bokmål

Fra bok til film

Studie av overgangen fra bok til film: "Fiskerjenten" til "Det største i verden" og "Brødre i blodet" til "Elling".
Bokmål

Framtidsvisjoner/Science Fiction

Særemne om bøkene "1984", "Kallocain" og "Vidunderlige nye verden"
Bokmål

Funksjonalismen (stilepoke)

Dette er en oppgave om hovedtrekkene innen funksjonalismen. Det er lagt mest vekt på arkitektur, men også noe om møbler og stilens påvirkning her i landet. Rikelig illustrert. Oppgaven ble gitt meg i faget Kunst og Kulturhistorie på GK-Formgivningsfag.
Bokmål

George Orwell – turning politics into art

I teksten har jeg hovedsakelig tatt for meg boken "Animal Farm", men også boken "1984". Begge bøkene fokuserer på totalitære regimer, og ut i fra dette har jeg tolket hva slags syn Orwell hadde på totalitære regimer. (3. klasse, VGS)
Engelsk

"Haiene" av Jens Bjørneboe

Særemne om romanen "Haiene" av Jens Bjørneboe.
Bokmål

"Halvbroren" av Lars Saabye Christensen

Detaljert analyse av "Halvbroren" og presentasjon av forfatteren, Lars Saabye Christensen.
Bokmål

Harry Potter

Fordypningsemne om Harry Potter. Temaet for oppgaven er hvordan Harry Potter-serien har utviklet seg fra begynnelsen frem til i dag. Se vedlagt pdf-fil.
Bokmål

Harry Potter og De vises stein

Særemne om Harry Potter og De vises stein. Forfatterbiografi, handlingsreferat, analyse og sammenligning med filmen. Karakter: 6 (10. klasse)
Bokmål

Hellemyrsfolket

Særemne/forfatterstudium om alle 4 bøkene i Hellmyrsfolket av Amalie Skram.
Bokmål

Henrik Ibsen (1828-1906)

Et særemne om Henrik Ibsen som omhandler hele livet og forfatterskapet til Ibsen.
Bokmål

Henrik Ibsen, forfatterstudium.

Forfatterstudium av forfatteren Henrik Ibsen
Bokmål

Henrik Ibsens kvinneskikkelser

Tar for seg personlighetene til Hedvig, Gina og Hedda, samt Nora.
Bokmål

Herbjørg Wassmo

Særemne i norsk om tre romaner skrevet av Herbjørg Wassmo. Hvordan påvirkes døtrene av mødrene i "Huset med den blinde glassveranda", "Dinas bok" og "Et glass melk takk"?
Bokmål

Herdis triologien

Særemne basert på bøkene om Herdis av Torborg Nedreaas.
Bokmål

Hiphop

Særemne med problemstillingen: hva er hiphop?
Bokmål

Humor og Knut Nærum

Tema/forfatteroppgave om Humor og Knut Nærum. Analyse av bøkene "Døde menn går på ski", "Krig" og "Madonna-gåten". Karakter: 5-
Bokmål

Hvilke forskjeller og likheter er det mellom Ambjørnsens outsidere?

Særemne om Ingvar Ambjørnsen med utgangspunkt i bøkene "Hvite niggere", "Utsikt til paradiset" og "Dukken i taket".
Bokmål

Hvordan Buddhismen startet og generelt om religionen

Detaljrik tekst om hvordan Buddhismen startet og generelt om religionen.
Bokmål

Hvordan skape en bedre verden? - Sosial kritikk i Victor Hugos verker

Problemstilling: Hvordan framstiller Victor Hugo diverse sosiale problemer i sine to mest kjente verk, Les Misérables og Ringeren i Notre Dame?
Bokmål

Ibsens kvinner

Særemne i norsk om kvinnene i Henrik Ibsens tre skuespill Et dukkehjem, Gjengangere og Vildanden. Karakter: 6
Bokmål

Ingeborg Refling Hagen, andre deloppgave

Dette er andre deloppgave i særemnet mitt om Ingeborg Refling Hagen.
Nynorsk

Ingeborg Refling Hagen, første deloppgave

Dette er min første deloppgave til den store fordypningsoppgaven man har i VG3. Det er en slags blanding av logg og bokreferat, og beskriver arbeidsform og den første av de fire bøkene jeg leste i forbindelse med særemnet.
Bokmål

Ingeborg Refling Hagen, tredje deloppgave

Dette er tredje deloppgave i særemnet mitt om Ingeborg Refling Hagen.
Bokmål

Ingvar Ambjørnsen

Særemne om Ingvar Ambjørnsen.
Bokmål

Ingvar Ambjørnsen

Særemne om Ingvar Ambjørnsen.
Bokmål

Ingvar Ambjørnsen

Særemne om Ingvar Ambjørnsen.
Bokmål

Ingvar Ambjørnsen og bøkene om Elling

Om Ingvar Ambjørnsen og de tre første bøkene om Elling.
Bokmål

Islendingesagaers form og innhold

Særemne om Islendingesagar, med vekt på Egilssoga, Njålssoga og Soga om Gunnar Ormstunge.
Bokmål

Johan Falkberget - Fra vaskarryss til heimstaddikter

Særemne om Johan Falkbergets liv og diktning.
Bokmål

Jordas Energikilder

Særemne som tar for seg vårt forbruk av energi, de ulike energikildene vi har idag, og hvordan ting vil forandre seg i fremtiden.
Bokmål

Jostein Gaarder

Bra og fyldig særemne om Jostein Gaarder med vekt på bøkene Kabalmysteriet, Sofies Verden og Maya. Karakter: 5 (VK2 allmenfag)
Bokmål

Jørn "Jønke" Nielsen

Et særemne om forfatteren og Hells Angels medlemmet Jørn Nielsens liv. Karakter: 5
Bokmål

Kan me finne typiske trekk frå islendingesogene i nyare islandsk litteratur?

Problemstillinga er lik som tittelen. Synest ikkje sjølv at eg svara så godt på oppgåva, men læraren meinte tydlegvis at det ikkje var så verst. Karakter: 5+ (Særemne i norsk (hovudmål) studiespesialiserande VG3)
Nynorsk

"Karen" av Alexander Kielland og "Karens jul" av Amalie Skram

En sammenlikning av "Karen" og "Karens jul". Vi hadde dette som muntlig emne. Karakter: 6
Bokmål

Karin Fossum

Særemne om Karin Fossum. Sammendrag av "Evas Øye" og "Svarte sekunder", samt analyse av "Den som frykter ulven". Karakter: 6
Bokmål

Karin Fossum

Særemne om Karin Fossums kriminaletterforsker Konrad Sejer. Problemstilling: Hvordan utvikler Konrad Sejer seg, og hvordan forhold har Karin Fossum til ham som romanfigur? Karakter: 4+
Bokmål

Kielland, Bjørneboe, Ellingsen - Tre skolerefsere

Et særemne der jeg tar utganspunkt i de tre bøkene "Gift" (Alexander Kielland), "Jonas" (Jens Bjørneboe) og "Melding Hjem" (Eystein Ellingsen), og blant annet ser på hvordan de kristiserer skolen, og hvordan forfatternes bakgrunn påvirket deres sy
Bokmål

Kjell Askildsen

Særemne om den norske forfatteren Kjell Askildsen. Karakter: 6 (VK2)
Bokmål

Klaus Hagerup: "Markus og den store fotballkjærligheten" og "Markus og jentene"

Klaus Hagerup og bøkene "Markus og den store fotballkjærligheten" og "Markus og jentene".
Bokmål

Knut Hamsun

Særemne om Knut Hamsun.
Bokmål

Knut Hamsun

Et særemne om Knut Hamsuns liv og forfatterskap + analyse av boka Markens Grøde
Nynorsk

Knut Hamsun. Nazist?

Særemne om Knut Hamsun som ser på om Hamsun var nazist, og om det finnes nazistiske meninger i bøkene hans.
Bokmål

Konstantin Stanislavkij og Bertolt Brecht

En sammenligning av Konstantin Stanislavkij og Bertolt Brecht som betydningsfulle teaterpersonligheter på 1900-tallet. Særemne i teaterkunnskap.
Bokmål

Korleis blir psykiatriske sjukehus/institusjonar framstilt i bøker?

Særemne om tre bøker: "De gales hus" av Karin Fossum, "23-salen" av Ingvar Ambjørnsen og "På St. Jørgen" av Amalie Skram.
Nynorsk

Krigslitteratur, fire krigsromaner

"Det store veiskillet" av Kåre Holt, "Englandsfarere" av Sigurd Evensmo, "John Moe - Dobbeltagent" av Jan Moen og "Det største spillet" av Per Hansson.
Bokmål

Kriminallitteraturens utvikling gjennom det 20. århundre

Kriminallitteraturens utvikling sett gjennom tre bøker. Forskjellige kriminalsjangre, tolkning av bøker, sammenlikning av dem og plassering av dem i tid og kriminalsjanger. Karakter: 6
Bokmål

Kristiansandsdialekten i endring

Særemne fra VK2 om kristiansandsdialekten og hvordan den er i ferd med å endres. Inneholder masse nyttig for alle som skal skrive om dialekter og endringer! Karakter: 6
Bokmål

Kvinnelige og mannlige forfattere innen skandinavisk kriminallitteratur

Fordypningsoppgave/særemne om forskjeller på kvinnelige og mannlige forfattere innen kriminallitteraturen med utgangspunkt i analyse av fire kriminalromaner skrevet av ulike forfattere. Karakter: 6
Bokmål

Kvinnens rolle i samfunnet

Særemne om kvinnens stilling i samfunnet skrevet på bakgrunn av bøkene "Et dukkehjem" (Henrik Ibsen), "Senere, Lena", "Sitt eget liv" (begge Anne Karin Elstad) og "Sannheten bortenfor" (Anne Holt). Karakter: 5+
Bokmål

Kvinnerollen 1850 - 1980

Særemnet beskriver endringen av kvinneroller sett gjennom skjønnlitteraturen fra 1850-1980.
Bokmål

Kvinnesyn i "Det røde gardin" av Amalie Skram og "Hjemkomsten" av Kjell Askildsen

Dette er en fordypningsoppgave for første semester vg3; avdeling studiespesialiserende.
Bokmål

"L", "Doppler" og "Naiv.Super." av Erlend Loe

Særemne om hovedpersonene i bøkene "L", "Doppler" og "Naiv.Super." alle skrevet av Erlend Loe.
Bokmål

Lars Saabye Christensen

Særemne om Lars Saabye Christensen
Nynorsk

Lars Saabye Christensen - Halvbroren, Beatles og Gutten som ville være en av gutta

Tre personer skapt av Lars Saabye Christensen: Otto, Kim og Barnum. Hvem er de, og hvorfor er de som de er? Karakter: 5+ (VK2, allmenn)
Bokmål

Lars Saabye Christensens bøker

Problemstillingen min var: "Hvilke problemer dukker opp i overgangen mellom barn og voksen, og hvordan takler barna dette?". Jeg har sammenliknet "Gutten som ville være en av gutta", "Herman" og "Maskeblomstfamilien".
Bokmål

Litteratur som samfunnskritikk

Særemne med problemstilling om hvordan litteratur ble brukt som samfunnskritikk fra 1870 til 1900 med utgangspunkt i "Karens jul" av Amalie Skram, "Karen" av Alexander Kielland og "Et dukkehjem" av Henrik Ibsen.
Bokmål

Litterært særemne - "Hodejegerne" og "Flaggermusmannen"

Sammenligning av "Hodejegerne" og "Flaggermusmannen" av Jo Næsbø. Litterært særemne skrevet i 10. klasse.
Bokmål

Ludwig van Beethovens liv og musikk sett fra den klassisistiske formens perspektiv

Oppgaven tar for seg Mesterens liv og musikk. Biografi, musikkeksempler og saker. Karakter: "Godt til meget" (Årsoppgave, 3. klasse vgs., Steinerskole)
Bokmål

"Mannen som elsket Yngve" av Tore Renberg

Analyse av både filmen og boka "Mannen som elsket Yngve". Karakter: 5/4
Bokmål

Marianna Fastvold: "Feid og pyntet"

Ekstensivt tolkning av Marianne Fastvolds "Feid og pyntet". Gyldendal Forlag, 2003 Tema: Frigjøring selvstendighetgjøring.
Bokmål

Marianne Fastvold: "Dame i svev"

Særemnet bok nr 2, Marianne Fastvold, ”Dame i svev” Gyldendal Forlag, 1991.
Bokmål

Marianne Fastvold: "Død som en dronte"

Ekstensivt særemne Marianne Fastvold, 1994 ”Død som en dronte", Gyldendal Forlag, 1994.
Bokmål

Marianne Fastvold: "Tristan kommer"

Intensivt særemne om Marianne Fastvold, 1998 ”Tristan kommer” Gyldendal Forlag A/S.
Bokmål

Massemedia - den fjerde statsmakt?

Omfattende særemne om problemstillingen:
Bokmål

Matematikk - IKT i grunnskolen

Matematikkprosjekt om IKT som undervisning i grunnskolen
Bokmål

Metallica - de fire første albumene

Det er en analyse av sangene på de fire første albumene til Metallica, samt en biografi av alle de fire nåværende medlemmene.
Bokmål

Modernismen (ca. 1900-1980)

Stilen inneholder informasjon om modernismen, kubisme og analyse/sammenligning av Picassos bilde "Pikene fra Avignon".
Bokmål

Norrøn mytologi

Oppgave om opphavet til norrøn mytologi. Hvor kommer den fra?
Bokmål

Personkarakteristikk av Wilfred Sagen i "Lillelord" (J. Borgen)

Personkarakteristikk av Wilfred Sagen - hovedpersonen i Johan Borgens trilogi, "Lillelord".
Bokmål

Precious (film) og "Trøkk" av Sapphire

Adaptasjon fra bok til film. Særemne om boka "Trøkk" (originaltittel: "Push") og filmen basert på boka, Precious.
Bokmål

Reklame og dens påvirkning på forbrukeren

Om reklame og reklamepåvirkning. Karakter: 6 (særemne i norsk, VK2)
Bokmål

Reklamebilder i et kjønnsperspektiv

En grundig gjennomgang av reklamebilder og deres betydning, sett i et kjønnsperspektiv. Om noen leser særemnet, og ønsker å se bildene som hører til, er det bare å ta kontakt via epost. Karakter: 6
Bokmål

Ringenes Herre fra bok til film

Fordypningsemnet om adaptasjon - Ringenes Herre: Ringens brorskap fra bok til film.
Bokmål

Robert Jordan

Om Robert Jordan og forfatterkarrieren hans. Skrevet i 10. klasse.
Bokmål

Rus

Analyse av de to bøkene "Hard Asfalt" og "Alene-nå igjen".
Bokmål

"Rødstrupe" og "Frelseren" av Jo Nesbø

Analyse av Jo Nesbøs "Frelseren" og "Rødstrupe".
Bokmål

Sagaen om isfolket av Margit Sandemo

Analyse av tre bøker skrevet av Margit Sandemo: Lucifers kjærlighet, Utysket og Nattens demon.
Bokmål

"Salme ved reisens slutt" og "Blinkende lykter"

Psykisk analyse av personene i boken "Salme ved reisens slutt" av Erik Fosnes Hansen og av personene i den danske filmen "Blinkende lykter". Karakter: 6- (VK2)
Bokmål

Sammenlikning av Maskeblomstfamilien og Beatles

Inneholder punktvis oversikt over bøkene Maskeblomstfamilien og Beatles av Lars Saabye Christensen.
Bokmål

Sex, drugs and rock "n" roll

Særemne på nynorsk om følgende bøker og forfattere; Henrik H. Langeland (Wonderboy), Mads Larsen (Pornopung) og Jay McInerney (Typisk Meg). Problemstillingen tar for seg bl.a. ungdom og rus/dop.
Nynorsk

Sigrid Undsets liv og forfatterskap

Her skriver jeg om nyrealismen, Sigrid Undsets liv og forfatterskap, samt resymè og analyse av boka "Kransen".
Bokmål

Sjangerstudium av kriminalromanen

Omfattende særemne på 22 sider. Analyse av "Blind Gudinne" (Anne Holt), "Catch" (Stein Morten Lier) og "Hundene i Riga" (Henning Mankell).
Bokmål

Sosiale og seksuelle forhold i Andeby.

Om sosiale og seksuelle forhold i Andeby. Kvinnediskriminering, rasisme, vold osv.
Bokmål

Spiseforstyrrelser, foredrag

Et foredrag om spiseforstyrrelser, fikk karakteren 6.
Bokmål

Språklige virkemidler

Analyse og sammenligning av Hamsuns "Victoria" og "Sult", Fosnes Hansens "Løvekvinnen" og "Falketårnet" og Elkeles' "Perfekt kjemi".
Bokmål

Sviket mot Tsjetsjenia

Tsjetsjenias historie og deres konfliktfylte forhold til Russland og Sovjetunionen.
Bokmål

Sweeney Todd

En grundig filmanalyse av "Sweeney Todd".
Bokmål

Synnøve Solbakken

Grundig analyse av både miljø, personer, og språkeleg verkemiddel i Bjørnson boka Synnøve
Nynorsk

Særemne i barnelitteratur

Hvordan blir forholdet mellom Gubben og Katten skildret i bøkene, og hvordan er forholdet deres til omverdenen?
Bokmål

Særemne om "1984" og "Fahrenheit 451"

Litterært særemne om Orwells "1984" og Bradbury sin "Fahrenheit 451". PS! Er ungdomskoletekst ;)
Bokmål

Særemne om bokserien "Bergfoss" av Synnøve Eriksen

Særemne i norsk om bokserien "Bergfoss" av Synnøve Eriksen. Karakter: 5- (3. klasse, vgs)
Bokmål

Særemne om Erlend Loe

Heldagsprøve i særemne om Erlend Loe og hans fire bøker "Doppler", "L", "Naiv. Super." og "Tatt av kvinnen" med intensiv lesing av de to siste.
Bokmål

Særemne om fire av Ingvar Ambjørnsens bøker

Kort særemne om de fire Ambjørnsen-bøkene "23-salen", "Utsikt til Paradiset", "Heksenes kors" og "Dronningen sover".
Bokmål

Særemne om Ingvar Ambjørnsens og bøkene om Elling

Særemne om Ingvar Ambjørnsens og bøkene om Elling
Bokmål

Særemne om Kjell Aukrust

Flott oversikt over nå avdøde Kjell Aukrusts liv og hans folkekjære figurer som f.eks. Solan Gundersen og Ludvig.
Bokmål

Særemne om Knut Hamsun

Særemne som tar for seg bøkene Sult, Victoria og Markens grøde. Ser også på Knut Hamsuns betydning for dagens moderne litteratur.
Bokmål

Særemne om litteraturhistorie

Litteraturhistorien i korte trekk, med noen få forfattere som står sentralt i hver periode.
Bokmål

Tegneseriene Donald Duck og Pondus

Et originalt særemne om hverdagslige problem i Donald og Pondus.
Bokmål

Tor med hammeren

Teksten er en del av et særemne. Kan brukes som input i en større tekst. En gjennomgående fordypning av den norrøne guden Tor; med sammenligninger.
Bokmål

Tore Renberg: "Charlotte Isabel Hansen" og "Kompani Orheim"

Presentasjon om forfatteren Tore Renberg og to av bøkene hans. Se vedlagt PowerPoint-presentasjon. Karakter: 6 (10. klasse)
Bokmål

Tre kriminalromaner. Tre forfattere.

Dette særemnet fra 2008 baserer seg i all hovedsak på bøkene "Blind gudinne" av Anne Holt, "Flaggermusmannen" av Jo Nesbø og "Morder uten ansikt" av Henning Mankell. Karakter: 6 (norsk, 3. klasse)
Bokmål

"Twilight" av Stephenie Meyer

Til jul skrev jeg mitt første særemne, da hadde jeg nettopp begynt å lese bøkene i Twilight-sagaen. Twilight er en bokserie som er skrevet av den amerikanske forfatteren Stephenie Meyer. Karakter: 5
Bokmål

Universet Erlend Loe

Et særemne om Erlend Loe. Sammenligner universene i bøkene Tatt av Kvinnen, Fakta om Finland, Doppler og Naiv.Super. Karakter: 5
Bokmål

Unni Lindell: "Rødhette" og "Prinsesser er rosa om dagen og sorte om natten"

Særemne om Unni Lindell. Inneholder forfatterbiografi og presentasjon av de to bøkene "Rødhette" og "Prinsesser er rosa om dagen og sorte om natten". Skrevet i 10. klasse.
Bokmål

Uruguay

Fakta om Uruguay.
Bokmål

USA og Cuba

Beskriver forskjellene mellom Usa og Cuba.
Bokmål

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil